| دوشنبه، 06 بهمن 1399
[caption id="attachment_6614" align="alignnone" width="155"]کیوان بهمنش کیوان بهمنش[/caption] از صبح روز یکشنبه 12 مهر سال جاری آغاز طرح محدودیت ترافیکی در بافت مرکزی شهر تشنه توسعه رشت  ، نوید شروع یک پروژه ماندگار سر داده می شود ،  که دکتر ثابت قدم جسورانه و مدبرانه سودای عملیاتی نمودن  آن را در سر دارد . پروژه ای زیر ساختی و بسیار مهم برای شهر رشت . پروژه پیاده راه سازی مسیر های منتهی به ساختمان تاریخی شهرداری رشت . در این یادداشت بنا نداریم به ضرورت یا عدم ضرورت این پروژه و تاثیر آن بر مسایل پویا سازی اقتصاد شهری و توسعه پایدار گردشگری بپردازیم ، چرا که در اهمیت و نیاز این پروژه زیر ساختی ، حتی مخالفین شهردار هم اذعان داشته و دارند. اما در این یادداشت بنا داریم  یک نگرانی بزرگ را با شارمند متخصص شهر خویش در میان گذاریم ! نگرانی که برآمده از مصاحبه معاون برنامه ریزی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت در خصوص احداث پارکینگ های طبقاتی در بافت مرکزی شهر رشت می باشد . ایشان در مصاحبه روز گذشته خویش اذعان نمودند : « در حال حاضر بالغ بر۳۵۰ پارکینگ عمومی با ظرفیت بیش از یک هزار و ۸۰۰ جای پارک در محدوده طرح ترافیک وجود دارد که البته با چند سرمایه گذار برای ایجاد پارکینگ جدید به ویژه پارکینگ های طبقاتی در مسیر های فوق نیز رایزنی های لازم صورت گرفته است. » نکته ای که در مصاحبه معاون برنامه ریزی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت باعث نگرانی میشود ، احداث پارکینگ طبقاتی در بافت مرکزی شهر رشت میباشد ! سئوال اساسی بنده و دوستان متخصص و علاقه مند به توسعه شهر رشت از ایشان این است : چرا پارکینگ طبقاتی ؟ به نظر شما احداث هرگونه ابنیه بلند مرتبه اضافی دیگر در بافت تاریخی و قدیمی شهر رشت باعث برهم ریختگی المانهای منظر شهر در آن منطقه نخواهد شد و اصولا بلندمرتبه سازی در آن منطقه ، چشم انداز بافت مرکزی را به سمت تناقض و اصطکاک آزار دهنده سنت و مدرنیته سمت و سوق نخواهد داد ؟ از معاون برنامه ریزی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت پرسش مینماییم ؛ هدف اصلی از ایجاد پیاده راه مبتنی بر توسعه گردشگری در خیابان های چهارگانه منتهی به ساختمان تاریخی شهرداری رشت چیست ؟ آیا تنها میخواهیم این پروژه را اجرا نماییم که کاری را در رزومه مدیریتی خویش ثبت نموده باشیم و یا اهداف پویا سازی اقتصاد شهری و توسعه گردشگری ملی و بین اللملی از این پروژه داریم ؟ نگارنده در یادداشت قبلی خویش از شهردار خوشفکر و جسور رشت درخواست نمود که در حل مسایل از تکنیک سیال سازی ذهنی استفاده نماید و این تکنیک به ایشان می آموزد که برای حل هر مسئله ، بیست پرسش طرح نماید و به کمک همکاران و مشاورین خویش برای آن مسئله ، در یک جلسه طوفان ذهنها بیست پاسخ پیدا نماید ! شارمند عزیز شهر ما یقین بدانید که پاسخ اصلی حل مساله در پنج پاسخ انتهایی نهفته است . اینکه شما در بافت مرکزی ، مسئله دشوار پارک خودروها را دارید ، کاملا حق با شما و همکاران شماست . لیکن ایجاد پارکینگ طبقاتی در بافت مرکزی دقیقا بر گرفته از اولین و دم دست ترین پاسخی  است که شما و همکارانتان در حل این مسئله دشوار به آن میرسید و دیگر به راه حل های متفاوت و خلاقانه کم توجهی می نمایید. درد را گفتیم از درمان هم بگوییم ! پارکینگ زیرزمینی ، آری پارکینگ زیرزمینی درمان و راه حل پیشنهادی ماست به شما جناب شارمند . این نوع پارکینگ پایینتر از سطح زمین ساخته می شود . این گونه پارکینگ را می توان در زیر جاده ، میدان ، پارک ، یا زیر زمین ساختمانهای مسکونی هتل ها و ساختمانهای عمومی دیگر ساخت . پارکینگهای زیرزمینی خصوصیت ویژه ای ندارند و بیشتر در مکانهایی که زمین کم و گران باشد ، یا وجود ساختمانهای باستانی و موانع دیگر اجازه ایجاد پارکینگهای همسطح یا چند طبقه را ندهد ، ساخته می شوند . دوستان تصمیم گیری شهرداری رشت شاید اولین ایرادی که به این پیشنهاد بگیرند ، نوع اقلیم گیلان جان و مشکل رطویت و آبهای سطحی و زیرزمینی این اقلیم باشد ! نگران این مشکل نباشید . تنکولوژی آببند نمودن ابنیه زیر زمینی ،  امروزه از چنان پیشرفتی برخوردار شده است که این فوبیای مهندسین عمران گیلانی را به شکل کاملا علمی و ارزان برطرف نموده است . امروز ایزو نانو تکها چنان توسعه پیدا نموده اند  که به شکل ارزان کاملا در دسترس شما میباشند . اگر بخواهیم از سایر شهرهایی که مشکل بلند مرتبه سازی در شهر خویش را با همین روش برطرف نموده اند ، نام ببریم و از آنها بنچ مارک نماییم ، شهرداری اصفهان با اجرای اینگونه پارکینگها در زیر زمین خیابانهای خود  الگوی مناسب و خوبی برای شهر ما خواهد بود . پارکینگ-فرشادی-اصفهان شهرداری اصفهان با اجرای طرح های ابتکاری و منحصر به فرد از سالهای 85 تا 91 تعداد 39 پارکینگ عمومی زیر زمینی در  حاشیه خیابانها و معابر فرعی کلانشهر اصفهان احداث نموده است که از جمله آنها میتوان به پارکینگ های حاج آقا رحیم ارباب و فرشادی اشاره نمود که الگوی بسیار مناسبی هستند برای بنچ مارک کردن ما. از مزیت بسیار مهم دیگر این پارکینگها این است که نیازی به خرید زمین ندارید و آنها را میتوانید در زیر ابتدا و ورودی پیاده راه های چهارگانه بافت مرکزی شهر رشت اجرا نمایید ، بی آنکه برای زمین آنها هزینه گزافی پرداخت نمایید . نمونه بسیار مناسب برای این کار میدان صیقلان میباشد . جناب دکتر ثابت قدم ، شارمند متخصص شهر ما ، جنابعالی به گرفتن تصمیمات جسورانه ای که دیگر شارمندان از آن عاجز بوده اند ، شهره هستید ، پس با تشکیل یک کارگروه تخصصی به این پیشنهاد هم اهتمام ورزید . و از برهم زدن چشم انداز بافت مرکزی شهر با بلند مرتبه سازی به جد جلوگیری نمایید .   نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.  
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code