| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
نگاه ایران/محمد غلام زاده در دنیای پیچیده امروز که فرصت فکر کردن را از انسان می گیرد، کسانی می توانند موفق شوند که از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند.   خودشناسی اولین اساس هوش هیجانی است و در دنیای امروز کسی هوش هیجانی دارد که خود را بیشتر بشناسد. درواقع هوش هیجانی (eq) باهوش معمولی (iq) متفاوت است، تقریبا 75 درصد موفقیت های انسان ها در کسب وکار و سیاست و مسایل دیگر مربوط به هوش هیجانی (eq) می شود نه هوش معمولی (iq). مردم باید همان طور که از هوش معمولی (iq) زیادی بهره می برند هوش هیجانی (eq) خود را نیز برای رسیدن به سطحی بالاتر پرورش دهند. درواقع یک مدیر روابط عمومی موفق باید هوش هیجانی بالایی داشته باشد ، هوش هیجانی بر خلاف هوش معمولی قابل آموزش است و مدیران امروزی باید بالای 60 درصد، از هوش هیجانی برخوردار باشند. بین هوش هیجانی و خلاقیت 90 درصد همبستگی وجود دارد. لذا بایستی ابتدا هیجانات خود را بشناسیم و سپس هیجانات و احساسات دیگران را مدیریت کنیم و همیشه این را در نظر بگیریم که 95 درصد بشنویم و فقط 5 درصد به دیگران پیام بدهیم. روابط عمومی نماد اصلی یک سازمان است و مدیر روابط عمومی باید فردی جذاب، خوش لباس، دارای اعتمادبه نفس، منظم و اهل شفافیت باشد، روابط عمومی بیشتر از همه باعث بلوغ اجتماعی می شود ، و درواقع وظیفه اصلی روابط عمومی شاد کردن و آگاهی کردن مردم است . مدیریت رابطه، توانایی در به بهره گیری و به کارگیری آگاهانه از هیجانات دیگران به منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعامل ها است. همچنین این توانایی، ارتباط واضح با شرایط و کنترل موثر تعارض های دشوار را شامل می شود. مهارت های مطرح شده در هوش هیجانی به صورت تام و تمام بر ارتباطات فردی و مدیریت روابط میان فردی تکیه دارد، بنابراین به راحتی می توان آنرا به یک سازمان و روابط جمعی تعمیم داد و به الگوی هوشمند سازی در روابط عمومی دست یافت. بنابراین روابط عمومی هوشمند، خودآگاه است و توانمندی ها، فرصت ها، تهدید ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را می شناسد و با آگاهی کامل و متناسب با آن ها عهده دار وظایف و مسئولیت می شود. روابط عمومی هوشمند دارای ماموریت مشخص و استراتژی و برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است و از واکنش های آنی و هیجانی خودداری می کند. بنابراین نه تنها تحمل شنیدن صدای مخالفان و منتقدان را دارد، بلکه با برقراری و تقویت ارتباط دو سویه و تعاملی، شرایطی را مهیا می کند تا آن ها بتوانند به راحتی اظهار نظر کنند و با بهره گیری از نظرات آن ها درراه رفع مشکلات و ارتقای سازمان خود قدم برمی دارد , روابط عمومی هوشمند هرگز از سلیقه و نظر مخاطبان و ذی نفعان غفلت نمی کند با نظرسنجی و افکار سنجی مستمر و مطالعه و بررسی محیط پیرامون خود، زبان خود و مخاطبان را به هم نزدیک کرده و پس از هم زبانی، موجب افزایش همدلی با ذی نفعان می شود و با افزایش تعاملات، قدرت پیش گویی خود را افزایش داده و وقایع را قبل از وقوع پیش بینی کرده و در جهت مدیریت آن ها اقدام می کند. بنابراین روابط عمومی هوشمند را متخصصان روابط عمومی باهوش هیجانی بالا می سازند و تا قله های موفقیت بالا می برند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code