پنجشنبه، 13 آذر 1399 | 2020 Thursday 03 ,December  
نگاه ایران: یاداشت تفاهمنامه همکاری فعالسازی کریدور چین،اکتائو؛ انزلی و توسعه همکاریهای اقتصادی ، بازرگانی و همچنین حمل و نقل ،بنادر و خدمات ترانزیتی در حوزه خزر مابین رضا مسرور رییس هیات مدیره  این سازمان و رییس منطقه ویژه اقتصادی اکتائو قزاقستان و رییس بندر تجاری بین المللی آکتائو منعقد گردید. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی،در بخشی از این تفاهنامه که با حضور استاندار و معاونین استاندار استان مانگستائو قزاقستان،سرکنسول ایران در آکتائو، مدیران این سازمان، مدیرعامل کشتیرانی خزر و بازرگانان کشور قزاقستان منعقد شد آمده است: با توجه به اهمیت شهرهای انزلی و آکتائو در زمینه فعالسازی کریدور تجاری چین،قزاقستان،ایران  و نقش این کریدور در زمینه تبادلات تجاری، طرفین اقدامات مشترک برای افزایش سطح ترانزیت،صادرت و انتقال کالا، افزایش امنیت و کاهش هزینه های حمل و نقل و همچنین تسریع در بارگیری و تخلیه کالاها کشتی های این مسیر با همکاری سازمان مرتبط دو کشور انجام دهند. آلیک آیداربایف استاندار استان مانگستائو در دیدار با مهندس مسرور رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جلسه انعقاد این تفاهمنامه با اشاره به روابط خوب و عمیق این کشور با ایران اظهار داشت: با گسترش ارتباطات دو کشور می توانیم از موقعیت خاص انزلی و آکتائو برای افزایش تبادل کالا بین بنادر ایران و قزاقستان استفاده نماییم. وی با تشکر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی برای فعالسازی این مسیر مهم تاکید کرد: متاسفانه علی رغم ظرفیت های فراوان این کریدور تاکنون در خصوص استفاده از ظرفیت این مسیر، فعالیت های زیادی صورت نگرفته است و ما امیدواریم با انعقاد این تفاهمنامه شاهد فعالسازی این کریدور سودمند برای هر دو کشور باشیم. وی با اشاره به برنامه های این کشور برای تبدیل قزاقستان به رابط تجاری چین با کشورهای غرب آسیا و اروپا افزود: کشور قزاقستان سرمایه گذاریهای خوبی در سالهای اخیر برای توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقلی و بندری این مسیر انجام داده است و این طرح های توسعه ای به تقویت مراودات تجاری با کشور ایران و چین نیز کمک میکند. استاندار استان مانگستائو قزاقستان با اشاره به علاقه مندی این کشور برای فعالسازی این مسیر با توجه به دور نمای خوب این کریدور افزود : این جلسه یک فرصت تاریخی برای توسعه همکاریها است و رییس جمهور ما بر توسعه همکاریها با ایران تاکید دارد و ایران را یک شریک خوب برای قزاقستان میداند و هم چنین سیاست های ابلاغی رییس جهمور ما تقویت مسیر شرق به غرب قزاقستان است و ما علاوه بر توسعه ظرفیت بنادر آکتائو در مرز چین نیز سه ترمینال تجاری احداث کردیم. آلیک آیداربایف با اشاره به برنامه های این استان برای تعدیل تعرفه ها و عوارض گمرکی مسیر افزود: با توجه به ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،توسعه همکاریهای منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه آکتائو برای رشد همکاریهای اقتصادی دو کشور مهم است و همچنین همکاریهای شرکت های حمل و نقل دریایی کشور قزاقستان و کشتیرانی دریای خزر می تواند در تسهیل این تبادلات تجاری موثر باشد. وی از علاقه مندی فعالان اقتصادی این کشور برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد و با اشاره به سرمایه گذاری چینی ها در بخشی از مسیر این کریدور برای احیا جاده ابریشم خواستار سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاران ایرانی،چینی و قزاقی برای تسریع در فعالسازی این کریدور شد. IMG_1401 مهندس مسرور رییس هیات مدیره سازمان در این جلسه بااشاره به ماموریت ابلاغی به سازمان منطقه آزاد انزلی از سوی ریاست محترم جمهوری برای توسعه همکاریها با کشور های حاشیه خزر از جمله کشور قزاقستان، در خصوص برنا مه های این سازمان برای فعالسازی کریدور چین آکتائو، انزلی اظهار داشت: این منطقه نیز در حال توسعه زیر ساخت های ریلی و بندری خود است و در کنار محدوده بندری فعلی، در حال احداث بزرگترین بندر ایران در دریای خزر با نام کاسپین است که امسال رییس جمهور ایران نیز از این مجتمع بندری بازدید کرد. مسرور با بیان اینکه این سازمان برای فعالسازی کریدور چین،آکتائو،انزلی جلسات مختلفی را با مقامات،سفرا و بازرگانان کشورهای این مسیر برگزار نموده افزود: جلساتی را با سفیر چین در ایران و شرکت های بزرگ تولید کننده و صادر کننده چینی برگزار کرده ایم و امسال در اجلاس بین المللی اتاقهای بازرگانی منطقه خزر که به میزبانی این منطقه برگزار شد نسبت به معرفی این مسیر اقدام کردیم چراکه راه اندازی این کریدور می تواند به ایجاد در آمد ارزی و رونق  تجاری اکتائو و افزایش مبادلات با ایران موثر باشد. مسرور با اشاره به قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر دو کریدور مهم چین،آکتائو،انزلی و کریدور نوستراک اظهار داشت: :حمل و نقل کالا از این کریدورها از نظر زمان و هزینه از سایر مسیر های موجود کمتر است و قزاقستان می تواند از مسیر این کریدورها علاوه بر ترانزیت کالاهای کشور چین، کالای خود را به کشور های آسیای جنوب شرقی و خلیج فارس و هندوستان و پاکستان صادر نماید و از مسیر انزلی به بازار های جهانی راه یابد. مدیر عامل این سازمان درپایان با اشاره به اینکه تنها کمتر از دو درصد از تجارت خارجی قزاقستان با ایران است اظهار امیدواری کرد :با توجه انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک برای فعالسازی این کریدور استراتژیک و عزم مسئولان دو کشور برای گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی از جمله بورس اختصاصی کالا این منطقه شاهد افزایش مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code