| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
در نشست ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری عنوان شد؛
       کد خبر: 116361
نگاه ایران:نشست ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری امروز در فرمانداری لاهیجان برگزار شد.(مشروح اظهارات معاون وزیر شهرسازی را اینجا بخوانید) (گزارش تصویری را اینجا مشاهده کنید) محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در این گردهمایی با بیان اینکه بازآفرینی فارغ از ارزش هایی که قاعدتاً به کیفیت شهر و کیفیت زندگی می انجامد، فی الواقع باید یک استراتژی پیش از همه ی این ها اتخاذ شود، گفت: این استراتژی صرفاً به بحث کالبدی برنمی گردد. قاعدتاً سلسله مراتب شهرسازی را از محله ها تا ظرفیت های ملی و جهان رعایت کنیم و مورد نظر قرار دهیم و بحث هویت و تاریخ را مدنظر قرار دهیم و قاعدتاً همه ی این ها برپایه مبانی مختلف توسعه برمی گردد به توسعه درون زا، استفاده از ظرفیت های کالبدی شهر در موضوعات مختلفی که قابلیت برون داد دارد. شهردار رشت اضافه کرد: جا دارد در اینجا بابت همراهی هایی که دولت محترم، جناب مهندس شعبانپور و دکتر نجفی طی یک سال اخیر داشتند و همچنین مجموعه ی وزارتخانه و شخص دکتر آخوندی که ما را در این مسیر حمایت کردند تشکر و قدردانی کنیم. او با اشاره به اینکه با توجه به اقلیم و جغرافیا باید یک انتخاب صورت بگیرد، گفت: آنچه که امروز ما فکر می کنیم در نقطه ی اجرا، علیرغم همه ی طراحی هایی که انجام شده و اجرایی که با یک سرعتی دارد پیش می رود، در دل برنامه های عملیاتی شهر و شهرداری دیده شده، در یک پروسه ی ۵ ساله که یک سال و اندی آن سپری و بیش از سه سال باقی مانده و از اجزای برنامه ای آن تا فعالیت پروژه ها و همه ی اجزای آن به ترتیب زمانی و توالی زمانی آن دیده شده، موضوع توازن اقتصادی درآمدها و هزینه های مدیریت شهری است. ثابت قدم افزود: همه ی این مباحث در بهترین حالت طراحی آن نیاز به منابع دارد. و وقتی نیاز به منابع دارد یعنی هزینه های آن باید از جیب مردم تامین شود. و اگر هزینه های آن بدون کمک منابع دیگر از جیب مردم بخواهد تامین شود، ما در رشت به عددی می رسیم که اگر قسمت نگهداشت شهر را از قسمت توسعه شهر هم در زمینه های عمرانی و هم در زمینه های مرتبط با بحث بازآفرینی و هویتی مورد نظر قرار دهیم، در حال حاضر چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است. او ادامه داد: اتفاقی که باید بیفتد این است که این توازن درآمد هزینه ها به گونه ای باید باشد که اگر مردم تامین کننده این منابع هستند، بتوانند این قابلیت اقتصادی را داشته باشند که عیناً این مشارکت را داشته باشند. ما اگر نگهداشت شهر را در مورد نظر قرار دهیم در توازن این چند سال، برای شهری که توسعه ی آن ۶ هزار میلیارد هزینه دارد (توسعه از همه ی موضوعات چه در دل بازآفرینی چه در دل غیربازآفرینی از جمله ساختار اداره شهرداری و هزینه های مختلف شهری) یک بحث نگهداشت شهر را هم در پیش داریم که چیزی حدود هزار میلیارد تومان است. شهردار رشت با بیان اینکه باید یک انتخاب کنیم و از خود بپرسیم برای ما نگهداشت شهر مهمتر است یا توسعه شهر یا هر دوی آنها، افزود: اگر بخواهیم نگهداشت را رها کنیم، قاعدتاً روزمره ی شهر بهم می ریزد، اگر بخواهیم توسعه شهر را لحاظ کنیم، قاعدتاً خیلی از بحث های دیگر ممکن است دچار مشکل شود. وقتی می رویم سراغ نگهداشت، هزینه های جاری اینقدر سهمش را سنگین می کند که قاعدتاً توسعه در حد نقشه ها باقی می ماند. شهردار رشت با اشاره به اینکه ما در دل استراتژی توسعه، به سراغ این موضوع رفتیم که درآمد مردم را بالا ببریم، گفت: حالا اگر دولت ها به دلیل اولویت های دیگر ملی یا زیرساخت های دیگری که دارند، کمتر می توانند به این حوزه رسیدگی کنند، حداقل باید درآمدهای مردم افزایش پیدا کند تا از سهم درآمدهایشان ما بتوانیم یک بخشی از سبد هزینه هایشان را در مشارکت های مردم در هزینه ها ببریم؛ چه در بحث نگهداشت آن را در بحث عوارض لحاظ کنیم با لحاظ طرح های دیگر از جمله طرح جامع، طرح تفصیلی، کاهش تخلفات ساختمانی، لحاظ طرح جامع ترافیک و اتصال همه ی این موارد به یکدیگر. او ادامه داد: نکته دیگر این است که ما فرض را بر این گذاشتیم که همه ی این طرح ها انجام شد، گردشگر هم آمد، سهم مردم از این اقتصاد تولید شده از شهر رشت کجاست که بتوانند درآمدی داشته باشد که بتواند هزینه های نگهداشت ما را و هزینه های بهره برداری و حتی توسعه در حال اجرا همچنان حفظ و ارتقاء دهد. ثابت قدم افزود: برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما استراتژی خود را بر این مبنا قرار دادیم به جای اینکه دیدگاه خود را صرفاً به سمت مباحث کالبدی یا مباحث حمل و نقلی که ممکن است مردم نسبت به آن اعتراضات روزمره داشته باشند، به توسعه زیرساخت هایی که تبدیل به یک سری موضوعاتی که انسان محور شوند، معطوف کنیم. در حقیقت شهر رشت و عموماً اکثر شهرهای گیلان با توجه اینکه تراکم جمعیت بالا و گستردگی کم است و امکان ترددهای غیرخودرویی و انسانی میسر است، نیاز دارد ما نگاهمان بر اساس حمل نقل خصوصی محور به سمت حمل ونقل عمومی محور برود و ثانیاً به سمت مسیرهای پیاده و سلامت محور برویم. شهردار رشت اضافه کرد: وقتی این اتفاق می افتد، هزینه های شهرداری بی دلیل صرف ساخت بزرگراه هایی مثل نیایش نمی شود که ۹ هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد اما کارآیی نداشته باشد. بلکه فقط عملاً مردم را ترغیب کرده اید که خودرو بیرون بیاورند. بلکه ما اول باید یک تصمیمی اینجا بگیریم که مردم بی مورد خودرو بیرون نیاورند تا به سمت جاده سازی های اضافه برویم. او با اشاره به اینکه طرح جامع ترافیک رشت جلسه ی نهایی خود را دارد در وزارت کشور می گذراند، گفت: ما عملاً هم در بحث زیست محیطی و شاخص های زیست محیطی و هم در بحث ترافیکی ضمن رعایت اسلوب استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تکیه بر مسیرهای پیاده و دوچرخه با لحاظ مباحث هویتی، در فرهنگ سازی عمومی و در انتقال این تفکر موضوع را به این سمت بردیم که انسان محور توسعه قرار گیرد. این اتفاق در ظرف زمانی چهار سال نمی گنجد اما می دانیم مشارکت محلی را در طول این سال ها با محوریت قراردادن محلات، توزیع جغرافیایی مناسب اشتغال و حتی موضوعات مختلف فرهنگی و توانمندسازی مردم اتفاق می افتد. ثابت قدم تصریح کرد: علیرغم تمام موضوعات کالبدی که جوایز ملی و بین المللی که داشتیم، ولی نقطه ی کلیدی کار اینجاست که ما بتوانیم این توانمندسازی مردم را با یک حداقلی از موتور محرک توسعه و کمک های دولت تسریع ببخشیم تا سرعت این طرح ها بالا برود. شهردار رشت در پایان گفت: اما خواهش ما این است که با همان فرض استراتژی بالادستی، کمک های ملی منجمله بحث های حمل و نقل عمومی که خوشبختانه ما در طرح جامع ترافیک شهری، بحث اتصال ایستگاه های برون شهری و درون شهری را پیش بینی کرده ایم و باقی مباحث مورد توجه قرار بگیرد تا انشاءالله ما بتوانیم این مصوباتی که تصویب شده اما موضوع اجرایی آن در خیلی از موارد باقی مانده به نقطه مطلوب برسانیم. معاون عمرانی استانداری گیلان در نشست ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار:رشت برای ما پیشانی است معاون عمرانی استانداری گیلان هم در این نشست گفت: ما در گذشته شاهد اتفاقات خوبی را در بخش روستاها در گیلان نبودیم. به این دلیل که سرانه کشت زمین در استان نزدیک به نیم هکتار برای هر خانوار است. این باعث شد که روستائیان ما درآمد پایدار نداشته باشند. ضمن اینکه ما به مرور زمان ابریشم را از دست دادیم، فندق را از دست دادیم، چای صدمه دید، برنج ما به دلیل واردات بی رویه آسیب دید و روستائیان ما وادار به کوچ شدند. و وارد شهرهای بزرگ ما شدند و سکونتگاه های غیررسمی را رقم زدند. حجت شعبانپور با اشاره به شهر رشت، ادامه داد: همین مهاجرت باعث شد که در رشت محلاتی مثل پاسکیاب، سلیمان داراب، جماران، معلولین و غیره شکل بگیرند و سکونتگاه های غیررسمی ای که جمعیت آن، شهر را از نظر مدیریت شهری با چالش های بزرگی روبرو کرد. او با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید، افزود: ما در بحث مهاجرت معکوس؛ یعنی بحث اینکه جلوی این مهاجرت را بگیریم و برعکس جمعیت را در شهر کاهش دهیم، باید عرض کنم که یک موفقیت نسبی داشتیم اما عملکرد ما مطلوب نبوده است. ضمن اینکه حتماً کشاورزان ما گواهی می کنند که برای اولین سال در سال ۹۵ از فروش برنج شان رضایت کامل داشتند. دولت خدمات بی بدیلی را در زمینه چای اجرا کرد که سطح زیر کشت چای ما را افزایش داد. بحث اشتغال را ما برای روستاییان پیگیر هستیم تا این مهاجرت پیش نیاید. شعبانپور ادامه داد: در بخش بافت فرسوده سازمان عمران بهسازی با یک ایده خوب توانست اعتمادسازی را در بین مردم ایجاد کند. با در آوردن ساختمان ها از ریزدانگی و مقاوم سازی آن، تعریف معابر و توسعه زیرساخت آب و برق گاز در این زمینه تا حدود زیادی موفق بودیم و مردم هم به ما اعتماد کردند. یعنی ما خدمات را سپردیم تا مردم انجام دهند. یک سری تعهدات را دولت در این زمینه داشت که قطعاً در سازمان عمران بهسازی هم دغدغه است، ما به التفاوت یارانه وام بافت فرسوده بود که قرار بود وام با بهره ی کم به بافت فرسوده داده شود که مردم از ما مطالبه می کنند. او با اشاره به اینکه توانمندی زیادی در استان وجود دارد، گفت: کارهای بسیار خوبی در بازآفرینی شهری در رشت انجام گرفت. ما در جلسه ستاد ملی که به ریاست جناب آخوندی تشکیل شد، مصوباتی را داشتیم که یک سری عملیاتی شد اما یک سری عملیاتی نشد. رشت برای ما پیشانی است. وقتی در رشت یک اقدام خوب انجام شود، باقی شهرها می توانند تاسی از آن الگو بگیرند. ما انتظار داریم که آن مصوبات حتماً عملیاتی شود. آن چیزی که تکلیف ما در استان است با جان و دل می پذیریم و آنچه که تکلیف وزارتخانه است و نیاز به مجوز یا اعتبار دارد انتظار مساعدت وزیر محترم را داریم.