| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار گیلان که در فرمانداری لاهیجان برگزار شد، با عرض تبریک به مناسبت رقم زدن یک رویداد بزرگ تاریخی در انتخابات، گفت: همانطور که فرماندار محترم اشاره داشت در لاهیجان بیش از ۹۰ درصد مشارکت مردم را در انتخابات داشتیم که حقیقتاً افتخارآمیز است..(مشروح اظهارات معاون وزیر شهرسازی را اینجا بخوانید) (گزارش تصویری را اینجا مشاهده کنید) مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه از مدیران شهری که اینقدر روشنگرانه و به خوبی به موضوع سیاست بازآفرینی پرداختند، تشکر می کنم، افزود: شما ثابت کردید که گیلان بدون ترید استان نمونه و استان برتر در حوزه بازآفرینی شهری است. جای بسی خوشحالی دارد که بعد از شهر رشت که دکتر ثابت قدم و بزرگان مدیریت استان برنامه بازآفرینی استان گیلان را عملیاتی و اجرایی کردند، حالا دومین برنامه ی عملیاتی دارد در لاهیجان شروع می شود؛ برنامه عملیاتی بازآفرینی شهری نه بهسازی و نوسازی یک بافت فرسوده. نکته ی قابل توجهی که در اینجا دارد رقم می خورد این است که هر دو شهردار عزیز، بحث ارتقای کیفیت را در عرصه ی شهر مورد توجه قرار دادند و برای آن برنامه ارائه کردند و دارند اجرا می کنند. به این دلیل است که بنده می گویم در کشور، رشت اولین برنامه ی عملیاتی را در بحث بازآفرینی شهری شروع کرده و لاهیجان دارد دومین شهر می شود. او ادامه داد: ما پروژه های خیلی گسترده ای را در شهرهای ایران داریم؛ مثل پروژه های متنوعی در منطقه ۱۲ تهران، پروژه های زیادی در گرگان، نائین، همدان و غیره ولی مفهوم بازآفرینی به شکلی که ما در گیلان می بینیم اتفاق نیفتاده است. به عبارت دیگر مدیران شهری ما در گیلان از مفهوم ارتقای کیفیت زندگی نه تنها آگاه هستند بلکه این مفاهیم را عملیاتی کرده اند، برای آن برنامه ارائه داده اند و به این شکل دلچسب دور یکدیگر جمع می شوند و با یک اتفاق نظر می خواهند این برنامه ها را اجرایی کنند. ایزدی افزود: نکته ای که آقای ثابت قدم اشاره کرد، نشان می دهد که ایشان در بحث بازآفرینی حتی یک گام از ما هم جلوتر است. ایشان معتقد است که باید همه ی ابعاد این برنامه ی بازآفرینی را با هم ادغام کنیم و یک شکل ترکیبی ارائه دهیم. یعنی هم شکل فرهنگی داشته باشد، هم جنبه ی کالبدی منجر به ساماندهی و ارتقای ابعاد فیزیکی شود و هم اشتغال تولید شود. او با اشاره به اینکه شهردار رشت یک ایده ی جالبی را تحت عنوان «از مزرعه تا سفره» ارائه کرد که بسیار برنامه ی جالبی است، گفت: یک برنامه ای ما برای شکوفایی شهر برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر داریم که هم به معیشت مردم فکر می کند، هم به هویت و هم ظرفیت های موجود. این بازآفرینی نباید صرفاً در چارچوب کالبدی شهر تعریف و تبیین شود چرا که اگر وجوه دیگر این ارتقای کیفیت مورد توجه قرار نگیرد این حلقه کامل نمی شود. درست مثل برنامه ای که شهردار رشت برای این شهر دارد و خود توضیح خواهد داد. نماینده وزارت راه و شهرسازی را گفت: حقیقت این است که ما یک غفلتی در نظام برنامه ریزی توسعه داشتیم که هیچ ارتباطی با طرح یا سند خاصی ندارد. قطعاً ما در سه چهار دهه پیش نیازمند طرح هایی بودیم که بتواند کمیت و شکل شهر را کنترل کند. شهرهای ما نیازمند توجهاتی از حیث کیفیت هستند. ما در کدام طرح توسعه ی شهری مان به موضوعاتی مثل امنیت، ایمنی، هویت و در عرصه های جغرافیایی به مبادی ورودی، به رودخانه هایی که جزو ارکان محیط زیست شهری مان هستند و بسیاری دیگر از منابع حیاتی شهر که کیفیت شان امروز دچار تنزل شده، توجه می کنیم. ما حرفمان این است که امروز نیازمند سیاستی هستیم که به این کیفیت ها توجه داشته باشد، حال اسمش هرچه می خواهد باشد. الان نیازمند یک دسته برنامه ها و اقداماتی هستیم که بتواند کیفیت شهری که حتی زیست پذیری را در شهرها دچار مخاطره کرده درمان کند. الان در بعضی از روزها در پایتخت نفس کشیدن دچار مخاطره شده است. آلاینده ها در گستره های بسیار وسیعی زیست پذیری را دچار مخاطره کرده اند. او ادامه داد: ما بازآفرینی را یک مجموعه ای از اقدامات خرد و درشت می دانیم که در یک شبکه ی هم پیوند در حوزه شهری باید با هم کار کنند. یعنی پروژه هشت بهشت لاهیجان با پروژه های دیگر در سکونتگاه های غیررسمی این شهر با پروژه ی رودخانه و پروژه های دیگر توانمندسازی باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. برنامه ای که دکتر ثابت قدم برای بازآفرینی شهر رشت ارائه کردند به این شکل بود؛ یعنی مجموعه ای از برنامه های متنوع از خرد و درشت گرفته تا نرم افزاری و سخت افزاری ولی هم پیوند با یکدیگر که می تواند شهر را به سمت ارتقای کیفیت حرکت دهد. او با اشاره به اینکه برای تحقق این اتفاق بزرگ ما نیازمند یک مدیریت هماهنگ هستیم، گفت: این اتفاق بدون حضور شما محقق نمی شود. این برنامه ها نیازمند وجود شما است. سال های سال شهرداری برای خودش عمل می کرد، وزارتخانه برای خودش اقدام می کرد، دستگاه های خدمات رسانی برای خودشان اقدام می کردند و غیره. اگر ما نتوانیم هم پیوندی بین برنامه ها و منابع ایجاد کنیم، نمی شود یک دستگاه را به تنهایی مسئول تحقق برنامه ی بازآفرینی دانست. لذا بازهم تاکید می کنم بر تشکیل ستاد بازآفرینی و تشکر از این تداومی که در تشکیل جلسات و کمیته های تخصصی در استان گیلان که جای تقدیر دارد. ایزدی تاکید کرد: از نظام مهندسی استان تقاضا دارم که برنامه ریزی ها را از مقیاس کمی با وجود این ظرفیت ۲۰ هزار عضو به سمت برنامه ریزی های کیفی سوق دهند. یکی از مسائلی که در برنامه ی بازآفرینی مد نظر داریم، به جز درمان مسئله ی پیشگیری است. کیفیت آنچه که در حال و حاضر دارد ساخته می شود باید مورد بازبینی و نقد قرار بگیرد. اینجاست که سازمان نظام مهندسی می تواند نقش کلیدی داشته باشد. خواهش من این است که با توجه به ویژگی های خاص هر محله، به جای ارائه ی راه حل درمان به پیشگیری آن بپردازیم. نمی شود واقعاً نسخه ای واحد برای کل بافت های فرسوده کشور پیچید. او با بیان اینکه ما فقط روی اصول باید نقاط مشترک داشته باشیم، گفت: اولاً تعهد کنیم مردم محور برنامه های ما باشیم. مردم را از این محلات اخراج نکنیم هیچ، سعی کنیم که امکانات و شرایط را برای آنها ارتقاء دهیم. سعی کنیم فرآیند برنامه ریزی را از پایین به بالا داشته باشیم به جای اینکه از بالا به پایین باشد. یک سری اصول که خود مدیران در سطح استان به آن آگاه هستند را مشخص کنید، این اصول را با هم توافق کنید و بگذارید مدیریت شهری کار خودش را بکند و قطعاً به نتایج مطلوب هم می رسد. ایزدی با بیان اینکه ما به برنامه ی پیش بینی شده خودمان نرسیدیم و قرار بود که سالانه یک رقم قابل توجهی را وام نوسازی بدهیم، گفت: هرچند در دولت یازدهم برای اولین بار تلاش شد که در تسهیلات تنوع ایجاد شود. ما الان تسهیلات خرید در بافت های فرسوده را با نرخ سود ۸ درصد داریم ارائه می کنیم. به جز این، وام نوسازی داریم، وام ودیعه مسکن داریم، وام مقاوم سازی هم داریم. درست است که رقمش خیلی عجیب غریب نیست اما فکر می کنیم در برخی از شهرها کارگشا بوده است. فقط نکته ای که وجود دارد این است که جدا از تنوع بخشی به تسهیلاتی که در حال حاضر وجود دارد و بانک مسکن هم دارد تلاش می کند نقش محوری ای در این زمینه داشته باشد، ما یک قول یارانه داده بودیم که این یارانه تا الان محقق نشد ولی در اینجا من این قول را می دهم که آن دسته از وام هایی که سررسید شده را پرداخت کنیم تا کمتر شرمنده مردم باشیم. امیدوارم در ماه های آتی و سال های آتی وضعیت منابع و تخصیص اعتبارات بهتر و بهتر می شود و به طبع ما می توانیم از این ابزارهایی که در این سه چهار سال فراهم کردیم به بهترین شکل استفاده کنیم. ولی به هرحال این یارانه سود را می توانیم در جلسه مصوب کنیم تا تقدیم عزیزان در استان گیلان کنیم. معاون وزیر با اشاره به مطالبات شهرداری در خصوص تخفیف عوارض و صدور پروانه که طبق ماده ۱۶ دولت موظف به پرداخت است، گفت: ما چانه زنی های زیادی با دوستان در سازمان مدیریت کردیم و سر آخر به این شکل توافق کردیم که موافقت نامه را به ما ابلاغ کنند تا ما به شکل غیرنقدی، مطالبات را به شهرداری ها پرداخت کنیم. و تنها چیزی که توقع می کنیم این است که شهرداری های استان به خصوص شهردار رشت که خودش علم دار فعالیت های بازآفرینی است این منابع را مجدد صرف نوسازی بافت کنند. ما سعی می کنیم این مطالبات را به شکل منابع غیرنقدی از محل زمین و سهمیه ی غیری که در اختیار داریم، تقدیم به شهرداری ها کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز ناراحتی بابت تخریب کارخانه ی چای فجر، گفت: امیدواریم بتوانیم سیاستی را در وزارت راه و شهرسازی دنبال کنیم تحت عنوان بهره برداری مجدد از آثار تاریخی، همگام و با حمایت از سازمان میراث فرهنگی. شما باید از آثار ارزشمند فرهنگ و تمدن شهرتان پاسداری کنید. ما تلاش می کنیم از طریق خریداری این آثار ارزشمند که در معرض تخریب هستند( نه آثاری که ثبت میراث فرهنگی دارند) و فکر می کنیم می تواند با خریداری و تغییر کاربری به یک فضای فرهنگی تبدیل شود، در حفظ آنها قدم های مثبتی برداریم. ایزدی در ادامه برای استفاده از این آثار تاریخی چند پیشنهاد ارائه داد و گفت: یکی احداث خانه ی گفتمان شهر است تا ظرفیت های فکری از جمله معماران، شهرسازان و نویسندگان دور هم جمع شوند و درباره دغدغه هایشان گفتگو کنند. پیشنهاد دیگر موزه ی تاریخ شهر است؛ یعنی جایی که مردم به راحتی بتوانند به گذشته ی خود رجوع کنند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code