| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران : نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست استان با رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، در این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در سخنانی سمن ها و احزاب را حلقه واسطه مردم با دولت بر شمرد و گفت: تا زمانی که مردم چیزی را نخواهند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و ما به عنوان بدنه دولت برای ارتباط بهتر و موثرتر با مردم نیاز به یک حلقه واسط داریم. که در سیاست حلقه واسط بین دولت و مردم، "احزاب" و در مباحث اجتماعی و محیط زیستی، "سمن ها" هستند.

کیوان محمّدی با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی در مباحث محیط زیستی گفت: مقرر گردید سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی بودجه، امکانات و حداقل هایی برای تحقق این مهم فراهم آورد. بدین منظور 10 میلیارد ریال برای بحث آموزش، پژوهش و فرهنگ سازی محیط زیست در امر رسانه، صدا و سیما و سمن ها اختصاص یافت.

وی بر بهره مندی از دانش روز دنیا و تجارب بین المللی تأکید کرد و ادامه داد: با جایکا  صحبت هایی در خصوص ارائه و در اختیار گذاشتن فیلم های آموزشی صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان اینکه برخوردهای چهره به چهره در خصوص مسائل محیط زیست می تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد گفت: حجم قابل توجه فارغ التحصیلان رشته محیط زیست می توانند در امر فرهنگ سازی و آموزش چهره به چهره موثر باشد.

وی با اظهار تأسف از کم توجهی به مباحث فرهنگی در برخی امور افزود: نباید به فرهنگ به عنوان یک مسئله حاشیه ای نگریست. اگر بخواهیم جزئیات آن را بررسی کنیم به الگوهای رفتار جمعی می رسیم. به عنوان نمونه باید با پدیده تولید زباله بطور یکسان و یک شکل در منزل و بیرون از منزل برخورد کنیم که این امر نیاز به آموزش دارد.

محمّدی بر معرفی ساختار تشکیلاتی جامع (از پایین ترین تا بالاترین سطح) سمن ها تأکید کرد و ادامه داد: برگزاری جلسات منظم هفتگی و ثبات آن، دعوت از همه سمن های دارای مجوز، هماهنگی بیشتر با سازمان های مرتبط به خصوص آموزش و پرورش و محیط زیست می باید در دستور کار سمن های محیط زیستی باشد.

وی با اشاره به وجود مکان ها و گاراژهای دفن پسماند گفت: باید بررسی شود که آیا می توان از ظرفیت نیروی انسانی آن اماکن در جهت تفکیک زباله و تعامل در این بخش بهره گیری کرد ؟ این امر نیازمند مطالعه و بحث های تخصصی توسط گروههای محیط زیستی است.

وی با بیان اینکه می باید هر NGO  وظیفه ای را بر عهده گیرد و به نوعی رقابتی سازنده در خصوص آموزش صورت پذیرد خاطرنشان کرد: سمن های محیط زیستی در کنار یکدیگر با تعامل تلاش کنند که منافع مردم شهر را در نظر گرفته و رقابت ها مانع انجام کار نشود .هر سازمان مردم نهاد محیط زیستی که از نظر نحوه و نوع فعالیت در حد بهتری باشد خواهد توانست اعتبار بیشتری را به خود جذب کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در زمینه ضرورت و اهمیت آموزش  تأکید کرد: باید توسط سمن های محیط زیستی طرح مدونی در زمینه برنامه های آموزشی تهیه گردد وبا کمک صدا و سیما  و رسانه ها عمومی گردد. همچنین ارائه بروشورها و کاتالوگ های آموزشی برای اقشار مختلف شهروندان و اصناف تهیه و بر روی مسائل مربوط به تولید زباله و پسماند تاکیدات زیادی صورت پذیرد تا انشاءالله بتوانیم به راهکار نهایی در مورد فرهنگ سازی برسیم.

وی بر ضرورت مطالعه دقیق پیش از اجرا در امور تأکید کرد و اظهار داشت: مطالعه لازمه کار فرهنگ سازی است چراکه نمی خواهیم اعتبارات ما در این بخش به هدر رود

رییس سازمان برنامه و بودجه گیلان با اشاره به وجود برخی کاستی ها گفت: سمن ها با توجه به امکاناتی که داشتند کار خود را انجام داده اند و برخی مواقع نیز از نبود شرایط و اعتبار و سختی فعالیت دلزده شده اند. اما علی رغم این بحث ها، باز هم گروههای مردم نهاد در پای کار هستند و ما نیز به عنوان سازمان برنامه و بودجه سعی خواهیم کرد در حد مقدورات دغدغه های مالی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی را با ارائه برنامه ریزی مدون و عملیاتی حل نماییم.

در ابتدای این نشست معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان گیلان و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان آمارها و گزارشاتی را در زمینه مدیریت پسماند  ارائه نمودند همچنین در ادامه نمایندگان سمن های محیط زیستی به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، مسائل و مشکلات موجود در حوزه محیط زیست استان پرداختند. تأکید بر آموزش همراه با اجرا، کمک به تشکیل سمن های محلی به ویژه در روستاها، تاکید بر داشتن چارت دقیق برای اجرایی کردن همکاری سمن ها در زمینه فرهنگ سازی مدیریت پسماند، درخواست همکاری بیش از پیش نهادهای مرتبط و تشکر ویژه از توجه سازمان به امور سمن ها و حمایت از آنان از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بودند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code