| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
جولان روش های تبلیغاتی در گیلان؛
       کد خبر: 112252

نگاه ایران: کمتر از ۲۴ ساعت به آغاز رسمی زمان تبلیغات کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا باقی مانده اما تبلیغات نامزدها در استان گیلان از مدت ها قبل -از دی ماه سال قبل- آغاز شده و افرادی که مطمئن بودند می خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، عرض اندام کرده و فعالیت های تبلیغاتی و یارکشی های خود را با حضور در محلات، اماکن عمومی و فعالیت چشمگیر در فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) آغاز کرده اند.

رشت؛ شهر پدیده های تبلیغاتی

به گزارش مهر، شهر رشت نیز که همواره موقعیت استراتژیکی در انتخابات داشته و فضای سیاسی این شهر خود را در مواقع مشابه بیشتر از هر زمان دیگری نشان داده، این روزها در تب و تاب فعالیت های پنهان انتخاباتی کاندیداهای شورای شهر و البته کم تب و تاب تر ریاست جمهوری است.

برگزاری میتینگ ها و برنامه های مختلف با عناوین جذاب در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری از یک طرف و فعالیت های غیر محسوس تری از قبیل افتتاح طرح های عمرانی مختلف در شهرستان های استان و روش های نامتعارف تبلیغ از جمله ارعاب برخی از اقشار مردم به ویژه روستاییان از طرفی دیگر، همه و همه روش هایی است که این روزها توسط ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در پیش گرفته شده است.

اما حکایت در تبلیغات کاندیداهای شورای شهر، شکل دیگری است. هرچند زمان رسمی تبلیغات برای نامزدهای شوراهای شهر و روستا هنوز آغاز نشده ولی خیل پرتعداد کانال های تلگرامی و پست های متعدد در اینستاگرام که حضور کاندیداها را در محیط ها و مکان های مختلف و دیدارهای مردمی شان نشان می دهد، خبر از تبلیغاتی زودهنگام می دهد که از قرار به مذاق کاندیداها هم بسیار خوش آمده.

خرید اعضای کانال تا وعده های سرخرمن

تبلیغات در فضای مجازی هم حکایت خود را دارد. تشکیل کانال هایی با اعضای غیر واقعی یا به عبارتی همان خرید اعضا، این روزها شایع ترین پدیده انتخابات در فضای مجازی است. هرچند روش مطمئن و پایداری برای تبلیغ نیست ولی از سوی تعداد زیادی از کاندیداها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما جالب تر از اعضای دروغین کانال ها، وعده های عجیب و غریب و بی شماری است که توسط کاندیداها به مردم داده می شود. و در این میان وعده هایی که اساسا در حیطه اختیارات و وظایف پارلمان شهری نیست، این روزها بازار داغی دارد.

از وعده رفع بیکاری و بهبود وضعیت معیشت مردم شهر گرفته تا افتتاح راه آهن و... وعده های سر خرمنی است که شاید دهن پرکن به نظر برسد اما برای مردم شهری که با معضلاتی همچون آسفالت نامناسب معابر و ترافیک و... دست به گریبان هستند، جذابیتی ندارد.

با این حال و به رغم توسعه بهره گیری از فضای مجازی برای تبلیغات پیش از موعد ولی بسیاری از کاندیداها به ویژه در شهرستان ها هنوز هم به روش های سنتی و چهره به چهره اعتقاد و اعتماد بیشتری دارند و این روش را برای تبلیغات برگزیده اند.

از شالیزار تا کافی شاپ

چیزی که این روزها در شهرستان های گیلان به چشم می خورد، علاقه مندی کاندیداها به حضور در مراسم عزا و عروسی است که سعی می کنند از رقیب پیشی گرفته و زودتر -با دعوت و یا حتی بدون دعوت- خود را به این مراسمات رسانده و خودی نشان دهند.

هرچند در لا به لای تمام این تبلیغات و سرو صداها چیزی هم نصیب جوانان دم بخت و میت های دست از دنیا کوتاه شده، می شود اما گاهی کثرت حضور این افراد در مراسمات یاد شده، نظم مراسم عروسی یا عزا را نیز به هم می زند.

همچنین با توجه به شروع فصل کشاورزی و حضور کشاورزان در زمین های زراعی، تبلیغات کاندیداها به شالیزارها نیز کشیده شده و اینجا نیز دست از سر مردم برنداشته و به بهانه عرض خسته نباشید و خودنمایی و جلب توجه، با کیسه ای از خوراکی های مختلف کنار کشاورزان حاضر شده و حالی از آنها می پرسند.

دعوت به رستوران، کافی شاپ و دادن شام هم به پای ثبات تبلیغات تبدیل شده و از این طریق سعی می شود تا طیف بیشتری از مردم را با خود همراه کنند. همچنین یکی از جالب ترین شیوه ها برای جلب آرای مردم، بهره گیری از علایق آنها است و خرید تعداد زیادی بلیط برای کنسرت یکی از خوانندگان مطرح و محبوب کشور و توزیع رایگان آن در بین مردم، شاهدی بر این ادعا است. استفاده نادرست از نیازهای مردم؛ روح حاکم بر تبلیغات هرچند روش های انتخاباتی با توسعه فضای مجازی شکل و شمایل دیگری به خود گرفته و این روزها حتی باعث آزار و اذیت بسیاری از کاربران فضای مجازی شده اما آنچه که بر روح تمام روش های تبلیغاتی حاکم است، استفاده نادرست از نیازها و احساسات مردمی است که با هزاران امید به تحقق وعده ها، رای خود را به صندوق می اندازند. مردمی که هرچند در خلال این چند روز بیشتر از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار گرفته و بیشتر از همیشه مورد مهربانی قرار می گیرند اما عموما با فروکش کردن تب و تاب انتخابات، به ورطه فراموشی سپرده شده و تا انتخابات بعدی به بایگانی ذهن کاندیداها فرستاده می شوند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code