| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: متولد خرم آباد لرستان است. در دانشگاه صنعتی شریف برق کنترل خوانده است و فوق لیسانس MBI دارد. می گوید در زمان تحصیل در تهران،همیشه دوست داشته است غذای خانگی بخورد اما نمی توانسته. این ایده اولیه مامان پزِ تبسم لطیفی است که در دهمین رویداد کارآفرینی، ایرانی «بانی» به  بررسی آن پرداخته شد. مامان پز یک پلت فورم آنلاین خانگی است که دو گروه را به یکدیگر متصل می کند. افرادی که دوست دارند غذای سالم و خانگی مصرف کنند اما وقت کافی برای درست کردن آن ندارند و مامان هایی که آشپزی بخشی از کارهای روزانه آن ها است. مامان پز از اردیبهشت 93 و در زمان آغاز به کار، روزی سه الی چهار پرس سفارش داشته است و کارش را با یک آشپز راه می انداخته، درآمد اولین ماه مامانپز 900 هزار تومان بوده است. اما حالا مامان پز به جایی رسیده است که ماهانه بین 200 تا 3000  میلیون فروش دارد و در وعده نهار به طور متوسط هزار غذا توزیع می کند. بیزینس مدل این پلت فورم مبتنی بر تقسیم درآمد است. سهم مامان پز 30 درصد و سهم مامان ها 70 درصد است. تبسم لطیفی، کارآفرین و ایده پرداز پلت فورم مامان پز می گوید بازار غذا بازار جذابی بود و خودم هم مشکل مشتری ها را داشتم و هرکسی می تواند تکه ای از بازار غذا را داشته باشد. لطیفی می گوید: آشپزهای مامان پز سه دسته هستند. آن هایی که برای سرگرمی و نمایش هنر خود غذا می پزند، آن هایی که به اقتصاد خانواده کمک می کنند و مامان مای سرپرست خانوار. او می گوید: در ابتدا سازوکارهای قانونی برای کار مامان پز وجود نداشت، اما با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهور، در تلاش برای تدوین و اجرای این سازوکارها هستند. لطیفی ویژگی های مثبت مامان پز را  رشد جامعه و افزایش سلامت روحی به واسطه ایجاد حس اثرگذاری برای خود و جامعه می داند. این کارآفرین معتقد است برای ایجاد شغل نیاز به فرصت مای ویژه نیست. مامان پز یک ایده بومی است و نمونه خارجی ندارد.  از زندگی پیش از مامان پز می گوید او می گوید قبل از مامان پز ، از انجام کارهای تحقیقاتی تا کار کردن در اتاق فکر بانک پاسارگاد برای ایده های جدید مبتنی بر آی تی شرکت های زیرمجموعه بانک را تجربه کرده است. لطیفی ادامه می دهد: دیگر نمی خواستم کارمند باشم و دوست داشتم کسب وکاری برای خودم داشته باشم. اتفاقی در یک استارت آپ ویکند شرکت کردم و علاقه مند بودم در حوزه آی تی فعالیت کنم. این کارآفرین دلیل این تمایل را این می داند که IT سرمایه کمتری می خواهد و مانند خیلی از کارها نیاز به این ندارد که تا چند نسل خانواده تان آن شغل را دنبال کرده باشند. او در ادامه به موفقیت های بیشتری که در حوزه IT در جهان دیده بود اشاره می کند. لطیفی می گوید: خیلی ها می گفتند نمی شود اما جدی نگرفتمشان. یک سال از رفتن به رویداد استارت آپ گذشت اما او با بانک همکاری می کرد و اقدامی برای ایده خود نکرده بود.  لطیفی این یک سال را شکست پروژه خود می داند. او اضافه می کند: یک سال با یک سایت، بدون برون داد تبلیغاتی با سالی 7،8 سفارش گذرانده است اما بعد روی این کار متمرکز شد و حالا اینجاست. او به حاضرین می گوید چالش های فراوانی برای رویدادهای استارت آپی وجود دارد و قدرت ریسک چالش اول آن است. این کارآفرین به تحقیقات میدانی پیش ازشروع پروژه اش اشاره می کند و ادامه می دهد: به خیابان رفتیم و با مردم مصاحبه کردیم و در میدان ها میوه و تره بار با خانم های خانه دار که آشپزهای بالقوه هستند صحبت و نظرسنجی کردیم. چالش جدید مامان پز او توضیح می دهد: اگر بخواهم از ابتدا شروع کنم، به طور دقیق اعتبار سنجی خواهم کرد و درخواست ها را با نیاز مشتری تنظیم می کنم. مامان پز پیش ازاین با معرفی دهان به دهان و PR ها رشد کرد اما از آغاز امسال تصمیم به کار جدی تبلیغاتی گرفته شده است و مامان پزی ها با چالش جدید که نیاز  به خلاقیت دارد مواجه هستند. لطیفی می گوید: مشتری های ما دو گروه عمده دارند: مشتری های شرکت های کوچک و غالبا کمتر از 50 نفر که غذای باکیفیت و بدون دغدغه می خواهند و مهمانی های خانگی، که چالش نسل جدیدی است که مهارت لازم برای آشپزی را ندارند و دوست ندارند کباب و پیتزا سرو کنند بلکه ظاهری خانگی می خواهند. معرفی محصولات مامان پز بسته بندی خاص آن است که به شکل بقچه است و کارتی متصل به آن که رویش نوشته این کارت را به دوستت بده. غذاهای شمالی از خوشمزه ترین ها و پرطرفدارترین ها لطیفی در حاشیه این برنامه در گفتگو با نگاه ایران عنوان کرد: غذا نیاز اولیه آدم هاست و در هر شرایط اقتصادی مردم به اولین چیزی که توجه می کنند غذا است. شهر رشت جاذبه گردشگری بسیاری دارد و مسافران از شهرهای دیگر بخصوص تهران می آیند و علاقه مند هستند بخشی از تفریحشان تجربه کردن غذاهای محلی جدید باشد. او ادامه می دهد: می شود از این فرصت به مدل های مختلف استفاده کرد تا هنری که مربوط به غذاهای محلی شهر رشت است  هم با رشت و هم به دیگر نقاط، نشان داده شود . لطیفی اضافه می کند اگر این کار به شهرهای دیگر گسترش پیدا کند حتی می تواند نمود جهانی نیز پیدا کند و بیشتر شناخته شود. مدیر سایت مامان پز می گوید: ما در سایت خودمان غذاهای شمالی داریم و از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی است. او اضافه می کند دو گروه مامان با دست پخت خیلی خوب داریم، مامان های شمالی و مامان های آذری که استقبال زیادی از آن ها می شود. او همچنین از گسترش ایده اش در شهرستان ها خصوصاً مراکز پرجمعیت استان ها و علل خصوص شهر های شمالی می گوید که بسترهای آن فعلاً در دسترس نیست. استفاده از ظرفیت مای پارک های علم و فناوری استارت آپ گراید رویدادی است برای گرد هم آوری کارآفرینان در 200 شهر دنیا ازجمله رشت در حال برگزاری است. بانی در سال گذشته در شهر های تهران، رشت و اراک تصمیم بر بومی سازی این رویداد گرفتند. بانی سه هدف اصلی آموزش، تأثیرگذاری و شبکه سازی را دنبال می کند. دهمین نشست این استارت آپ در پارک علم و فناوری شهر رشت با صحبت های سید محمد تکریمی معاون پشتیبانی این پارک آغاز شد. تکریمی گفت: برای انطباق با عصر جدید اطلاعاتی در حال تغییر، که از ویژگی های آن تنوع و ناپایداری است و بی قراری و هیجانات و دغدغه مای خاص را به دنبال دارد که نیاز به به دست آوردن اطلاعات دارد. او افزود: امروزه هیچ کس نمی تواند بگویید که با محدودیت های اطلاعاتی روبرو است. معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری رشت با تاکید بر اقتصاد جدید که اقتصاد شبکه ای است تصریح می کند: امروز رقبای ما مانع ما نیستند و 42 درصد از ایده های نوین از فناوری های صنعتی را رقبا رقم می زنند. تکریمی با تشریح دو مدل از فعالیت های اقتصادی، پایپ و پلت فورم می گوید: در مدل پایپ، رابطه بین تولیدکننده و مصرف کننده به طور مستقیم است و روش پلت فورم حد واسط تولیدکننده و مصرف کننده است که اقتصاد نوین بر این پایه است. او نیاز امروز را توجه به چیزهای ساده و تغییرات کوچک اما کارآمد می داند. او ضمن اشاره بر مشکلاتی که پیش ازاین برای تجاری سازی ایده ها وجود داشت اشاره کرد: باید از ظرفیت های پارک های علم و فناوری در جهت تجاری سازی ایده ها استفاده کرد. کافه کادو،کسب وکاری محلی در بخش معرفی کسب وکارهای محلی در این نشست، رضا رضایی پور بنیان گذار فروشگاه «کافه کادو» به بیان دامنه فعالیت خود در دو سال گذشته پرداخت. کافه کادو از تیرماه 93 با یک سرمایه گذاری شخصی و درون خانوادگی آغاز به کار کرد. شخصیت دادن به ایده با عنوان « کالای ایرانی با افتخار»، باعث رشد بیشتر کافه کادو شد و بعد از 5 ماه از این هویت بخشی با یک بنر تبلیغاتی ساده 500 نفر در روز  بازدیدکننده و در هرروز فروش به دنبالش داشت. به دلیل فروش بسیار این محصولات در شهر تهران، انبار این فروشگاه اینترنتی در شهر تهران قرار دارد. اما بنیان گذار آن می گوید در تلاش است که بر ایده اولیه خود، مبتنی بر گسترش آن در تمام شهرستان ها پایبند باشد. رضایی پور که خود از توسعه دهندگان وب است می گوید: از نکات مثبت پیشرفت فروشگاهش توجه به «سئو»ی درست است که تمرکز روی «کادو» بود نه صنایع دستی. آن زمان کسانی که کلمه کادو را سرچ می کرد کافه کادو را می یافتند. رضایی پور ادامه می دهد در هفته قبل از ولنتاین سال 94 روزانه 3200 بازدیدکننده  داشتیم. بعدازآن تصمیم گرفتیم هنرمندان و برندها را در سایتمان معرفی کنیم تا بیشتر به ما علاقه مند شوند! کافه کادو امروز یک بستر فروش است و برندهای جدید را معرفی می کند و ترسی از معرفی شبکه های اجتماعی برندها ندارد. کافه کادو امسال کاندیدای بهترین مارکت پلیس از نهمین جشنواره وب ایران بود. او می گوید به دنبال سرمایه گذار خوب هستیم و با چند مجموعه از جمله پیک برتر در حال مذاکره هستیم. او پیش بینی کرد در سال 96، 150 پنل ویژه خواهند فروخت و بازدید روزانه را 5000 نفر خواهند کرد. این نشست همچنین شامل دو بخش آموزشی در روند شکل گیری ایده ها هم بود. پایگاه خبری و تحلیلی نگاه ایران حامی رسانه ای رویداد بانی رشت است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code