| شنبه، 05 آذر 1401
شگردهای بکار رفته در اولین پوستر جمنا برای احیای چهره قالیباف و رئیسی؛
       کد خبر: 106647
نگاه ایران:اتاق عملیات انتخاباتی جمنا اولین محصولات خود را روانه فضای مجازی کرده است. پوسترهای خوش آب و رنگ که مخاطب در نگاه اول تصور می کند همه نامزدها در آن به طور منصفانه و بیطرفانه معرفی شده اند. در این پوستر تصویر دو کاندیدای اصلی اصلاح طلبان و 2 نامزد اصولگرایان کنار هم قرار گرفته اند و هر 4 نفر به شکل مساوی معرفی شده اند تا آنجا که شناسنامه و چکیده اهداف انتخاباتی آنهازیر تصویرشان نشسته است اما با یک تأمل بزودی آثار شیطنت و دسیسه طراحان نمایان می شود شبکه طراحان و مهندسان جمنا این شیطنت را در تدوین محتوای شناسنامه 4 کاندیدا بکار بسته اند. در این پوستر 4 کاندیدا ظاهرا با استفاده به متن بیانیه انتخاباتی آنها معرفی شده اند. اما دست گزینشگر جمنایی ها در انتخاب از متن بیانیه قالیباف و رئیسی به سمتی رفته است که خواننده از آنها تصویر مردان عمل و شیفته و شیدای خدمت را پیدا کند. در مقابل روحانی و جهانگیری را افرادی که می خواهند یک راه کهنه و نادرست را طی کنند ببیند. به جمله انتخاب شده از شهردار تهران نگاه کنید: «قالیباف هم، کم خطای فردی و کاری ندارد اما همیشه بر این باور تکیه داشته است که حرفی بزن که بتوانی عمل کنی و سابقه نشان داده که همیشه متعهد به وعده هایش بوده است» این جمله سرفصل استراتژی جمنا برای احیا و ترمیم چهره آسیب دیده شهردار تهران است چهره ای که بعد از چند بحران بزرگ مثل فاجعه پلاسکو، پرونده واگذاری املاک نجومی، افشای بدهی چند صد میلیاردی به پیمانکاران و تراکم فروشی ها به شدت لطمه دید. حال تشکیلات جمنا با انتخاب این عبارات در پوستر تبلیغاتی وی سعی می کند اولا از او فردی انتقاد پذیر و کسی که اشتباهاتش را می پذیرد نشان دهد و سپس او را اهل عمل نشان دهد یعنی درست خلاف آن تصویری که شهروندان تهرانی از 12 سال فرصت مدیریت او در ذهن دارند. جمله زیر عکس ابراهیم رئیسی نیز با همین شگرد انتخاب شده است. ادعا شده است که او برای تغییر وضع موجود و حل مشکل بیکاری و تامین آسایش عمومی آمده است: «آمده ام تا وضع موجود را به نفع مردم تغییر دهم و شعار او کار و کرامت اعلام شده است» این در حالی است که تنها چیزی که در سابقه این کاندیدای اصولگرا دیده نمی شود مدیریت اجرایی و سمت های مرتبط با کار و اشتغال است. هر سه دهه گذشته را او در منصب قضایی سپری کرده است و آخرین سمت او یعنی یکسال تولیت آستان قدس نیز عمدتاً یک مسئولیت دینی و نظارتی محسوب می شود حال به نیمه دوم پوستر نگاه افکنید، شعار انتخاباتی روحانی به شکل شیطنت آمیز دستکاری و تقطیع شده است. روحانی اعلام کرد «برای ایران و اسلام آمده ام» اما جمنایی ها به جای ایران و اسلام کلمه«دوباره» را نشانده اند تا به زعم خویش حس تکرار و ملال را از آمدن روحانی به خواننده القا شود. در شیطنت بعدی، آنها جمله ای از بیانیه روحانی گزینش کرده اند که حتی ایراد نگارشی و دستوری داشته باشد و اساسا خواننده را در فهم هدف انتخاباتی روحانی دچار سرگیجه کند. جمله تحریفی که در پوستر نشسته این است:« اگر این مسئولیت در آینده بر عهده این جانب باشد در همین مسیر شفافیت در کشور ادامه راه را خواهیم داد» در معرفی جهانگیری نیز این چشم بندی و تردستی جمنا به وضوح نمایان است است. جمله گزینش شده این است که «در دوره های گذشته هم تصمیم گرفتم کاندیدا شوام اما منصرف شدم» با این عبارت خواننده خود را با فردی مواجه می بیند که سالها است سودای کاندیداتوری دارد و گویی با چند بار آمدن و رفتن کاندیداتوری جزو عادت های ثانوی او شده است. یعنی همان حسی که افکار عمومی با لطیفه و طنز در مورد کاندیداتوری محسن رضایی و حتی خود قالیباف دارند. نکته مهم این است که محل انتشار این پوسترها و خوراک تبلیغاتی جمنا روزنامه یا خبرگزاری های منسوب به این تشکیلات مثل همشهری و کیهان یا فارس و تسنیم نیست بلکه این بروشور دست برقضا از کانال های تلگرامی سربرآورد که تاکنون بسیاری از شهروندان تصور می کردند آنها سیاسی نیستند یا دست کم در نزاع های سیاسی بیطرف هستند کانال هایی که از مدت ها قبل با سرمایه گذاری و ارتباط پنهان با شبکه قدرت در حال عضو گیری با شگرد روزنامه های زرد مثل استفاده از تصاویر هنرمندان و ورزشکاران بودند. فقط اولین بار عزت الله ضرغامی از گردانندگان امور سایبری اصولگرایان در محفل جمنا لو داد که کانالهای تلگرامی زیادی برای انتخابات خریداری شده است در نهایت نیز از شب گذشته کانال های به ظاهر بیطرف و غیر سیاسی با اسم های رنگارنگ مثل خبر فوری و آخرین خبرها و .... با همین پوسترهای دسیسه آمیز زیر پوشش تبلیغات رئیسی و قالیباف قرار گرفتند.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code