| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:صنعت خودروسازی کشور طی سال های اخیر به واسطه اعمال تحریم های اقتصادی با افت تولید مواجه شده بود و سال گذشته و هم زمان با اجرایی شدن توافق برجام تولید خودرو در کشور به یک میلیون و 350 هزار دستگاه رسید که اتفاقی قابل قبول برای صنعت خودروسازی کشور بود. روند رو به رشد تولید در سال گذشته موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را در سال جاری هدفگذاری کند. موضوعی که با واکنش های متعددی از سوی برخی کارشناسان مواجه شد. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به این که هنوز قدرت خرید مردم به میزان سال 1390 نرسیده است افزایش حجم تولید تا این اندازه می تواند تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را بر هم بزند. همچنین حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو با بیان اینکه خودروسازان کشور ظرفیت و توان تولیدی مناسبی دارند، می گوید: پیش بینی تولید 5/ 1 میلیون دستگاه خودرو از سوی وزارت صنعت و معدن یک برنامه ریزی خارج از توان خودروسازان و دور از ذهن نیست به خصوص اینکه تولیدکنندگان در شرایط پساتحریم قراردادهای جدید خود را با شرکای خارجی شان به امضا رساندند. وی با اشاره به اینکه در همه دنیا تولید براساس تقاضا صورت می گیرد، می گوید: وزارت صنعت زمانی می تواند هدف گذاری خود را برای سال جدید افزایشی در نظر بگیرد که با بازار سنجی و اطلاع از کشش بازار چنین برنامه ای را تدوین کند. وی معتقد است، تولید 5/ 1 میلیون دستگاه خودرو نیازمند ایجاد تقاضا در بازار است؛ از آنجا که برای فروش خودرو در ایران برنامه ریزی مدونی صورت نمی گیرد و شبکه بانکی و شرکت های لیزینگ نقش کارآمدی در این میان ندارند؛ بنابراین نمی توان به تحقق این برنامه در سال جاری امید داشت. ضمن این که در کنار این موضوع باید اشاره کرد که با توجه به اینکه هنوز در قانون خودرو جزو کالاهای انحصاری محسوب می شود در سال 96 نیز شورای رقابت وظیفه قیمتگذاری خودرو را به عهده خواهد داشت. بر همین اساس در فروردین ماه، شورای رقابت مانند هر سال براساس شاخص هایی همچون تورم، قیمت ارز و قیمت مواد اولیه، قیمت خودرو های پر تیراژ را اعلام خواهد کرد. بررسی ها نشان می دهد فعالان بازار این روزها در انتظار تعیین قیمت های جدید خودرو از سوی شورای رقابت هستند و بازار خودرو تا حدود تحت تاثیر قیمت گذاری جدید قرار گرفته است.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code