| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

سه گانه زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست ها، تنها شرط بازگشایی مشاغل پرخطر در دوران کرونا بود، اما این روزها بسیاری از شهروندان نقش حیاتی این نکات در پیشگیری از ابتلا به ویروس مرگبار کرونا را به دست فراموشی سپرده اند، تا جایی که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیمی از اصفهانی ها پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

به گزارش ایسنا، نانوایی شلوغ است، اما تک و توک مشتریان ماسک به صورت دارند و از فاصله گذاری هم خبری نیست. مادری که همراه کودکش در صف ایستاده در واکنش به تذکر من که می گویم با وجود خطر کرونا چرا ماسک نزده؟ با خنده می گوید: بله درست است، بدون ماسک خطر هست ولی من امروز به خاطر عجله زیاد فراموش کردم ماسکم را بردارم.

در سوپر مارکت و مغازه ها هم وضع همین گونه است. بیشتر خریداران بدون آنکه ماسکی بر صورت داشته باشند یا حتی فاصله اجتماعی را رعایت کنند، سرگرم انجام کارهای روزمره هستند. مرد میانسالی که همراه همسر و دو کودکش در یک فروشگاه مواد غذایی در حال خرید است، در واکنش به مامور جلوی درب فروشگاه که تاکید می کند حتما با ماسک وارد فروشگاه شوند می گوید: اینجا که خیلی شلوغ نیست، ما هم کار زیادی نداریم و خیلی سریع از فروشگاه بیرون می رویم.

قوانین حیاتی که فراموش می شوند

خانم جوانی که در حال بیرون آمدن از یک مغازه میوه فروشی است نیز پرهیز از رفت و آمد در مکان های شلوغ را برای مبتلا نشدن به ویروس مرگبار کووید ۱۹ کافی می داند و می افزاید: من همیشه با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد می کنم، سعی می کنم هیچ وقت به جاهای شلوغ نروم، اما گاهی برای خرید یا کارهای ضروری بیرون می آیم مغازه هم آنقدر شلوغ نیست که نیازی به زدن ماسک باشد، بعد هم به خانه بر می گردم، دست هایم را می شویم و مواد غذایی را از کیسه پلاستیکی بیرون می آورم.

جلوی یکی از مغازه های آشپزی اصفهان صدای درگیری دو مرد به گوش می رسد که گویا یکی به دیگری برای نزدن ماسک تذکر جدی داده و همین باعث عصبانیت و درگیری آنها شده است. در میان جمعیتی که برای تماشای این سر و صدا جمع شده اند اما نکته جالب صحبت های مغازه دار است که می خواهد سریع تر این قائله تمام شود. او می گوید: من از صبح تا شب در مغازه هستم و نمی توانم تمام این مدت ماسک بزنم، مغازه ما هم معمولا خلوت است. همه این قدر گرفتاری دارند، نمی شود که اعصاب همدیگر را بیشتر از این خرد کنیم.

 ساده سازی قوانین برای ادامه زندگی

کمال حیدری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رییس مرکز بهداشت استان در گفت وگو با ایسنا، درباره رعایت شیوه نامه های بهداشتی، اظهار کرد: تاکنون نشست های فراوانی با اصناف و متصدیان واحدهای صنفی پررفت و آمد مانند هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ برگزار کرده ایم. وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی مردم و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و این که افراد بتوانند زندگی خود را ادامه دهند و مشکل معیشتی برایشان ایجاد نشود، شیوه نامه هایی را مشخص، ساده سازی و اجرایی کرد تا مردم هم بتوانند زندگی کنند و هم سالم بمانند.

وی با انتقاد از کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه، ادامه داد: متاسفانه رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جامعه کمرنگ شده و حتی به نظر می رسد که به دست فراموشی سپرده شده، یعنی انگار برای برخی افراد خطر کووید ۱۹ عادی شده است.

نیمی از اصفهانی ها شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به استقبال بسیار زیاد اصناف اصفهان از رعایت شیوه نامه های بهداشتی در روزهای نخست سال و بازگشایی مشاغل، یادآور شد: در زمانی که موضوع تدوین شیوه نامه های بهداشتی برای فعالیت اصناف مطرح شد، اصناف بسیار خوب استقبال کردند و به جز درصد کمی از مشاغل مانند نانوایی ها، بقیه انصافا خیلی خوب به میدان آمدند و اصفهان را به استان سرآمد کشور در این زمینه تبدیل کردند.

به گفته وی، متاسفانه با گذشت زمان، رعایت این شیوه نامه ها کمرنگ و کمرنگ تر شد تا جایی که اکنون این عدد به نیمی از جمعیت کشور و استان اصفهان رسیده است. به عبارت دیگر می توان گفت که نیمی از جمعیت استان ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، در میان بقیه جمعیت نیز این نکات به شکل نیم بند، مورد توجه قرار می گیرد.

حیدری با اشاره به اهمیت رعایت همزمان دستورالعمل سه گانه زدن ماسک، ضدعفونی کردن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، افزود: در استفاده از ماسک، مقداری وضعیت اصفهان بهتر از قبل شد، اما در رعایت فاصله گذاری و ضدعفونی کردن دست هنوز مشکلات زیادی داریم و همانطور که می دانید اگر این دستورالعمل های سه گانه با هم اجرا نشوند، نمی توانیم زنجیره انتقال ویروس را بشکنیم.

زنجیره انتقال ویروس ادامه دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شکستن زنجیره انتقال ویروس را برای کاهش تعداد مبتلایان و بیماران بدحال ضروری دانست و گفت: تصور کنید وقتی به یک سوپرمارکت می روید و ۱۰ نفر ماسک زده اند اما یک نفر وارد می شود، فقط کافی است فرد تازه وارد ناقل ویروس باشد و زحمات همه افراد به هدر برود، ضمن این که سوپرمارکت ها موظف هستند در کنار در ورودی ماده ضد عفونی کننده را در اختیار مشتریان قرار دهند و بیشتر فروشگاه ها نیز این قانون را رعایت می کنند، اما توصیه به استفاده از این مواد یا ضدعفونی کردن سبدهای خرید را که در روزهای اول به دقت انجام می دادند اکنون چندان جدی نمی گیرند.

وی بی توجهی به ضدعفونی کردن دست و استفاده از ماسک را در محیط های جمعی مانند فروشگاه های مواد غذایی نگران کننده خواند و افزود: مواد ضدعفونی اکنون در ورودی فروشگاه ها وجود دارد اما کمتر کسی از آنها استفاده می کند، این باعث می شود اگر کسی دست به فرمان خودرو یا دستگیره در یا هرجای آلوده دیگری گذاشته و دستش به ویروس آلوده شده، به اقلامی که در سوپرمارکت وجود دارد نیز دست بزند و آنها را آلوده کند، در حالی که با چند توصیه ساده به ضدعفونی دست و زدن ماسک در ورودی فروشگاه می توان از انتشار هرچه بیشتر ویروس جلوگیری کرد.

ورود ممنوعی که جدی گرفته نمی شود

حیدری با اشاره به نصب تابلو ورود افراد بدون ماسک ممنوع است در بیشتر مکان های جمعی و واحدهای صنفی، گفت: با این وجود از ورود افراد بدون ماسک به فروشگاه های مواد غذایی جلوگیری نمی شود در نتیجه بی توجهی یک فرد، زحمات دیگرانی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند، از بین می رود به عنوان مثال اگر در اتوبوس بیشتر مسافران ماسک زده باشند اما یکی دو نفر ماسک نزنند، زحمات بقیه هدر می رود چون محیط آلوده می شود و زنجیره انتقال ادامه می یابد.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان شکسته نشدن زنجیره انتقال ویروس را به معنای ادامه انتشار آن در جامعه و پرشدن ظرفیت بیمارستان ها از بیماران بدحال دانست و توضیح داد: هرچه ترددهای و تجمع های غیر ضروری کاهش یابد، در شکستن زنجیره انتقال ویروس موفق تر هستیم، همانطور که بسیاری از مراسم ها و جلسات اربعین برگزار نشد باید دستورالعمل ها را رعایت کنیم تا زنجیره انتقال ویروس از افراد به یکدیگر قطع شود.

افرادی بی توجه به دیگران آسیب می زنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سالمندان، افراد در گروه خطر از جمله مبتلایان به بیماری های زمینه ای توصیه کرد تا جای ممکن از حضور در بیرون از خانه خودداری کنند و گفت: اگر این افراد گاهی ناگزیر به حضور در جامعه هستند، باید خطر را جدی بگیرند و دست کم خودشان مراقب سلامتی خود باشند، یعنی اگر وارد سوپر مارکتی شدند یا در خودرویی نشستند، آن مکان را آلوده تصور کنند و رعایت نکاتی مانند زدن ماسک و ضدعفونی کردن دست و فاصله اجتماعی را جدی بگیرند، همچنین وقتی وارد خانه می شوند لباس عوض کنند و توصیه هایی که بارها گفته شده را رعایت کنند.

 حیدری با اشاره به این که بعضی افراد در جامعه، تعهدی برای مشارکت اجتماعی در اجرای شیوه نامه های بهداشتی ندارند، ادامه داد: این افراد متاسفانه به دیگران آسیب می رسانند و آنها را متضرر می کنند که جای تاسف دارد.

 رییس مرکز بهداشت استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری به جز توصیه برای افزایش اجرای شیوه نامه های بهداشتی وجود دارد؟ یادآور شد: اجبارها و جریمه هایی برای صنوف و متخلفان در نظرگرفته شده است که باید ببنیم تا چه اندازه موثر است.

تشکیل شبکه های محلی و منطقه ای نظارت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همچنین از ابلاغ برنامه جدید توسعه و تشدید نظارت و بازرسی بر اجرای شیوه نامه بهداشتی خبر داد و گفت: نشست های اجرای این دستورالعمل در استان برگزار شده مبنی بر این که هر اداره و سازمانی باید خودش مجموعه خود را برای اجرای پروتکل ها نظارت و بازرسی کند. در کنار آن برای نظارت بر جاهایی که اداری نیست و مردمی هستند، با کمک نیروهای بسیج و سپاه، قرار است شبکه های منطقه ای و محلی برای نظارت بر رعایت شیوه نامه ها در همه محله ها تشکیل شود، یعنی همان بحث مطالبه مردمی که اینجا نانوایی، سوپری و ... اگر فرد ماسک ندارد یا موارد بهداشتی را رعایت نکرده با او برخورد شود و برخورد به عنوان یک مطالبه از سوی مردم باشد.

وی شکل گیری مطالبه عمومی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی را بهترین راه کاهش شیوع ویروس در جامعه دانست و افزود: اگر این اتفاق بیفتد، خیلی راحت و سریع می توانیم شرایط را مدیریت کنیم، همانطور که همه جای دنیا این کار را انجام داده اند، یعنی اگر مردم فاصله را رعایت کنند و بدون ماسک وارد مکان های عمومی نشوند، خیلی سریع تر و بهتر به نتیجه می رسیم و این کار خیلی سختی نیست.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code