| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
در بازدید وزیر ارتباطات ایران و وزیر اقتصاد آذربایجان از راه آهن قزوین - رشت عنوان شد:
       کد خبر: 48367
نگاه ایران:محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز (پنجشنبه) از راه آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند. (گزارش تصویری) لغو اخذ عوارض از کامیون داران ایرانی در مرز آستارا شاهین مصطفی اف در حاشیه بازدید از پل مسیر راه آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا در جمع خبرنگاران از تشکیل کارگروه مشترک احداث راه آهن رشت ـ آستارا توسط ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: ساخت کریدور شمال ـ جنوب از مهم ترین دستاوردهای روابط جمهوری آذربایجان و ایران است. راه آهن کریدور شمال ـ جنوب را برای تمام کشورهای منطقه با اهمیت ویژه خواند و افزود: این راه آهن به منظور حمل بار از هندوستان از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای شمالی در حال احداث است. وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان حمل بار از طریق ایران و جمهوری آذربایجان و گرجستان از طریق دریای سیاه به اروپا را از جمله برنامه های احداث کریدور مذکور برشمرد. به گزارش ایرنا مصطفی اف تصریح کرد: برای جابه جایی مسافران از طریق کریدور شمال ـ جنوب برنامه ریزی لازم انجام شده است و راه آهن ایران ـ جمهوری آذربایجان برای تمام کشورهای منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی یادآور شد: امسال ساخت هشت کیلومتر سهم راه آهن آستارای جمهوری آذربایجان به پایان می رسد و پل راه آهن در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که مدتی پیش کلنگ اجرایی آن به زمین زده شده بود، نیز اجرایی می شود. وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان درباره دریافت عوارض گمرکی از کامیون های ایرانی در مرز آستارا توسط جمهوری آذربایجان ادامه داد: اخذ این عوارض از طرف جمهوری آذربایجان لغو شده است. مصطفی اف اظهار کرد: امروز از پروژه راه آهن قزوین ـ رشت بازدید کردیم و درباره ساخت راه آهن رشت ـ آستارا بین جمهوری آذربایجان و ایران همکاری تنگاتنگی وجود دارد و در این زمینه کارگروه احداث راه آهن رشت ـ آستارا توسط آذربایجان و ایران تشکیل شده است. وی با بیان اینکه کارگروه مذکور فعال می شود، یادآور شد: برای تأمین منابع مالی این راه آهن از طرف جمهوری آذربایجان راهکارهایی در نظر گرفته شده و ساخت آن برای دو کشور ایران و آذربایجان مفید است. برای ساخت راه آهن آستارا 13 هزار میلیارد ریال اعتیار نیاز است علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم در این بازدید با بیان اینکه برای ساخت راه آهن آستارا 13 هزار میلیارد ریال اعتیار نیاز است، گفت: جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داده و مذاکرات برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد. وی با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه برای سرمایه گذاری در اجرای این طرح افزود: با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان ، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد. نورزاد همچنین از جانمایی ایستگاه دیگری در رشت خبر داد و گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت زیرساخت با هماهنگی استانداری گیلان و اداره کل راه و شهرسازی استان، درحال انجام مطالعات برای جانمایی ایستگاه دیگری در داخل شهر رشت است. وی افزود: راه آهن رشت - انزلی نیز بطول 41 کیلومتر در قالب سه قطعه می باشد که ساخت قطعه اول آن به طول 18 کیلومتر در حال اجراست و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد. نورزاد اضافه کرد: زیرسازی این مسیر بیش از 20 درصد پیشرفت کار دارد و در مجموع براساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن، چهار هزار و 200 میلیارد ریال هزینه نیاز است. پروژه راه آهن رشت - قزوین به طول 164 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه راه آهن قزوین - رشت تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون مسافر را جابجا کند. ریل گذاری راه آهن رشت - قزوین اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد. مراسم آغاز عملیات احداث پل ریلی جمهوری آذربایجان به ایران نیز اوایل اردیبهشت ماه امسال با حضور محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شده بود. همچنین کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، هفدهم و هجدهم مهرماه سال گذشته در آستاراهای دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برگزار و پیرامون مسایل مختلف اقتصادی از جمله اتصال راه آهن سراسری آذربایجان به ایران و در آینده، اتصال آن به رشت و قزوین بحث و تبادل نظر شد. سند توافقنامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، هجدهم مهرماه سال گذشته در نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در فرمانداری شهرستان آستارا امضا شد. سند مذکور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ، رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مدیرعامل شرکت راه آهن ایران به امضا رسید و تعیین شد تا طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه متصل شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code