| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
گزارش گیل نگاه از نارضایتی شهروندان رشتی از افزایش کرایه تاکسی‌ها:
       کد خبر: 39902
نگاه ایران/گروه اجتماعی: افزایش نرخ تاکسی ها چیز عجیبی نیست.  هر سال رانندگان تاکسی برای افزایش نرخ انتظار می کشند و از چند روز قبل از اعلام با بحث های مربوط به گرانی شرایط را برای سرنشین های تاکسی آماده می کنند و مردم  بعد از چند روز غرولند و تصمیم به استفاده از وسایل حمل نقل عمومی با این موضوع کنار می آیند. رانندگان تاکسی افزایش قیمت بنزین و لوازم خودرو و استهلاک ماشین را دلیلی بر افزایش میزان کرایه می دانند و مردمی که افزایش حقوق خودشان را در حدی نمی دانند که بتواند جوابگوی افزایش هزینه ها باشد، شاکی این داستان هستند. اما داستان افزایش نرخ در سال جدید کمی متفاوت تر بود. در حالی که همه در هفته بعد از تعطیلات منتظر اعلام نرخ های جدید بودند این موضوع تا 19 فروردین ادامه پیدا کرد. افزایش ۲۷ تا ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در رشت سرانجام از روز پنجشنبه نرخ کرایه تاکسی در رشت بین ۲۷ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت به دنبال تصویب در صدوسی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت به صورت رسمی به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در رشت اعلام شد. مرتضی شریفی مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت اعلام کرده است، «به زودی» برچسب کرایه در قالب طرح های مشخص در تاکسی ها برای اطلاع شهروندان قرار خواهد گرفت. اما با وجود آن که امروز 25 فرودین ماه است هنوز «به زودی» سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت فرا نرسیده است. همین موضوع دلیلی شد تا قیمت های ناهماهنگ سر از تاکسی های مسیرهای مختلف دربیاورد. برگه های کپی شده به جای برچسب قیمت در حالی که نرخ جدید در سایت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت اعلام شده است اما در برخی از تاکسی ها برگه های کپی شده ای با سربرگ سازمان تاکسیرانی توسط راننده ها به سرنشین ها نشان داده می شود که برخی از نرخ ها با آنچه در سایت و رسانه ها اعلام شده است متفاوت است. با وجود آن که بیشترین میزان افزایش کرایه ها 30 درصد پیش بینی شده است در برخی از مسیرها میزانی بیشتر گرفته می شود. نگاه ایران در گفتگو با چند شهروند سعی کرده است تا موارد را عینی تر گزارش دهد. رضا یکی از شهروندانی است که از افزایش کرایه ها ناراضی است. او به نگاه ایران می گوید: خیابان سعدی تا بلوار گیلان که پیش  از افزایش نرخ، کرایه 1000 تومان بود اکنون 1600 تومان مورد درخواست است؛ یعنی افزایش 60 درصدی. در حالی که نرخ تعیین شده برای این مسیر 1200 تومان است. مائده شهروند دیگری است که از کرایه در مسیر شهرک حمیدیان به سبزه میدان ناراضی است. این شهروند می گوید: در این مسیر کرایه 1000 تومان تعیین شده است اما بعضی از رانندگان اقدام به دریافت کرایه 1100 تومانی می کنند. محمدجواد هم به نگاه ایران می گوید مسیر سبزه میدان به عینک هم میزان درخواستی کرایه توسط برخی رانندگان 1100 تومان است با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید آنچه که این شهروند می گوید افزایش 37 درصدی است. وی ادامه می دهد: حتی در برخی از خودورها کرایه 1400 نیز دریافت شده است. آنا هم که هر روز برای رفت و آمد به محل کار خود  درسعدی تا گلایل گلسار  تردد می کند می گوید: تا قبل از افزایش، کرایه 700 تومان بوده. ما شنیده بودیم که قرار است کرایه ها 30 درصد افزایش پیدا کنند ولی الان با افزایشی 60 درصدی به 1100 تومان رسیده است. وقتی می شنود که نرخ تعیین شده این مسیر هم 900 تومان است ادامه می دهد: البته راننده های منصفی نیز هستند که فقط اقدام به گرفتن نرخ مصوب شده می کنند. پگاه شهروند دیگری است که از نرخ دریافت شده توسط راننده های تاکسی در مسیر رشتیان تا صابرین گله دارد. او هم به نگاه ایران می گوید: تا قبل از افزایش نرخ کرایه این مسیر 700 بوده و حالا به 1000 تومان رسیده است. این در حالی است که در جدول اعلام شده سازمان، مسیر مورد نظر این شهروند 900 تومان ذکر شده است. این شهروند ادامه می دهد: با افزایش قیمت بنزین باید احتمالاً منتظر افزایش دوباره قیمت ها هم باشیم. موضوعی که زندگی را برای شهروندانی که هر روز مجبور به رفت و آمد هستند دشوارتر می کند. الهام هم شهروند دیگری است که به نگاه ایران می گوید یکی از رانندگان تاکسی در رشت روز دوشنبه از بلوار دیلمان تا میدان قلی پور دو هزار تومان از او دریافت کرده است. همین شهروند همچنین می گوید برای حضور در سبزه میدان از مسیر لاکانی 1000تومان پرداخت کرده است. افزیش نرخ کرایه ها در حالی است که بسیاری از تاکسی های رشت هم از کیفیت لازم برای حمل و نقل برخوردار نیستند. به جز سرو صدا و برخورد نامطلوب شماری از رانندگان تاکسی به عنوان مثال روشن کردن کولر در روزهای اوج گرما هم توسط برخی از راننده ها آپشن ویژه ای محسوب می شود که گویا نرخ بیشتری هم دارد. حال باید از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت پرسید چرا در ارگانی که اعلام نرخ افزایش کرایه ها یکی از کارهای اصلی این سازمان در طول سال محسوب می شود موضوع جدی گرفته نشده و هنوز خبری از برچسب های اعلام شده مسیرها نیست. همچنین دومین سؤال مطرح شده این است که برگه های A4 با سربرگ سازمان  از کجا تکثیر شده است و دو و سه نرخی بودن برخی از مسیرها چه معنایی دارد؟
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code