| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
نگاه ایران :جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی که از صبح امروز در مجلس آغاز شده، در نوبت بعد از ظهر امروز (یکشنبه) ادامه می یابد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه نمایندگان موافق استیضاح و عباس آخوندی اظهارات خود را مطرح کردند. قرار است در نوبت بعد از ظهر امروز (یکشنبه) که از ساعت 14 آغاز شده برخی دیگر از نمایندگان موافق و مخالف استیضاح سخنرانی کنند و در نهایت استیضاح وزیر به رای مجلس گذاشته خواهد شد.  دفاعیات قاطع آخوندی در روز استیضاح /عذرخواهی آقای وزیر عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی امروز-یکشنبه، اول اسفند- در جایگاه استیضاح شونده، حضور داشت، گفت: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته بین های تیزبین قرار خواهد گرفت و این را می طلبد که دقت در مطالبم را چند چندان کنم،  با قرائت آیه ای از قرآن آغاز میکنم: «ولا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات واولئک لهم عذاب عظیم » او پس از قرائت این آیه از سوره آل عمران که بر وحدت تأکید دارد ، ادامه داد:  در سه ماه گذشته چند حادثه غم بار کام مردم ایران را تلخ کرد، حادثه تصادف دو قطار در هفت خوان سمنان که جان 49 تن از عزیزان را گرفت و همیچنین حادثه پلاسکو که افزون بر جان باختن 4 تن از شهروندان عزیز ، 16 تن از آتش نشان عزیز را نیز به قربانی گرفت و آخرین آنها مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی که به هنگام خدمت در گردنه مبارک آباد به شهادت رسید. آخوندی پس از آنکه در ادامه دفاعیاتش براین جمله که «از بابت هر قصور از دستگاه خودم یا شخص خودم پوزش میطلبم.» تأکید کرد، ادامه صحبت هایش با احسنت چند نماینده همراه شد. وزیر راه افزود: نکته مهم این است که در مورد ایمنی اعم از شهر و روستا بازاندیشی کنیم و تدابیر پیشگیرانه انجام دهیم وگرنه احتمال حوادث همیشه هست مهم اقدامات پیشگیرانه ما است.ابتدا از تمام نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و وزارتخانه را رصد کردند و مشکلات را گفتند تشکر میکنم همچنین از تمام نمایندگانی که پس از بررسی که استیضاح مطرح شده بود از پیگیری صرف نظر کردند تشکر میکنم و از تمامی نمایندگانی که با توجه به ارزیابی مثبتی که از وزارتخانه داشتند و از آن حمایت کردند تقدیر ویژه دارم. آخوندی گفت: «استیضاح حق نمایندگان هست و من از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و هیچ گلایه ای ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگی دارم هر اقدامی را انجام دهم، استیضاح نمونه مردم سالاری دینی است و اینکه این مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان مییکشانیم خشنودم. در این ارتباط آنچه مهم است توجه به پسوند دینی در مردم سالاری است که باید آن را از سایر ساختار دموکراسی جدا می کند، آیاتی که خوانده شد تاکید بر این دارد که از جایگاه حق و اخلاق خارج نشویم. وزیر راه بخشی از نطقش را با خواندن شعری از حافظ ادامه داد:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه /جای دل های عزیز است به هم بر مزنش آخوندی تأکید کرد :در این دوره 5 بار از سوی نمایندگان تایید گرفتم، یکبار در روز رای اعتماد و سه بار در صحن مجلس و یکبار هم در جریان استیضاح پیشین. من این موفقیت ها را نشان از مدیریت درست، صداقت و درستکاری همکاران و خودم می دانم و امیداوارم برای ششمین بار پاسخ هایم برای شما نمایندگان قانع کننده باشد. وی با انتقاد از عملکرد مجلس در جریان اسیتضاحش، تصریح کرد: پیش از آنکه مطالب خود را ارئه کنم به یک نکته در جریان استیضاح های خود اشاره میکنم شاید برای شما هم جالب باشد، معمولا استیضاح وقتی به جریان می افتد که پاسخ به سئوالها قانع کننده نباشد، نکته جالب این است که در هر دو بار بدون جریان افتادن سئوال و گرفت کارت زرد اسیتضاح می شوم. آخوندی باز هم گریزی به اشعار حافظ زد و خواند: جام می و خون دل هر یک به کسی دادند /در دایره قسمت اوضاع چنین باشد ولی گله ای نیست وزیر راه افزود:در وزارت راه و ساختمانهای تابع آن حدود 67 هزار کارمند داریم و وقتی اسیتضاح وزیر راه مطرح میشود بخش زیادی از فعالیت های وزارت خانه تحتث تاثیر قرار میگیرد. ۳ سال مدیریت من را با دوران پُرپولی دولت قبل مقایسه کنید/ این اقدامات بزرگ اتفاقی نیست عباس آخوندی در ادامه دفاعیات خود در جلسه استیضاح خطاب به نمایندگان گفت: این روزها که به دلیل تغییرات جوی و برف و بوران شرایط حمل و نقل در وضعیت فوق العاده است ما نگذاشته ایم وزارت خانه از وظیفه اش منحرف شود. ما در همین هفته گذشته پیشنهاد خارجی با رقم 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه شهر مشهد داشته ایم که ظرفیت این فرودگاه را به دوبرابر افزایش می دهد. او ادامه داد: من موفق شده ام تا مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی را از هیات وزران دریافت کنم. من از سیستم حمل و نقل ریلی در استان زنجان و کرمانشاه بازدید داشته ام. رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل موضوعات من برای مطرح کردن است. آخوندی گفت: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگاره ساخت و ساز بود. برای اینکه تصویری از بحث توسعه زیربناها داشته باشید به این رقم ها توجه کنید. برای تکمیل پروژه های در دست اقدام وزارتخانه 170 هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم.  مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم 190 هزار میلیارد تومان است.  یعنی ما باید سالانه 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف 1404 برنامه ریزی دقیق کردیم و 575 هزار میلیارد تومان ظرف 8 سال باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری شود. او ادامه داد: مبلع تخصیص یافته  ابلاغی در سال جاری 80 میلیارد تومان بود و در دو ماه گذشته این رقم به  1300 میلیارد تومان رسید. تصور کنید ما با این وضعیت چگونه این وزاتخانه اداره کنیم؟ در بودجه سال 96 کل اعتبارات پیش بینی شده برای عمران کشور 40 هزار میلیارد تومان است در حالیکه کل  بودجه 360 هزار میلیارد تومان است؛  یعنی حجم پروژه های عمرانی کاهش پیدا کرده است. بنابراین نمی تواینم از بودجه برای تکمیل پروژه های عمرانی استفاده کنیم. آخوندی گفت: ما می تواینم به تمام اهداف 1404 برسیم و به این به شرط عوض کردن انگاره های اقتصادی است. من تکیه وزارتخانه ام را به درآمدهای نفتی کاهش داده ام و به سمت جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی رو آوردم. من فقط در همین سه سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها جلب سرمایه گذرای غیردولتی کردم و ببینید در تاریخ این وزاتخانه این رقم وجود داشته است یا خیر. او گفت: من علیرغم خشکسالی مالی  25 هزار میلیارد تومان در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کردم. این رقم را با دولت های پیش مقایسه کنید.  این ها اتفاقی نیست و نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. اقنصاد مقاومتی شعار نیست. سه سال مدیریت  من را با سه سال گذشته  در دوران پرپولی دولت قبل مقایسه کنید. ما 5 هزار کیلومتر جاده اضافه کردیم، 7 هزار کیلومتر آسفالت کردیم، 6500 روکش آزادراه داشته ایم که در سه سال گذشته در دولت قبل این رقم 5 هزار کیلومتر بوده است. اتفاقات بزرگی رخ داده و نیاز به دقت دارد. آخوندی ادامه داد: ما 7 وسیله و 7 راه را برای تامین منابع مالی در نظر گرفتیم. من در دو سال گذشته برای 318 هزار میلیارد تومان طرح مذاکره کردم  و برای 264 هزار میلبارد تومان یادداشت تفاهم امضا کردم اما قرارداد قطعی است برای 163 هزار میلیارد تومان. کجا چنین چیزی را در گذشته سراغ دارید؟! برای چهار تا لنج کوچک و هواپیمای دست دوم مذاکره نمی کردم /سازندگی صحنه هوی سیاسی نیست عباس آخوندی در ادامه سخنانش در جلسه استیضاحش اظهار کرد: برای 318 هزار میلیارد تومان طرح در دوسال گذشته مذاکره کردم. همچنین برای 264هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا کردم و برای 163 هزار میلیارد تومان قرار داد قطعی امضا کردم. شما کجا و در کدام دوره سراغ دارید ظرف سه سال این رقم قرارداد قطعی آن هم با منابع غیردولتی در حوزه حمل و نقل امضا شده باشد؟ وی با بیان اینکه ما در تمام زمینه ها به تدریج امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه ای را به دست می آوریم، اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و صحنه دفاع از ملت ایران است و برای موفقیت نیاز به اجماعی بین دولت، ملت، مجلس و قوه قضائیه داریم. آخوندی تاکید کرد: باور کنید تغییر انگاره دست کردن در جیب دولت به رفتن به سمت بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی کار کوچکی نیست. ما می خواهیم تغییر انجام دهیم و هر تغییری با مقاومت همراه است. هر هزینه ای که در مملکت می شود، برگرداندنش کار سختی است. شما می دانید، داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد، سه سال است در دولت و مجلس تلاش می کنیم این را حل کنیم. چقدر موفق بودیم؟ یا در مسکن مهر چندین هزار میلیادر تومان به این مملکت تحمیل شد، من تلاش کردم به سهم خودم این بار را از روی دوش دولت بردارم، ضمن اینکه تعهدات دولت به خریداران را دانه به دانه انجام میدهم. من می فهمم که این کار چقدر پرمخاطره است. وی سپس به بیان آماری درباره سیستم حمل و نقل به ویژه سیستم ریلی پرداخت و در ابتدا گفت: در همین چند روز گذشته تمام انجمن های ریلی و مسکن از وزارتخانه دفاع کرده اند. نشان از عملکرد درست است والا دلیلی نداشت که دفاع کنند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولین اقدام ما اتصال ریلی ایران به تمام مرزهاست. این اتصال به سمت اینچه برون، آستارا به سمت خط آهن آذربایجان و همچنین به سمت بنادر بود. خاطرم هست مقام معظم رهبری در بازدید از مپنا پیغام فرستادند تلاش کنید بارها را از روی کامیون ها به روی ریل ها منتقل کنید. وقتی من آمدم حجم بار 5 درصد ریلی بود، امروز 15درصد بارها به صورت ریلی به بنادر می رود. یعنی ما حمل و نقل ترکیبی را ایجاد کردیم. او گفت: با توجه به اینکه اکثر خطوط ریلی ما تک خطه هستند، ما فقط دو هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که 80 درصد آن در همین دولت قابل بهره برداری است و برخی از آنها افتتاح شده است. به عنوان از قزوین به زنجان خط دوم در حال اجراست و در سال آینده افتتاح می شود. یا 200 کیلومتر در مسیر زاگرس احداث می شود و دوستان زاگرس نشین می دانند عبور ریل از زاگرس چقدر سخت است. آخوندی گفت: علاوه بر این 700کیلومتر قطار حومه ای را در حال اجرا داریم. از شما تشکر می کنم که شرکت قطار حومه ای را تصویب کردید و کار بزرگی برای کلانشهرهاست. فقط در تهران روزی یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد و خارج می شوند اینها آلودگی و ترافیک زیادی را ایجاد می کنند. در همین سه سال تلاش کردیم و امروز حمل و نقل حومه ای در تهران به 7 میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است. وی گفت: ما در حال اجرای پنج برنامه ریلی دیگر هستیم تا 5 مرکز استان دیگر را به شبکه ریلی وصل کنیم. اینها شامل کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج است و هر 5 تا پیشرفت های خوبی داشتند و امیدوارم در همین دولت به نتیجه برسد. آخوندی ادامه داد: برای تبریز- میانه الان باید به سمت مراغه برویم اما الان خط مستقیم را در دستورکار گذاشتیم. امیدوارم در ابتدای سال آینده میانه تا بستان آباد را بهره برداری کنیم. وی با بیان اینکه وزارتخانه اش تلاش کرده پیشرفته ترین سیستم آی تی را به کار بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر به کمک شرکت های دانش بنیان ایرانی این کار را پی می گیریم. من به عنوان یک مهندس ایرانی به این امر افتخار می کنم و مطمئن هستم دکتر عارف به این موضوع افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می تواند دقیق ترین سیستم ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت کند. وی گفت: متاسفانه همه این موارد تحت تاثیر یک تلخ قرار گرفته که همه ما را افسرده کرده است ولی باید حواسمان باشد که فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده اند. آخوندی گفت: یکی از اقدامات مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش بهره روی است.با همین امکانات موجود، فقط در مسیر تهران- مشهد امکان اعزام 55 قطار روزانه به 200 قطار افزایش پیدا کرده است. غیر از این موضوع تعمیر و مرمت ایستگاه ها را داشتیم، تمام تلاش ما این است که ایستگاه های راه آهن در دل شهرها به مراکز توسعه تبدیل شوند. در این مدت 150 نمازخانه را تعمیر اساسی کردیم و 27 نمازخانه ایجاد کردیم. وی با بیان اینکه در ریل اتفاقات زیادی رخ داده است، وارد موضوع نوسازی ناوگان ریلی شد و گفت: در این مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافری را توسط شرکت های ایرانی وارد سیستم کردیم. از 569 لکومتیو ایران به 702 لکموتیو رسیدیم یعنی رشد 30درصدی که توسط ایرانیان صورت گرفته است. آخوندی ادامه داد: ما با هماهنگی کامل با آقای نعمت زاده هستیم که در هفته گذشته مراحل نهایی یک قرارداد به نتیجه رسید که بتوانیم 4900 واگن را به شرکت های واگن سازی ایرانی با تامین مالی صددرصد خارجی اما با نیروی ایرانی سفارش دهیم. او گفت: برای نوسازی با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که 7 ونیم میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را ایشان به عنوان کمک به کسانی که نوسازی ناوگان انجام می دهند، اختصاص دهند. و همچنین برای نوسازی ناوگان جاده ای 2 ونیم میلیارد دلا را با شرکت های ایرانی تامین کنند وی با بیان اینکه تمام ظرفیت شرکت های کامیون ساز ایران به کار گرفتیم و با همه آنها یا قرارداد بستیم و یا در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: 28 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان ریلی داشتیم. نمی دانم چرا دوستان به ما مراجعه نکردند که من این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم؟ آخوندی بیان کرد: ما همزمان با این مبلغ دو میلیارد دلار برقی کردن قطار تهران- مشهد را امضا کردیم. ال سی به زودی گشایش شود. دفاع قاطع آخوندی از قرارداد با ایرباس و بوئینگ/دلیل ندارد بخاطر دو شاهی پول حیثیتمان را هزینه کنیم عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز-یکشنبه، اول اسفند-  حضور یافت تا در برابر نمایندگان خواهان استیضاحش به دفاع از خود و وزارتخانه اش بپردزاد. وزیر راه و شهرسازی گفت: ریل کرمان سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری میکنیم. در حوزه راه ها ما تمام ایران را به 10 قسمت تقسیم کردیم که هیچ نقطه از ایران از توسعه خالی نماند، دوستان کمیسیون عمران کاملا واقف هستند. اگر فکر میگنید گزارش من گزاف است به دوستان کمیسیون عمران مراجعه کنید که به شما گزارش میدهند حجم فعالیت های ما در حوزه راه به صورت جهشی است نه به صورت پیشرفت عادی. آخوندی با اشاره به افسانه ای شدن بزرگراه تهران شمال، افزود: همه شما میدانید که آزاد راه تهران و شمال به یک افسانه تبدیل شده بود. همه  می گفتند این می ماند و انشاءاله امام زمان ظهور کردند تمام می شود، الان شما ببینید قطعه اول این آزاد راه هر سیصد  مترش به یک کارگاه تبدیل شده و 110 کارگاه فعال در این آزاد راه کار میکند، این داستان به خدا اتفاقی نیست این ها تلاش و مدیریت می خواهد. وی ادامه داد: آزاد راه اصفهان شیراز سال ها متوقف بود، شما پیشرفتش را الان ببینید. آزاد راه کمربند جنوبی تهران که این همه کامیون وارد تهران می شد و مشکل ایجاد می کرد، ما قطعه اولش را در همین بهار افتتاح می کنیم. در حال حاضر 16 آزاد راه همزمان در حال کار است، کسانی که در وزارتخانه کار کرده اند می دادند که در این وزارت خانه هیچ گاه بیشتر از 2 آزاد راه همزمان با هم پیگیری نمی شدند. در این آزاد راه ها بیش از 15 هزار نفر همزمان کار می کنند، آقای مهندس سعیدی می گفتند من به اندازه تمام قالب سازهای ایران کار ارجاع کردم و دیگر ظرفیت خالی وجود ندارد، آزاد راه قزوین به گیلان و دیگر بزرگراه ها را ببیند که در این شرایط خشکسالی مالی در چه حالی در حال پیگیری است. آخوندی با اشاره به این موضوع که «شما می دانید که آن دست هایی که تلاش میکند که کارگاه ها را فعال نگه دارد قطعا وزارتخانه ما هم یکی از آن دست ها است ،ما 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید ایجاد کردیم، باور کنید که اتفاقاتی که در حوزه جاده رخ داده است بسیار بزرگ است.»، گفت: بحث جلب سرمایه گذاری ما به حوزه ریل و آزاد راه ختم نمی شودم. وی تشریح کرد: من چند رقم در حوزه هوایی میگویم، ما بیش زا 60 فرودگاه داریم که فقط 9 فرودگاه فعال هستند، ما برای آنکه بتوانیم از صنعت هوانوردی استفاده کنیم نیاز به نوسازی کل ناوگان داریم، ما فرودگاه امام را با بخش خصوصی قرار داد بستیم، که ترمینال سلام با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است. نگاه وزارت خانه اکتفا به بودجه دولتی نیست ما می دانیم که با این بودجه دولتی نمی شود کار کرد. در حوزه صنعت هوایی، مدت هاست که در این کشور در زیر ساخت ها سرمایه گذاری نشده است و سرمایه گذاری در زیر ساخت ها بسیار گران قیمت است، ما 16 ایستگاه راداری با 14 رادار داریم که همه آنها عمرشان را کرده اند، من سه رادار سفارش کرده ام که اولینش هم وارد ایران شد. وزیر راه با یادآوری نقص های زیر ساختی، گفت: باورتان می شود باند فرودگاه مهرآباد بیش از 40 سال مرمت نشده است؟ من چه کنم در شرایطی مسئولیت را گرفتم که این مسائل در وضعیت سختی قرار گرفته است. من به آقای شهریاری نماینده زاهدان می گویم که شما می دانید چه طرح مهمی در زاهدان اجرا کردیم. شما که مستحضر هستید که چه توسعه بزرگی در بندر چابهار انجام دادیم و 50 درصد زیر ساخت خط ریل چابهار به زاهدان را انجام داده ایم. من مطمئن هستم که دوستان این کاری که ما انجام دادیم تاریخی ترین کاری است که در حوزه صنعت ناوگان هوایی انجام شده است. آخوندی که در لفافه نسبت به شلوغی مجلس گلایه کرد، ادامه داد: اگر دوستان بنشینند چند نکته در مورد هواپیما ها بگویم، ما 245 هواپیما داشتیم 100 فروندش زمین گیر است شما که فرودگاه می روید بببیند که چگونه فرودگاه های ایران به گورستان هواپیماها تبدیل شده است. شما که از مشکلات گله دارید خب راهکار چیست؟ جز این که این ناوگان را نوسازی کنیم؟ من وقتی می گفتم که هواپیما ها را بدون اتکا به بودجه دولت نوسازی می کنم ، دوستان دولت هم باورشان نمی شد. شما می بینید که در ایران بیش از 100 هواپیما نو را با ایرباس قرار داد بستیم. در این هنگام همهمه در مجلس به حدی رسید که حتی رئیس مجلس نیز شاکی شد و  از نمایندگان خواست که در صندلی خود بنشینند و حتی تهدید کرد که خود نمایندگان بنشینند تا اسم نبرد. وزیر راه بعد از تذکر رئیس مجلس به نمایندگان ادامه داد: دوستان  از روز اولی که وارد این بحث شدیم بحث من این بود که من می فهمیدم ناوگان را بخواهیم نوسازی کنیم بیش از 200 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری کنیم مدلی که ما طراحی کردیم اجاره به شرط تملیک بود. در هر جلسه ای من این را می گفتم همه به سخره می گرفتند که مگر می شود کشوری که سال ها تحریم بوده است و قرار داد مستقیم با بویینگ و ایرباس نداشته است بدون اتکا دولت این کار بکند؟ وی افزود: امروز شما می یبیند که این کار با حذف تمام واسطه ها با افتخار انجام دادیم، نماینده بوئینگ و ایرباس به ایران آمدند و مذاکره کردند. این یک کار بزرگی است. نه اینکه من در این کار دخالت داشتم، ولی باور کنید این کار آینده صنعت هوانوردی ایران را زیر و رو می کند. شما که می خواهید با باقی ایرلاین ها رقابت کنید، چگونه؟ باید برنامه ای داشته باشید و این برنامه باید در قد و قواره ایران باشد. اولین هواپیما وارد شد و بعدی هم هفته دیگه وارد می شود. در آینده شاهد خواهیم بود که در 2 ماه چند هواپیما وارد ایران می شود، اگر برخی از دوستان از من گله دارند عیب ندارد اما انصاف دهید که این بزرگترین اقدام هواپیمایی ایران است. آخوندی با بیان این جمله که «من بابت حواشی این را میگویم.»، تشریح کرد:این قرار داد به صورت مستقیم و با حذف تمام  واسطه ها انجام شد از روز اول به تمام مدیران بوئینگ و ایرباس و ای تی آر گفتم در این قرار داد هیچ کس حتی دفتر رئیس جمهور هم حق ندارد مذاکره کند، فقط و فقط مذاکره را شرکت انجام می دهد، ما در این مذاکره هیچ واسطه نمی خواهیم روز اول به آنها گفتم  که اگر می خواهید این کار را انجام دهیم باید سوگندنامه بنویسید که از هیچ واسطه استفاده نکنید و از همه آنها اقرار نامه کتبی و امضا گرفتم که هیچ واسطه ای در کار نبوده است و اگر جز این معلوم شد ما بتوانیم شکایت کنیم. وزیر راه با قسم خوردن دفاعیاتش را ادامه داد و گفت: باور کنید خدایی و قیامتی هست این نمی شود که ما بدون هر مدرکی بخواهیم کسی را متهم کنیم. در این قرار دادها شما می توانید همه را بررسی کنید و اگر در هر جایی یک واسطه در حد کوچکترین موضوعی بود بود هر چه خواستید به ما بگویید. دوستان عزیز من برای ایران جنگیده ام،  من در جبهه بودیم، نمیخواهم تظاهر کنم اما دلیلی ندارد که ما به خاطر دو روز دنیا و به خاطر دو شاهی پول حیثیت مان را هزینه کنیم. اگر شما می بینید تمام صنعت هوانوردی از ما حمایت میکنند به این دلیل است که آنها قدر این را می دانند. گلایه های آخوندی در صحن مجلس؛استعفا دادم اما رییس جمهور قبول نکرد /دوستان باور کنید قیامتی هم هست عباس آخوندی در بخش دیگری از دفاعیات خود در جمع نمایندگان گفت: بزرگترین دستاورد برجام شکستن تحریم ها بود و تمام توطئه های اسراییل را نابود کرد. ما به صورت رسمی اعلام کردیم که تحریم شکسته است و همین اتفاق هم افتاد. من از بعضی کم لطفی ها تعجب می کنم. ملت ایران بعد از شکست تحریم ها نه تنها به صنعت هوانوردی امیدوار شدند بلکه متوجه شدند که این دولت توان کارهای بزرگ دارد. ما همین بحث را در حوزه دریایی هم داریم. در این حوزه بیش از 500 میلیارد تومان در چابهار سرمایه گذاری کردیم. آقای کاظم جلالی از این پروژه بازدید کرده و می تواند گواهی دهد. این بندر یک ریال اعتبار ندارد و بیش از 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم. تمام تجهیزات بندر چابهار را از آلمان در مناقصه ای با قیمتی کمتر از تجهیزات چینی انتخاب کردیم و این موضوع قابل توجه است. آخوندی گفت: راه جاده ای چابهار به زاهدان در حال انجام است و 50 درصد این کار صورت گرفته است.  همچنین در کرانه های بنادر 9 هراز میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. هر سه فار بندرعباس در حال انجام است و در بندر خرمشهر نوسازی انجام داده ایم.27 سال از پایان جنگ می گذرد و ما همچنان در حال نجات کشتی های مغروقه هستیم. اقتصاد آبادان  و خرمشهر در حال بازسازی ساختاری است و ما خط آهن مستقیم اهواز به بندر امام را فعال کرده ایم. وزیر راه در ادامه دفاعیاتش از عملکرد وزرات راه و شهرسازی گفت: سال ها است در بنادر ایران سرمایه گذاری بزرگ صورت نگرفته است. از اول انقلاب تا ابتدای این دولت کل سرمایه گذاری در حوزه بنادر 960 میلیون دلار بوده است.  اما در سه سال گذشته در دولت یازدهم  سرمایه گذاری این سه سال 800 میلیون دلار  بوده است و این موضوع  شانسی نیست. او ادامه داد: من شرمنده هستم که این سوء تعبیرها در این کشور صورت می گیرد. من بعد از حادثه قطار در سمنان، روز جمعه که به سمنان رفتم شورای مدیریت بحران را تشکیل دادم و وقتی داشتم از این جلسه بیرون می آمدم خبرنگاری از من  درباره کارهای صورت گرفته سوال کرد. من هم با ارائه گزارشی گفتم که به همراه استاندار و نماینده مجلس به سمت بیمارستان روانه هستیم تا از حادثه دیدگان بازدید کنیم. آنجا من گفتم با اینکه این عزیزان بیمه هستند اما این وظیفه من است که خدمت کنیم و کار زیادی نیست. من از روی تواضع و وظیفه این جمله را گفتم. این وظیفه ما بود. بعد می بینیم که این حرف منطقی را تبدیل کردند به یک حرف دیگر کردند و من بسیار تعجب کردم. وزیر راه درباره عذرخواهی و استعفایش بعد از حادثه قطار گفت: من همان زمان بیانیه دادم و عذرخواهی رسمی کردم  و گفتم اگر فکر می کنید بیانم الکن بوده است معذرت می خواهم. عذرخواهی یک مسوول مایه افتخار است و باز هم عذرخواهی می کنم. او ادامه داد: می گویند باید استعفا می کردید. در حالی که من شنبه صبح خدمت آقای جهانگیری رسیدم و  گفتم من متن استعفایی نوشته ام و تقدیم می کنم. همان زمان آقای  پورسیدی هم متن استفعایش را تقدیم کرد و گفت چون این موضوع مربوط به حوزه ریلی است، بگذارید فقط من استفعا دهم.  اما من گفتم من به عنوان وزیر استعفا می کنم و آخر دو استعفا را دادیم به آقای جهانگیری. بعد ایشان به ما اعلام کرد که رییس جمهوری گفته که استعفای رییس راه آهن کفایت می کند. این هم کار بزرگی نبوده است  اما من انجام دادم. وقتی رییس جمهور تصمیم می گیرد که من همچنان وزیر باشم، من باید به کارها بچسبم و وزارتخانه را اداره کنم و همین کار را هم کردم.   تکمیلی : رای اعتماد چندین باره مجلس به آخوندی /استضاح رای نیاورد
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code