| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
قبلا وعده داده‌شده بود که سد پلرود رودسر امسال آبگیری می‌شود؛
       کد خبر: 92679
نگاه ایران:یکی از سیاست های دولت در بخش کشاورزی گیلان ایجاد سدهای مختلف لاستیکی و بتنی است. در این بخش اکنون یکی از سدهای در حال ساخت سد پلرود است که اگرچه کارشناسان و دوستداران محیط زیست ایراداتی به ساخت آن دارند. با این حال یکی از سیاست های دولت ها در گیلان اجرا و اتمام پروژه های نیمه تمام مانند دو سد بتنی است که هر سال اعتباراتی را هم به خود اختصاص می دهند.
سد پلرود با اعتبارات دولت در حال اجرا شدن است اما شهروندان تمایل دارند هرچه زودتر این پروژه چند ساله هم به اتمام برسد تا بخش زیادی از مسائل مربوط به بخش کشاورزی حل شود. اگر چه مدت ها قبل فرماندار رودسر با اشاره به پیشرفت 46 درصدی سد پلرود گفته بود طبق قول های وزارت نیرو تا پایان سال 95 این سد برای آبگیری مرحله اول آماده خواهد شد اما هنوز هم این  اتفاق نیفتاده است.
با ساخت این سد که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، آب آشامیدنی شهرهای لنگرود، رودسر، کلاچای، املش، کومله و اجارگاه و رحیم آباد تامین خواهد شد و آب مورد نیاز ۱۷ هزار و ۱۲۱ هکتار شالیزار و ۸ هزار و ۶۲۶ هکتار باغ چای نیز فراهم می شود. 
۸۰ میلیارد ریال اعتبار آخرین خبری که در این زمینه اعلام شده از زبان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان است که گفت: امسال ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد پلرود اختصاص یافته است . کیوان محمدی اشاره کرد:  ۸۰ میلیارد ریال اعتبار سال 95 برای تکمیل سد پلرود رودسر اختصاص یافت. به گفته وی اکنون این سد، ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محمدی با بیان اینکه ساخت سد پلرود از سال ۸۹ آغاز شده است، افزود: از ابتدا تاکنون برای ساخت این سد 1۳۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل و بهره برداری آن ۲ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است. وی گفت: سد پلرود قرار است آب مورد نیاز ۳۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی رودسر، املش، رحیم آباد، کلاچای، واجارگاه، کومله و چابکسر را تامین و سالانه ۷۰ گیگا بایت برق تولید کند.
تلاش برای اتمام پروژه در ادامه فرماندار رودسر با تاکید بر اینکه  یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید در نظر گرفتن موارد زیست محیطی است و هیچ پروژه ای بدون گزارش زیست محیطی اجرا نخواهد شد، گفت: گزارش زیست محیطی از سوی شرکت نفت خزر در چند روز آینده ارائه خواهد شد و ادامه روند پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت  . «امیر جانبازی رودسری» گفت: پرداخت مطالبات صاحبان اراضی یکی از مشکلات اساسی در زمینه ساخت سد است که برای این کار بیش از 40 میلیارد تومان لازم است. فرماندار رودسر درباره سد پلرود اشاره کرد: این سد از آغاز به کار دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی 19 درصدی داشته که پس از سفر ریاست جمهوری به گیلان، پیشرفت 50 درصدی پیدا کرد. تاکنون 131 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پرداخت شده است. بر اساس اعلام مسئولان مرتبط تا پایان سال 95 آبگیری اولیه سد انجام می شود و با تخصیص مابقی اعتبارات، پروژه تا سال 97 به اتمام خواهد رسید. جانبازی ادامه داد: برای اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید، برای رشد توسعه و پیشرفت مدیریت اجرایی شهرستان و رسیدن به متوسط عملکرد استانی و حتی کشوری، برنامه ریزی شده است و به نتایجی مطلوبی نیز دست یافته ایم.
امکان آبگیری وجود ندارد نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری متفاوت می گوید: امکان آبگیری سد پلرود در سال جاری وجود ندارد زیرا سد مذکور دارای پیشرفت فیزیکی 50 درصدی است. بنابراین در تلاش هستیم اعتبارات کافی برای اتمام سد پلرود اختصاص پیدا کند. «اسدالله عباسی» با اشاره به مطالبات پیمانکار پروژه، افزود: تصمیم گرفته شد تا با استفاده از اوراق قرضه خزانه، مطالبات پیمانکار پرداخت شود تا روند پروژه با شتاب بیشتری ادامه یابد.  وی همچنین درباره اجرای پروژه محور کلاچای - رحیم آباد به قزوین بیان کرد: این پروژه از سمت قزوین فعال شده و قرار است با ایجاد یک کارگاه فعال شود تا به اجرای پروژه شتاب بیشتری دهد. وی تصریح کرد: امسال با پیگیری های فراوان ۳۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده است. عباسی اشاره کرد: تصفیه خانه طول لات هم باید تقویت شود زیرا پروژه به حال خود رها شده است. امیدوارم با تخصیص بودجه و پشتکار، مشکلات حل و این  تصفیه خانه تقویت شود تا با بارش باران، شاهد کدورت آب آن نباشیم.از سال 56  تاکنون طرح سد مخزنی پل رود یکی از طرح های بزرگ تامین آب گیلان است که شناسایی و مطالعات اولیه آن از سال ۵۶ آغاز شد و مطالعات تکمیلی آن از سال ۶۲ تا ۸۴ به طول انجامید. سرانجام سال ۸۶ ، مصوبه کمیته تخصصی وزارت نیرو از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان گرفته و قرار شد سدی با حجم مخزن ۱۳۲ میلیون مترمکعب و قدرت هدایت سالانه ۲۱۰ میلیون مترمکعب در ۷ کیلومتری رحیم آباد از شهرستان رودسر برپا شود. قرارداد عملیات اجرایی این پروژه در مناقصه عمومی که در سال ۱۳۸۸ برگزار شد، با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد و پروژه سد از تاریخ 17 فروردین ۱۳۸۹ با نظارت شرکت مهاب قدس آغاز شد. مبلغ قرارداد اولیه ۸۹۰ میلیارد ریال بود و مدت قرارداد ۶۶ ماه تعیین شد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code