| جمعه، 31 فروردین 1403

نگاه ایران: با توجه به قدمت بندرانزلی و وجود ساختمان های قدیمی در آن و همچنین گردشگرپذیربودن این شهر ساحلی، کمبود تجهیزات آتش نشانی در این شهر، زنگ خطر را به صدا درآورده و لازم است مسئولان درخصوص تامین تجهیزات مورد نیاز مردان آتش، چاره ای بیاندیشند.

یکی از چالش های موجود در کشور متمرکز نبودن نیروهای امداد و نجات ازجمله امدادهای پزشکی و غیرپزشکی و آتش نشانی هاست و با وجود شکل گیری سازمان مدیریت بحران در وزارت کشور و همچنین ستادهای بحران استان ها ، سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی همچنان به عنوان دستگاه های زیر مجموعه شهرداری ها انجام وظیفه می کنند و بر همین اساس، هر اندازه شهرداری ها قوی تر و دارای وضعیت اعتباری و مالی مناسب تری باشند ، آتش نشانی و خدمات ایمنی آنها نیز مجهز تر و قوی تر است.

 آتش نشانی انزلی نیازمند تجهیزات ضروری اطفاء حریق است

براساس استانداردهای جهانی از یک سو به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت شهری یک ایستگاه آتش نشانی مورد نیاز است و از سوی دیگر، وسعت شهر و مساحت آن نیز تعیین کننده تعداد ایستگاه های آتش نشانی یک شهر به حساب می آید.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بندرانزلی؛ آتش نشانی انزلی را بی بهره از امکانات لازم و نیازمند تجهیزات ضروری اطفاء حریق می داند و می گوید : با وجود اینکه با افزایش تجهیزات آتش نشانی و سطح آمادگی پرسنل در طول 2 سال گذشته تلاش فراوانی برای ارتقای سطح ایمنی شهرستان انجام شده ، اما کافی نیست .

اسماعیل خجسته به حضور 70 آتش نشان آموزش دیده و ماهر در آتش نشانی بندرانزلی اشاره و اضافه می کند: تشک نجات ، نردبان هیدرولیک ، شارژر دستگاه تنفسی ، موتورهای پرتابل پرتاب آب برای استفاده در ساختمان های چند طبقه به عنوان واسطه و همچنین دستگاه های خاموش کننده واکنش سریع ، از جمله تجهیزات ضروری آتش نشانی بندرانزلی است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تجهیز آتش نشانی انزلی به 30 دست لباس نومکس ، 30 عدد کپسول تنفسی اکسیژن از ضروریات و اولویت هاست، ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت نردبان هیدرولیک در حدود 45 میلیارد ریال است و آتش نشانی انزلی برای اطفاء حریق در ساختمان های بیش از سه طبقه از هرگونه امکاناتی بی بهره است.

خجسته آتش نشانی انزلی را یکی از قوی ترین آتش نشانی های بومی کشور می داند و می گوید: با وجود ارزشمند بودن انجام اعمال خیریه در بخش های مدرسه سازی و بهداشت ، اما کمک خیرین در راستای تجهیز آتش نشانی انزلی برای افزایش سطح خدمات رسانی به مردم و تامین امنیت جانی و مالی شهروندان نیز ، اهمیت بسیاری دارد.

خجسته با اشاره به وجود نگرانی و استرس در خانواده های آتش نشان ، نقش امکانات و تجهیزات در کمک رسانی بهتر به شهروندان را غیرقابل انکار می داند و متذکر می شود: مجتمع 2 هزار واحدی مسکن مهر انزلی به دلیل وجود راه های خروجی نامناسب و اتصال سقف ها به یکدیگر، از جمله مجتمع های خطر آفرین بندرانزلی است که درصورت وقوع حریق در این مجتمع ، فاجعه ای به مراتب بدتر از مجتمع پلاسکوی تهران رخ می دهد.

نردبان هیدرولیک از تجهیرات اولویت دار آتش نشانی انزلی است

با توجه به اینکه ساخت بناهای مرتفع و توسعه در ارتفاع، در شهرسازی ها به عنوان یکی از عوامل رونق شهری مورد توجه است، از یک سو باید تامین ایمنی و توجه به امداد رسانی به سوانح در اینگونه ساختمان ها به عنوان اساسی ترین مولفه در صدور مجوزهای پایان کار به انبوه سازان از سوی شهرداری ها و مراجع ذیصلاح در دستور کار قرار گرفته و از سوی دیگر تجهیز آتش نشانی ها به نردبان هیدرولیک و سایر تجهیزات مورد نیاز برای امداد رسانی به ساختمان های بلند از موارد اساسی و اولویت داری است که نیازمند تامین اعتبارات لازم است.

سرپرست شهرداری بندرانزلی تجهیز آتش نشانی انزلی به نردبان هیدرولیک را از برنامه های اولویت دار شهرداری انزلی اعلام کرد و گفت: طی جلسه ای مشترک با نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار گیلان، مقرر شد ردیف بودجه و اعتباری برای خرید نردبان هیدرولیک برای آتش نشانی انزلی درنظر گرفته شود.

موسی فکور با اشاره به تصویب یک میلیارد ریال اعتبار از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان انزلی برای رفع گوشه ای از نیازهای آتش نشانی این شهرستان افزود: با توجه به گران بودن نردبان هیدرولیک ، مذاکرات و مکاتبات متعددی با ستاد بحران استان انجام و موارد خطرآفرین در شهرستان انزلی به این ستاد منتقل شده اما از سوی این ستاد اعلام شده که با توجه به رقم بالای اعتبار مورد نیاز برای خرید نردبان هیدرولیک ، درحال حاضر ستاد بحران استان تنها قادر به خرید یک دستگاه خودروی آتش نشانی مجهز به نردبان هیدرولیک 55 متری برای مرکز استان و کمک رسانی آن در مواقع مورد نیاز برای سایر شهرهاست.

فکور با اشاره به ارائه گزارش ها و هشدارهای متعدد در خصوص وضعیت خطرآفرین برخی ساختمان های مستهلک در بندرانزلی اضافه می کند: با انجام بررسی ها و برنامه ریزی های لازم ، درتلاش برای مذاکره و جلب رضایت مالکان این ساختمان ها برای تخریب آنها و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی هستیم و درصورت عدم حصول توافقات مورد نظر، از طریق هماهنگی با مراجع قضایی، شهرداری درجهت تخریب آنها اقدام خواهد کرد.

از آنجایی که حادثه هیچگاه خبر نمی کند و رعایت ایمنی در همه موارد زندگی باید در اولویت قرار گیرد، حادثه دردناک مجتمع پلاسکوی تهران زنگ خطر را برای مسئولان درخصوص توجه ویژه به ساختمان های مستهلک و فاقد ایمنی درسراسر کشور به صدا درآورده است .

از سوی دیگر لزوم تامین تجهیزات مورد نیاز برای آتش نشانی ها درجهت جلوگیری از واردآمدن خسارات مالی و جانی به شهروندان ، از ضروری ترین امور برای رفع دغدغه های مردم بوده و همچنین با توجه به میزان سختی شغل آتش نشانان، لزوم تصویب لایحه تبدیل این شغل به مشاغل سخت و زیان آور و قرار گرفتن آن در ردیف گروه بحران ، علاوه بر ایجاد انگیزه و انرژی مضاعف به این قهرمانان دود و آتش ، حقی را که سالها از آنها دریغ شده، به این دلیرمردان برمی گرداند .

شهر ساحلی و تاریخی بندرانزلی با ساختمان های قدیمی و بناهای تاریخی در 40 کیلومتری شمالغرب مرکز استان گیلان واقع شده و با دارا بودن حدود یکصد و 40 هزار نفر جمعیت، سه ایستگاه آتش نشانی دارد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code