| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
مراسم گرامیداشت استاد محمد روشن در رشت برگزار شد؛
       کد خبر: 83954
نگاه ایران/ مهدیه عطایی: جمعی از فرهیختگان گیلانی، امروز 22 آذر ماه برای گرامیداشت ادیب فرهیخته، استاد محمد روشن در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا گرد هم آمدند.(گزارش تصویری) محمد روشن متولد سال 1312 در رشت است.  از او بیش از ٥٠ اثر در حوزه زبان و ادب فارسی منتشرشده که تصحیح تاریخ طبری، جامع التواریخ رشیدی،  حدیقه الحقیقه سنایی، دیوان سید حسن غزنوی و منشات خاقانی از آن جمله است. تواضع محمد روشن و الگویی برای فعالین حوزه زبان و ادب فارسی فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم از خاطرات دوران دانشجویی خود در دانشگاه گیلان گفت که از طریق اساتید بنام دهه 60 در رشته زبان و ادبیات فارسی با کتب دکتر روشن آشنا شده بود. فاضلی گفت: دکتر روشن همیشه به دنبال کارهای سخت می رفتند. او بهترین توصیف برای یک مفخر را این می داند که درباره چکیده های عاشقانه قلم او صحبت شود. او ادامه می دهد خوانش او خودش توصیف ارزش قلمی نگارنده است. فاضلی تأکید کرد امروز ما از ایشان تقدیر نمی کنیم بلکه به نوعی از خود مدح می کنیم. او افزود : هرکدام از خرمن استاد روشن خوشه ای چیده ایم و در این مراسم قدردان این خوشه ها هستیم. فاضلی گفت: مقدمه استاد روشن بر تاریخ طبری نشان از استحکام و انسجام قلم ایشان دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکیه بر تواضع محمد روشن او را به عنوان الگویی برای فعالین حوزه زبان و ادب فارسی معرفی کرد. احمد اداره چی گیلانی از پژوهشگرانی بود که علاوه بر خویشاوندی از دوستان نزدیک محمد روشن بوده است. او در این مراسم به شرح زندگینامه استاد روشن با زبانی ادیبانه پرداخت. فرهاد طاهری استاد جهاد دانشگاهی و پژوهشگر علوم انسانی مهمان غیر گیلانی جمع بود که با ادای احترام به فرهیختگان حاضر در خصوص «توهم فرهیختگی» که گریبان گیر جامعه شده است سخن برد. طاهری 7 صفت میان این دسته از فرهیختگان را نام برد که ازاین بین می شود به پرهیز از صمیمیت، دور از دسترس بودن، فراموش کاری خودآگاهانه، در کانون توجه قرار گرفتن و مرید پروری، بزرگنمایی مشغله های فکری و ... نام برد که استاد روشن را مبرا از این صفات دانست. او استاد روشن را از معدود دانشمندانی معرفی کرد که در رفتار اجتماعی و مراودات مردمی کاملاً نگاهی حال و آینده نگرانی دارند. طاهری همچنین دیگر ویژگی های دکتر روشن را توجه او به مبانی اخلاق علوم انسانی اعلام کرد. این استاد دانشگاه روشن را فردی که عمیقاً پایبند اخلاق و هویت ایرانی اسلامی است معرفی  کرد. طاهری در پایان گفت: نام استاد روشن در صفحات تاریخ ایران جاودانه خواهد بود. جعفر شجاع کیهانی عضو هیأت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر سخنوران این مراسم بود. از نکات قابل توجه در سخنان او اشاره به شهردار رشت بود که درخواست داشت چون گذشته نام خیابانی را به نام استاد ابراهیم پور داوود از مشاهیر ادبی کشور، نامگذاری کنند که با تشویق حضار همراه بود.

از استاد محمد روشن بیش از ٥٠ اثر ارزشمند در حوزه زبان و ادب فارسی منتشر شده که تصحیح تاریخ طبری، جامع التواریخ رشیدی،  حدیقه الحقیقه سنایی، دیوان سید حسن غزنوی و منشات خاقانی از آن جمله است.

روشن با فروتنی خاص خود بر روی صحنه حاضر شد و به خواندن قطعه شعر "یکی قطره باران ز ابری چکید، خجل شد چو پهنای دریا بدید " اکتفا کرد. این پژوهشگر با ابراز تشکر از برگزاری این مراسم گفت: من شیفته و دلباخته گیلان و گیلانی و ایران و ایرانی هستم. او گفت: هیچ تحفه ای برایم گران بهاتر از این نیست که دیروز، زادروزم بود و امروز در جوار شما هستم. این مراسم هم زمان با رونمایی از کتاب بخشنامه اثر استاد روشن بود که توسط  احمد اداره چی گیلانی و دکتر طهورث سجادی منتشرشده است.  

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code