| پنجشنبه، 30 فروردین 1403
چرا نباید سهم گیلان از اعتبار و تسهیلات حوادث غیرمترقبه، «هیچ» باشد؟
       کد خبر: 80731

نگاه ایران: 19 آبان، پایگاه خبری و تحلیلی نگاه ایران با انتشار یادداشتی به قلم فرشته رضایی به انتقاد از سهم نداشتن استان گیلان در مصوبه جلسه مورخ 12 آبان هیات دولت مبنی بر اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران، بازسازی زیربنایی و اقدامات پیشگیرانه در ۱۸ استان پرداخته بود(از اینجا بخوانید) که این یادداشت با واکنش استاندار گیلان در جلسه ای با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گیلان برگزار شد همراه شد و محمدعلی نجفی از سازمان برنامه و بودجه گیلان خواست بررسی کند چقدر از استان های دیگر در اعتبارات اختصاص یافته برای جبران خسارت ها عقب هستیم و با اعتراض به سهم نداشتن گیلان، از این سازمان خواست با طرح مشکلات خود از استاندار و مجمع نمایندگان پیگیری های لازم را مطالبه کند.(از اینجا بخوانید)

امروز بهمن کمانگر مدیرکل هواشناسی گیلان در گفت و گویی با خبرگزاری فارس(از اینجا بخوانید) به ارائه آماری درخصوص میزان وقوع و انواع حوادث و مخاطرات طبیعی در گیلان و رکوردداری استان در کشور پرداخته است که گویای درستی انتقاد مطرح شده و ضرورت توجه مسولین استان این موضوع است. مصاحبه مورد اشاره را در ادامه می خوانید:

طبق گزارش دفتر کاهش مخاطرات سازمان ملل متحد برای بازه زمانی 30 ساله در میزان تلفات ناشی از مخاطرات طبیعی در استان های مختلف ایران، گیلان با 40 هزار و 669 مورد بیشترین تلفات از نظر مخاطرات طبیعی در کشور را دارد.

مخاطرات طبیعی زلزله، برف سنگین، سیل، سرمازدگی، آتش سوزی در جنگل ها، طوفان، تگرگ، صاعقه، باد گرم، رانش و لغزش در مناطق مختلف گیلان به نحوی با پدیده های هواشناختی در ارتباط است.

وقوع 80 درصد از مخاطرات طبیعی در گیلان

kamangarمدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به صدور 66 بولتن هواشناسی با عنوان اطلاعیه های هواشناسی در مدت یک سال گذشته در استان اظهار کرد: 22 بولتن در قالب اخطاریه های هواشناسی برای دستگاه های اجرایی ارسال شده است.

بهمن کمانگر به تاثیر پدیده های جوی که احتمال خسارت دارند در هر 17 روز در گیلان اشاره کرد و افزود: پدیده های جوی شامل برف شدید، باران، تگرگ، طوفان، بادهای شدید، آتش سوزی در عرصه های جنگلی، رعد و برق و طوفانی و مواج بودن دریا است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد از مخاطرات طبیعی گیلان مربوط به پدیده های هواشناختی است، تصریح کرد: بیش از 90 درصد از خسارت های مالی ناشی از پدیده های هواشناختی است.

مدیرکل هواشناسی گیلان، بیشترین بارندگی در مدت 20 سال گذشته در استان را مربوط به 9 روز خواند و بیان کرد: در مدت 24 ساعت 100 میلی متر بارندگی در شهر رشت داشتیم و در بقیه روزها اعداد بارندگی قابل ملاحظه است.

کمانگر به پدیده بارندگی منحصر به فرد بندر انزلی در 17 شهریورماه امسال اشاره کرد و گفت: در مدت 40 دقیقه، 110 میلی متر بارندگی همراه با باد شدید با سرعت 72 کیلومتر در بندر انزلی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر 10 دقیقه 27.5 میلی متر بارندگی در بندر انزلی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: آبگرفتگی معابر عمومی، شکسته شدن و افتادن درختان و خسارت های مالی در بندر انزلی، لیسار و حویق در تالش بر اثر بارندگی مذکور اتفاق افتاده است.

86 روز بارش برف سنگین در گیلان

برف لاهیجان (9)

مدیرکل هواشناسی گیلان به بارش برف سنگین در دوره آماری 50 ساله به مدت 86 روز در این استان اشاره کرد و یادآور شد: اطلاعات مذکور مربوط به هواشناسی است و قبل از آن تاریخ اطلاعی نداریم.

کمانگر با بیان اینکه بیشترین ارتفاع برف در سال 83 در گیلان گزارش شده است، اظهار کرد: طبق آمارها یک متر و 45 سانتی متر برف در شهر رشت داشتیم و در ارتفاعات شاهد بارش برف بیش از دو متر بودیم.

وی، آتش سوزی جنگل ها و باد گرم را از مخاطرات طبیعی معمول و سالانه گیلان عنوان کرد و افزود: آتش سوزی ها بر اثر وقوع پدیده باد گرم در بخش های گسترده ای از شمال به جنوب و غرب به شرق در جنگل های استان اتفاق می افتد.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه فراوانی رخداد آتش سوزی روند افزایشی آن را در استان نشان می دهد، بیان کرد: شرایط مذکور موجب ایجاد خسارت های بسیاری در عرصه های جنگلی گیلان می شود.

کمانگر، آتش سوزی در برخی از مواقع در جنگل های گیلان را به طور همزمان در نقاط مختلف خواند و تصریح کرد: گیلان نیازمند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور پایش، پیش آگاهی و مقابله با اطفأ در سطح عرصه های جنگلی است و این امر توجه جدی را طلب می کند.

وی، گیلان را پر باران ترین استان کشور توصیف کرد و گفت: رکورد بارندگی گیلان منحصر به فرد است و در کمتر از پنج ساعت در سوم مهرماه سال 91 شاهد 127 میلی متری بارندگی در رشت بودیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه شاهد باران شدید و بی سابقه 330 میلی متری در مدت سه روز در هفته نخست آبان ماه سال 94 در بندر انزلی بودیم، خاطرنشان کرد: 17 شهریور ماه امسال در مدت 40 دقیقه، 110 میلی متر در بندر انزلی بارندگی داشتیم و این عدد در کشور شاخص و بی سابقه است.

کمانگر به توپوگرافی اقلیم و جغرافیای ویژه گیلان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به بارندگی های سنگین در استان بخش قابل توجهی از باران در زمان کوتاهی از دسترس خارج شده و به دریا می ریزد.

70 درصد از بارندگی های گیلان در پاییز و زمستان

بارش باران تابستان رشت (6)

وی، متوسط باران سالانه 15 سال گذشته رشت را یک هزار و 265 میلی متر دانست و اظهار کرد: توزیع ماهانه بارندگی ها نشان می دهد 70 درصد از آن در نیمه دوم سال در فصل پاییز و زمستان است و بسیاری از حجم آن وارد دریا می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه 30 درصد از بارندگی ها در بهار و تابستان است، بیان کرد: نیمی از بارندگی مذکور در اواخر مرداد و شهریورماه است و به جای رحمت با توجه به اینکه فصل برداشت است، موجب زحمت و وقوع خسارت به شالیزارهای استان می شود.

کمانگر، توزیع نامناسب زمان بارندگی را از ویژگی های جغرافیایی گیلان ذکر کرد و افزود: با توجه به باریک بودن عرض نوار ساحلی و مرز کوهستان به دریا و همچنین نبود زیرساخت های مناسب برای ذخیره نزولات جوی و مهار باران موجب می شود در بخش کشاورزی و شرب به شدت به منابع آبی خارج از استان وابسته باشیم.

وی با بیان اینکه 170 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان نیازمند ذخیره آبی سد سفیدرود است، تصریح کرد: آب سد سفیدرود از 2 رودخانه «قزل اوزن» و «شاهرود» تامین می شود و این امر نشان دهنده تاثیرپذیری گیلان از شرایط بارندگی و منابع آبی در استان های حوضه سد سفیدرود است و تاثیر بسیار شدید روی محصول راهبردی و ملی برنج دارد.

مدیرکل هواشناسی گیلان، 70 هزار هکتار از شالیزارهای استان را خارج از شبکه آبیاری سد سفیدرود ذکر کرد و گفت: مناطق مذکور نیازمند بارندگی به هنگام است.

کمانگر با اشاره به کاهش بارندگی و محدودیت منابع آبی در فصل کشت در بسیاری از سال ها در گیلان، خاطرنشان کرد: در خرداد، تیر و مردادماه سال گذشته بارندگی ها در استان به ویژه در مناطق غربی تا 90 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی، بخش گسترده ای از اراضی شالیزاری گیلان را خارج از حوضه آبریز سد سفیدرود خواند و یادآور شد: مناطق مذکور دارای چالش شدیدی در تامین آب کشاورزی هستند.

مدیرکل هواشناسی گیلان به تجربه بارندگی در فصل کشت برنج بیش از پنج میلی متر در مدت دو ماه و 10 میلی متر در سه ماه طبق گزارش ایستگاه های هواشناسی استان در سال 94 اشاره کرد و افزود: موضوع مذکور شرایط برای کشاورزی در گیلان را بسیار بحرانی می کند.

کمانگر با اشاره به سال زراعی 96 ـ 95، اظهار کرد: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون شرایط بارندگی با 600 میلی متر در بندر انزلی داشتیم و کمترین میزان مربوط به منجیل با 32 میلی متر بارندگی است.

وی، بارندگی در جلگه مرکز گیلان را با سه درصد افزایش طبیعی خواند و گفت: مناطق دیگر در جلگه های غربی، شرقی و ارتفاعات استان نسبت به سال 94 و آمار بلندمدت با کاهش بارندگی بین 45 تا سه درصد مواجه است.

این مسؤول، آغاز سال زراعی 96 ـ 95 را با تأخیر وقوع بارندگی در فصل پاییز دانست و متذکر شد: از ابتدای امسال تا 22 آبان ماه جاری میانگین بارندگی در کشور 12.6 میلی متر بود و نسبت به 22 میلی متر آمار بلندمدت 43 درصد کمتر است ضمن اینکه نسبت به 60 میلی متر بارندگی سال گذشته، 79 درصد کاهش را نشان می دهد.

کمبود بارندگی در 31 استان کشور

مدیرکل هواشناسی گیلان به کمبود باران در 31 استان کشور نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: شرایط بارندگی در گیلان طبیعی است اما استان هایی که آب حوضه سد سفیدرود را تامین می کنند به غیر از اردبیل با کاهش بارندگی مواجه هستند.

کمانگر با اشاره به پیش بینی فصلی مرکز اقلیمی مشهد، بیان کرد: تا پایان فصل زمستان امسال بارندگی در نقاط مختلف گیلان طبیعی است اما دمای هوا به طور میانگین بین نیم تا یک و نیم درجه سانتی گراد در استان با افزایش مواجه می شود.

با توجه به آن چه در ، ضرورت این مساله بیش از پیش احساس می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code