| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان شفت درحالی برگزار شد که مسئولان خواستار توجه ویژه به موضوع ساماندهی فاضلاب بیمارستانی و شهری به عنوان تهدیدی برای سلامت مردم شهرستان شدند.

%d8%ac%d8%b4%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%b1%d8%b4%d8%aa-17-747x498به گزارش مهر، افشین پورعلی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند که عصر یکشنبه در سالن میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد، اظهار کرد: وجود بسیاری از معضلات و مشکلات در حوزه های زیست محیطی استان گیلان نتیجه بی توجهی و سهل انگاری های سی ساله گذشته مردم و مسئولان بوده است.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک درتالاب انزلی و منطقه سروان، تصریح کرد: متاسفانه ۴۰ درصد از تالاب انزلی خشک و ۲۵ درصد دیگر آن نیز طی سال های آتی خشک می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان با بیان اینکه احیای دوباره یک اکوسیستم نابود شده اثر عوامل مختلف انسانی و محیطی نیازمند صرف هزینه، نیروی انسانی و زمان طولانی مدت است، گفت: متاسفانه مردم ما هنوز اعتقادی به مدیریت پسماندها و زباله های خود ندارند.

وی با اشاره به وجود معضلات بسیار در زمینه مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در سطح شهرها و روستاها به ویژه در شهرستان شفت، افزود: نبود مدیریت منسجم و مستمر سبب شده که شفت در این خصوص در جایگاه آخر استان قرار گیرد.

پورعلی به اعتراض و بسته شدن سه روزه جایگاه تخلیه زباله در منطقه سراوان اشاره کرد و گفت: داشتن فضا و محیط سالم و عاری از هرگونه آلودگی های زیست محیطی مطالبه به حق مردم منطقه سراوان است.

وی با اشاره به بروز مشکلات فراوان بعداز تعطیلی سه روزه این جایگاه در خصوص دفن و تخلیه پسماند و زباله برای برخی از شهرها، تصریح کرد: بیش ازیک هزار و ۵۰۰ تن زباله در این مدت دپو شده بود که اگر مشکل حل نمی شد به فاجعه ای زیست محیطی در استان تبدیل می شد.

مدیرعامل سازمان پسماند گیلان در ادامه به تأکیدات استاندار و معاون عمرانی استانداری اشاره کرد و یادآورشد: تفکیک زباله از مبدأ به عنوان یک راهکار تأثیرگذار در کاهش میزان زباله تولیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این مسئول اجرای صحیح و دقیق طرح تفکیک زباله از مبدأ سبب می شود که آسیب ها و بیماری های ناشی از آلودگی ها زیستی محیطی به نحوه چشمگیری کاهش یابد.

وی آموزش به ویژه در سطح مدارس و دانش آموزان را برای نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند و زباله بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ شهرنشینی و رعایت بسیاری از نکات این زندگی به خصوص در حوزه پسماند و زباله از سنین کودکی آموزش داده شده تا به صورت یک فرهنگ در سطح جامعه نهادینه شود.

رهاسازی فاضلاب بیمارستانی و شهری تهدیدی برای سلامت مردم شفت

به گزارش مهر،فاضلاب ناشی از بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی از نظر کیفی تقریبا شبیه فاضلاب های شهری هستند با این تفاوت که این فاضلاب ها دارای مواد و ترکیبات سمی و عفونی بوده که می تواند برای سلامت محیط، کارکنان شاغل در این مراکز و کل جامعه خطرناک باشد.

از این رو در چند سال اخیر تأکید شده که تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی باید از تصیفه خانه برای فاضلاب های تولیدی خود برخوردار بوده تا سلامت جامعه و مردم با تهدید مواجه نشود. موضوعی که ساماندهی نشدن آن، امروز به یکی از معضلات و دغدغه های زیست محیطی مسئولان شهرستان شفت تبدیل شده است.

تصفیه خانه بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان شفت با پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی برای تکمیل و بهره برداری نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد شهرستان است با توجه به اینکه این شهرستان فاقد سیستم شبکه فاضلاب شهری نیز بوده رسیدگی به این موضوع در راستای حل یکی از تهدیدات زیست محیطی مطالبه مسئولان محیط زیست و مردم شفت است.

رهاسازی فاضلاب بیمارستانی و شهری تهدید برای محیط زیست و مردم شفت/امحای ۱۰۰درصدی پسماندهای پزشکی در شفت

img_3992-1-500x281رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شفت در جلسه کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان با بیان اینکه براساس قانون مدیریت پسماند پایان سال ۹۲ آخرین مهلت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در کلیه شهرها و روستاهای کشور بود، اظهار کرد: متاسفانه هنوز بعداز سه سال از پایان مهلت تعیین شده اقدامات لازم در زمینه مدیریت پسماند در سطح شهرستان شفت انجام نشده است.

رضا زمانی به رتبه پایین شهرستان شفت در زمینه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در بین شهرستان های استان گیلان اشاره کرد و گفت: این رتبه در حالی برای شفت کسب شده که با توجه به پیگیری و تلاش های انجام شده میانگین اجرای پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ در سطح استان به ۷۰ درصد رسیده است.

وی تفکیک زباله از مبدأ را یکی از ابتدایی ترین گام ها در بحث مدیریت پسماند عنوان و خاطرنشان کرد: کاهش تدریجی تولید زباله، افزایش بازیافت از اهداف و استراتژی های مدیریت پسماند محسوب می شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شفت سیاست گذاری های صحیح، برنامه های مدون و مناسب، آموزش موثر و مستمر و همگانی و وجود قوانین سختگیرانه را از برنامه های مدیریت پسماند در بسیاری از کشورهای دنیا اعلام کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه امروز سرطان دومین عامل مرگ و میر در استان گیلان است، افزود: یکی از عوامل موثر در شیوع این بیماری در سال های اخیر معضلات و آلودگی های زیست محیطی است.

زمانی با اشاره به اینکه ورود شیرآبه ها و رهاسازی فاضلاب های بیمارستانی در آب ها یکی از مهم ترین تهدیدات زیستی محیطی است که استان را تهدید می کند، گفت: متاسفانه بیمارستان شهرستان شفت نیز فاقد تصیفه خانه برای فاضلاب بوده که این مهم امروز به یکی از دغدغه های اصلی حوزه بهداشت عمومی مسئولان شهرستان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بیش از  ۷۰ درصد اقدامات لازم برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیمارستان امام رضا(ع) شفت اجرایی شده است و مسئولان حوزه بهداشت و درمان در سطح استان و شهرستان باید هرچه سریع تر نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنند.

به گفته این مسئول خوشبختانه عملکرد شهرستان شفت در زمینه مدیریت پسماندهای عفونی مراکز بهداشت و در مان و مطب های پزشکی مطلوب است و ۱۰۰ درصد پسماندهای پزشکی شهرستان توسط شرکت های طرف قرارداد جمع آوری و امحا می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت صحیح پسماند و تولید زباله به نوعی بیانات مقام معظم رهبری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به محیط زیست است، افزود: ۱۴۳ هزار تن زباله در روز وارد سراوان می شود که مدیریت صحیح و بازیافت آن می تواند در زمینه اقتصادی و حفظ محیط زیست تأثیر فراوانی داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شفت با اشاره به جمع آوری روزانه ۱۵ تن زباله در این شهر، خاطرنشان کرد: با یک مدیریت صحیح، آموزش گامی موثر در حوزه ساماندهی به پسماند و زباله در شهر شفت دهیم.

سرمایه ای که به دلیل نبود مدیریت صحیح نابود می شود

img_0525در ادامه این جلسه معاون فرماندار شفت با بیان اینکه در طی سه سال گذشته دولت به دنبال مدیریت مناسب محیط زیست و بهبود شاخص های این حوزه در سطح کلان کشور است، اظهار کرد: شهر سالم زمانی ایجاد می شود که برای حفظ محیط زیست آن همه دستگاه ها و مردم باهم همگام و همراه شوند.

رحمت حیدری نژاد آسیب های ناشی از بهم خوردن تعادل در طبیعت را متوجه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: انسان خود به عنوان یکی عوامل اصلی ایجاد آلودگی های زیست محیطی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه پسماند و زباله می تواند منبع درآمد و سرمایه و همچنین اشتغال زایی شود، افزود: متاسفانه نبود یک مدیریت صحیح در این زمینه موجب شده که نتوانیم به درستی از این منبع غنی بهره مند ببریم.

معاون فرماندار شفت به وضعیت نامطلوب مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر شفت اشاره و تأکید کرد: شهرداری و مسئولان امر باید برای ارتقای رتبه شهرستان و اجرای صحیح این طرح تلاش و توجه بیشتر انجام دهند.

ضرورت توانمند شدن پیمانکاران برای اجرای صحیح طرح تفکیک زباله

wwwشهردار احمدسرگوراب هم در ادامه این جلسه با بیان اینکه بیش از ۳.۵ تن زباله تَر در این شهر جمع آوری می شود، اظهار کرد: در هفته سه بار شرکت طرف قرارداد زباله خشک احمدسرگوراب را جمع آوری می کند.

رضا نیکویی به نصب بیش از۶۰ باکس فلزی زباله در سطح این شهر اشاره کرد و گفت: تا پایان اسفند سال گذشته آموزش در زمینه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به صورت ۱۰۰درصدی در این شهر انجام شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ در این بخش با توجه به اقدامات انجام شده بیش از ۷۰ درصد است.

شهردار احمد سرگوراب آموزش را یکی از مهم ترین گام ها در مدیریت پسماند در سطح شهرهاو  روستاها عنوان و تصریح کرد: در ماه های آتی براساس توافقات انجام شده با آموزش و پرورش شهرستان آموزش طرح تفکیک در سطح مدارس بخش احمد سرگوراب اجرایی می شود.

به گفته این مسئول یکی از مهم ترین معضلات در زمینه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ توانمند نبودن پیمانکاران فعال در این زمینه در سطح استان است که گاها اجرای طرح را با مشکل مواجه می کنند.