| سه شنبه، 28 فروردین 1403
در دیدار سفیر ارمنستان و مدیران شهری در تالار گفتگوی رشت مطرح شد:
       کد خبر: 77718

نگاه ایران: صبح امروز تالار گفتگوی شهرداری رشت میزبان سفیر ارمنستان شد. در این نشست که با حضور سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار ، توماس آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان ، مظفر نیکومنش نائب رییس و فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت ،جباری مشاور عالی شهردار ، حق جو مدیر حراست شهرداری رشت ،  فاطمه قدیمی حرفه ، مدیر  ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  ، عاشوری مدیر دفتر سرمایه گذاری شهرداری رشت و اصحاب رسانه برگزار شد.

ثابت قدم: از همراهی ارمنستان در توسعه گردشگری رشت استقبال می کنیم

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، سیدمحمدعلی ثابت قدم در این دیدار ضمن عرض خوشامد به سفیر ارمنستان و هیات همراه گفت : استان گیلان  حدود ۲ میلیون  نفر جمعیت دارد و شهر رشت به عنوان مرکز استان پر تراکم ترین شهر کشور بعد از تهران است .

وی افزود: رشت به دلیل نزدیک بودن به پایتخت از تعامل اقتصادی خوبی برخوردار است.

شهردار رشت به مزایای اقتصادی خط ریلی استان و اتصال گیلان به شبکه ی ملی اروپا و توسعه ی زیرساخت شهری اشاره کرد و گفت: به واسطه ی علاقه ی مردم رشت به فرهنگ و هنر و همچنین میراثی ارزشمند در زمینه غذا، زمینه ی ثبت رشت به عنوان شهر خوراک شناسی در یونسکو فراهم شد.

 او گفت: امروز استرات‍ژی شهری رشت ، سرمایه گذاری در حوزه ی زیرساخت های شهر است و در این بخش پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم. ما سعی کرده ایم که با اعتماد سازی محلی در این اقلیم، بازآفرینی هویتی را با توجه به برند رشت به عنوان شهر جشنواره ها در قالب برگزاری جشنواره ها دنبال می کنیم تا بتوانیم بیشتر در عرصه ی گردشگری توسعه داشته باشیم.

شهردار رشت افزود: توسعه ی پایدار در این حوزه با همراهی ارمنستان باعث خوشحالی ما خواهد بود.

سفیر ارمنستان: رشت ظرفیت های فراوانی دارد

img2

در ادامه ی نشست توماس آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان ضمن تشکر از شهردار رشت گفت: در دومین حضورم در گیلان و ملاقات با استاندار، همچنان با رفتار صمیمانه ی مردم رشت روبرو شده ام و در این دو روز از مکان های صنعتی اقتصادی رشت هم بازدید به عمل آورده ام و امیدوارم همکاری خوبی صورت گیرد.

سفیر ارمنستان استان گیلان و شهر رشت را دارای ظرفیت های فراوانی دانست و گفت: استان گیلان از لحاظ جغرافیایی وضعیت مطلوبی دارد و خط راه آهن نقش مهمی در برقراری رابطه ایفا می کند. همچنین رشت شرایط آب و هوایی و ارزش های انسانی مطلوبی برخوردار است.

توماس آرتاشس تومانیان گفت: ارمنیان از سال هایی دور در شهر رشت ساکن بودند و همیشه مورد احترام قرار گرفته و حس بیگانگی نداشته اند، گویی در موطن اصلی خود ساکن بوده اند.

او با اشاره به به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: ۲۵ سال از استقلال ارمنستان می گذرد و در این مدت روابط ریشه داری با ایران برقرار شده است اگر چه رابطه تاریخی ایران و ارمنستان به صدها سال قبل بر می گردد .

سفیر ارمنستان افزود: جمعیت ارمنستان ۳ میلیون نفر است و ۷ میلیون از ارامنه در خارج از ارمنستان  و در سایر نقاط جهان ساکن هستند که تعداد زیادی از این افراد در گیلان و شهر رشت زندگی می کنند.

او ادامه داد: قصد داریم سفرهای استانی خود را در ایران افزایش دهیم تا شناخت بیشتری حاصل گردد. با وجود اشتراک های تاریخی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی و مبادله ای به سطح مطلوب نرسیده ایم. ارمنستان تمام تلاش خود را در جهت مساعدت و همکاری های دو کشور به کار خواهد گرفت.

توماس آرتاشس تومانیان افزود: نقش اطلاعات و شناخت بسیار مهم است. بنده به عنوان سفیر تمام تلاش خود را در جهت تبادل این اطلاعات به کار خواهم گرفت. پس از شروع همکاری راه هموار خواهد شد و به اصطلاح آب راه خود را می یابد.

او در پایان به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی اشاره کرد و گفت: آشپزخانه گیلان پر رونق است.

فاطمه شیرزاد: تبادل و رونق سرمایه گذاری دو کشور امید بخش است

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن  اشاره به سرمایه های انسانی گیلان در رشت گفت: مردم ایران بسیار مهمان نواز و دارای سرمایه های انسانی در زمینه های فرهنگی ، دینی، هنری ، علمی و تاریخی مانند پرفسور سمیعی و میرزاکوچک خان و بهجت هستند که افتخار ایران و گیلان به شمار می آیند .

فاطمه شیرزاد گفت: دوشهر رشت و اصفهان به ترتیب در حوزه های خوراک شناسی و صنایع دستی به ثبت جهانی در یونسکو  رسیده اند.

او در پایان به حضور ارمنیان در شهرهای استان گیلان اشاره و ضمن احترام به آنان از حضور سفیر ارمنستان ابراز خوشنودی کرد و تبادل و رونق سرمایه گذاری دو کشور را امید بخش دانست.

مظفر نیکومنش نایب رییس شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تشکر از شهردار رشت به  جهت دعوت از سفیر ارمنستان گفت: امیدواریم این سفر منافع دو کشور را تامین کند و زمینه ساز سرمایه گذاری و تولید گردد.

فاطمه قدیمی : توسعه دیپلماسی شهروندی از طریق تعاملات مبتنی بر جشنواره ها و خلاقیت

فاطمه قدیمی تاکید کرد که هدف از این نشست و حضور سفیر ارمنستان در تالار گفتگوی شهر ، جذب سرمایه گذاری دوجانبه و تعامل در زیرساخت های شهری و توسعه ی پایدار گردشگری ، با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور مبتنی بر دیپلماسی شهروندی می باشد .

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر رشت به عنوان شهر اولین ها در کشور یادآور شد : این شهر  در زمینه های ارزشمندی همچون عرصه ی بانکداری، حضور زنان در جامعه ی هنری و ساخت آسایشگاه معلولین توسط یکی از ارمنیان ساکن رشت به نام آرسن میناسیان جزو اولین ها بوده است. و اخیرا نیز به عنوان اولین شهر کشور در شبکه شهر های خلاق یونسکو  در جهان در  حوزه خوراک  شناسی به ثبت رسیده است .

وی خاطر نشان کرد : امید است در سایه تعامل و تدوین کاربست همکاری مناسبت تعاملات بهتری در توسعه روابط بین شهروندان و دیپلماسی شهروندی مبتنی بر جشنواره ها و خلاقیت فراهم شود.

در پایان هدیه ای به رسم یادبود از  صنایع دستی گیلان ( رشتی دوزی ) تقدیم سفیر ارمنستان شد.
000002