| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران: مدیران ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلند پایه گمرکی از زیرساخت های مختلف اقتصادی مرز آستارا بازدید کردند.

در این بازدید که عصر شنبه انجام شد، مشاور رییس کل گمرک ایران در امور مجلس و مدیرکل استان ها، مدیر کل حقوقی، مدیران کل حراست و امور انتظامی، دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات، دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه، صادرات، توسعه و تجهیز گمرک، امور  بین الملل، دفتر هماهنگی استان ها و  ناظر گمرکات استان گیلان به همراه نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان، از محل اداره کل گمرک آستارا، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، بندر چند منظوره، محل اتصال پل ریلی آستارا-آستارا و پایانه مرزی بازدید کردند.

به گزارش مهر، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این بازدید با بیان اینکه گمرک شریان اصلی اقتصاد آستارا است تأکید کرد: مبادلات مرزی مهمترین و اصلی ترین رکن اقتصاد آستارا محسوب می شود و لازم است که گمرک این شهرستان با هدف توسعه رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش تقویت شود.

ولی داداشی با اشاره به اینکه وضعیت زیر ساخت گمرک آستارا در شان یک گمرک اصلی و درجه اول کشور نیست، افزود: محوطه گمرک آستارا در شرایط نامناسبی قرار دارد و گمرک کشور باید تمام تلاش خود را در رفع این مشکل به کار گیرد.

وی قطعی سیستم الکترونیکی سامانه جامع گمرکی، آبگرفتگی محوطه گمرک در فصل باران و نامناسب بودن مسیر تردد داخلی گمرک برای خودروهای ترانزیتی داخلی و خارجی را از جمله  مشکلات گمرک آستارا عنوان و تصریح کرد: مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران باید توجه ویژه ای به مشکلات و کاستی های گمرک مرزی آستارا که از مهمترین گمرکات کشور است، داشته باشند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: دریافت مبلغ ۴۰ هزار تومان به جهت توقف بیشتر از ۲۴ ساعته کامیون های داخلی و خارجی در محوطه گمرک، دریافت ۷۰ هزار تومان توسط گمرک ایران از رانندگان به جهت استفاده از دستگاه کنترلی ایکس ری و همچنین دریافت مبلغ ۳۷۶هزار ریال عوارض از رانندگان داخلی و خارجی به جهت ایجاد امکانات رفاهی در حالی که چنین امکاناتی در حال حاضر عملیاتی نشده است از جمله  موارد مورد اعتراض رانندگان عبوری از گمرک مرزی آستارا است.

داداشی افزود: گمرک آستارا دروازه ورود به اروپاست و باید از نظر تجهیزات فنی و کارآمدی خدمات به حدی برسد که آبروی کشور حفظ شود.

img18190423

نقش تأثیرگذار گمرک در رونق اقتصاد آستارا

فرماندار آستارا نیز در این بازدید با اشاره به جایگاه و اهمیت مرز پرتردد و اقتصادی آستارا که در پیشانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، اظهار کرد: متاسفانه در مقایسه گمرک آستارای آذربایجان و گمرک آستارای ایران، وضعیت سیمای گمرک آستارای ایران در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و باید به این گمرک که در پیشانی اقتصادی کشور  قرار دارد، توجه ویژه ای شود.

سیروس شفقی افزود: گمرک آستارا در شان نظام جمهوری اسلامی نوسازی و تجهیز نشده است و این واحد گمرکی در مقایسه با سایر گمرکات کشور از نظر امکانات و تجهیزات چندان تعریفی ندارد.

مدیرکل امور حقوقی گمرک ایران گفت:نحوه همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی فعال در مرزهای زمینی با هدف ارائه خدمات نوین و بهینه توسط گمرک کشور نظارت و فرماندهی می شود.

گمرک 120 ساله آستارا نباید دچار عقب ماندگی در بحث عمرانی شود
 به گزارشفارس، محمد شهبازی ناظر گمرکات گیلان عصر امروز در نشست مشترک بررسی مشکلات گمرک این شهرستان در سالن اجتماعات اداره کل گمرک آستارا، اظهار کرد: رئیس کل سازمان گمرک همواره نسبت به مسائل این شهرستان مرزی حساسیت ویژه ای داشته است.

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه استقرار دستگاه ایکس ری یکی از خواسته های اصلی استاندار بود، افزود: با پیگیری های فرماندار این شهرستان اداره کل گمرک آستارا مجهز به دو ایکس ری  کامیونی شده است.

وی با اشاره اینکه گمرک آستارا جزو یکی از پیشروترین گمرکات اصلی کشور در زمینه کاهش هزینه ها و سیستمی کردن خدمات است، گفت: با سیستمی کردن خدمات مربوط به گمرک بسیاری از مشکلات مانند بالابودن برخی از هزینه ها کاهش یافت.

شهبازی به تعمیرات انجام شده در زمینه باسکول ها و سرعت دهی در بخش تشریفاتی گمرک آستارا اشاره کرد و ادامه داد: تمام امکانات ویژه به حوزه های نظارتی در هر دو گمرک آستارا و گمرک حسن رود به صورت همزمان اجرا می شوند.

وی با بیان این که سال گذشته بودجه عمرانی کل کشور و گمرک صفر بود، خاطرنشان کرد: در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست که گمرک 120 ساله شهرستان آستارا در زمینه مباحث عمرانی از گمرک جمهوری آذربایجان عقب بماند.

ناظر گمرکات گیلان بر ضرورت توجه به مباحث عمرانی اداره کل گمرک شهرستان آستارا تأکید کرد و گفت: برای احیای مباحث عمرانی گمرک آستارا باید یک طرح ملی اختصاص پیدا کند.

راه اندازی سیستم حمل و نقل ریلی ظرفیت گمرک آستارا را افزایش می دهد

 رسول امیدی مدیر کل اداره کل گمرک آستارا در دیدار با مشاور رئیس کل سازمان گمرک اظهار کرد: رئیس کل سازمان گمرک نسبت به گمرک این شهرستان عنایت ویژه دارد. وی گمرک آستارا را تنها گمرک کشور دانست که در دو بخش زمینی و دریایی در تمام رویه های گمرکی فعال است.

به گزارش فارس، این مسؤول ادامه داد: به زودی با تکمیل زیرساخت های ریلی و راه اندازی گمرک ریلی به لحاظ تنوع و حجم کاری، گمرک آستارا در کشور مطرح می شود.

مدیر کل اداره کل گمرک آستارا با اشاره به اینکه در سیستم حمل و نقل ریلی ظرفیت ویژه ای وجود دارد، یادآور شد: باید از فرصت های موجود در راستای ارتقای بهره وری گمرک آستارا استفاده کنیم.

امیدی راه اندازی گمرک ریلی را موجب افزایش روند اجرایی فعالیت ها در گمرک آستارا دانست و تصریح کرد: برای استفاده بهینه از سیستم حمل و نقل ریلی و دوری از هرگونه چالش باید به ارتقای ساختار، نیروی انسانی و وضعیت عمرانی گمرک فعلی آستارا توجه کرد.

وی درباره درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در شش ماه نخست سال جاری افزود: در این مدت درآمد گمرک آستارا بالغ بر 266 میلیارد ریال بوده است.

مدیر کل گمرک آستارا گفت: در مدت مذکور حجم مبادلات تجاری از مرز آستارا در تمام رویه های مختلف بالغ بر 700 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی برگزاری دوره های آموزشی مربوط به ایکس ری و اشعه، حذف دفاتر و اسناد کاغذی، استقرار دستگاه ایکس ری و استقرار سایت موقت گمرک در بندر چندمنظوره اقتصادی آستارا را از مهم ترین اقدام های انجام شده در گمرک آستارا برشمرد.

امیدی به برخی از مشکلات موجود در گمرک زمینی آستارا اشاره کرد و یادآور شد: ترافیک شدید عبور و مرور کامیون ها در پل ریلی مرزی از مشکلات بوده و طبق مکاتبات و پیگیری های انجام شده، طرح ایجاد پل دوم مطرح شد که تحقق نیافت.

مدیر کل اداره کل گمرک آستارا به موضوع طرح جامع توسعه مرز اشاره کرد و افزود: کارهای مقدماتی و مطالعاتی طرح مذکور با همکاری گمرک و سازمان پایانه ها انجام شده بود اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی محوطه سازی، آبگرفتگی معابر خروجی و ورودی کامیون ها و محل استقرار باسکول ها را از مهم ترین مشکلات و معضلات گمرک آستارا دانست و افزود: این مشکل همواره در فصول بارندگی از سوی تجار و رانندگان مورد اعتراض قرار می گیرد.

امیدی متولی اصلی مشکل مذکور را پایانه ها دانست و متذکر شد: پایانه ها در برطرف کردن محوطه سازی، آبگرفتگی معابر ورودی و خروجی کامیون ها و محل استقرار باسکول ها اقدام مثبتی انجام نداده است.

img19132151

24 ساعته شدن گمرک نیازمند نیروی انسانی کافی است

به گزارش مهر، ابراهیم نقدی مدیرکل امور حقوقی گمرک ایران گفت: همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی در مرزهای زمینی کشور اخیراً از سوی وزیر کشور ابلاغ شده و در آن نحوه تعامل دستگاه های اجرایی  به منظور ارائه خدمات بهینه در مرزها اعلام شده است.

وی افزود: بر این اساس، تمامی دستگاه های اجرایی مستقر در مرزهای زمینی کشور با تعامل یکپارچه، تحت نظارت و مسئولیت یک فرمانده واحد که گمرک نیز عهده دار هماهنگی های لازم است، مشکلات موجود در مرزها را از طریق مجاری قانونی بررسی و حل می کند.

مدیرکل امور حقوقی گمرک ایران با اشاره به اینکه گمرک ویترین نظام و مرزبان اقتصادی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: به منظور تسهیل در مبادلات اقتصادی کشور، مدیریت واحد در گمرکات را به صورت جدی دنبال می کنیم.

نقدی اهمیت تجارت فرامرزی و تسهیل در تجارت و مبادلات بین المللی را یادآور شد و اعلام کرد: حرکت به سمت گمرک نوین جزو برنامه های اساسی و راهبردی سازمان گمرک ایران است.

مدیر کل امور حقوقی گمرک ایران به بازدید مدیران ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران از گمرک آستارا و  سامانه های موجود فعال در این گمرک مطرح کشور اشاره کرد و گفت: گمرک ایران توجه ویژه ای به اداره کل گمرک آستارا دارد و از نزدیک مسایل مربوط به این واحد گمرکی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی بررسی وضعیت و اجرای کمیته ساماندهی مبادلات مرزی و تجارت فرامرزی برای ارائه راهکارهای عملی و اجرایی را یکی از اولویت های اصلی سفر هیات بلند پایه گمرکی کشور به شهرستان آستارا ذکر و عنوان کرد: کمیته مذکور اخیراً مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

نقدی با بیان اینکه چگونگی ۲۴ ساعته شدن کار در گمرکات کشور، در دستورالعمل مدیریت واحد مبادی زمینی کشور مشخص شده است، اظهار کرد: برای۲۴ ساعته شدن یک گمرک باید دستگاه های مسئول و سازمان های  حاضر در مرز از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کافی در مرز برخوردار باشند.

امکانات مجموعه گمرک آستارا باید ارتقا یابد

به گزارشفارس ، علی نظری مشاور رئیس کل سازمان گمرک در امور مجلس اظهار کرد: برخی از مشکلات داخلی اداره کل گمرک این شهرستان با پیگیری های انجام شده از سوی مسؤولان مربوطه برطرف شده است.

مشاور رئیس کل سازمان گمرک در امور مجلس با اشاره به بحث عدم وجود استراحتگاه و آبگرفتگی های موجود در محوطه اداره کل گمرک آستارا، افزود: امکانات مجموعه گمرک این شهرستان در مقایسه با گمرک کشور طرف مقابل باید ارتقا یابد.

وی به دستگاه ایکس ری اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات و اختصاص اعتبارات در کشور، برای سازمان گمرک مقدور نیست که در زمینه تجهیز، سرویس و نگه داری دستگاه های ایکس ری هزینه کند.

نظری بر ورود بخش خصوصی و استفاده از فاینانس برای تجهیز، سرویس و نگه داری دستگاه های ایکس ری تأکید کرد و ادامه داد: هزینه تجهیز، سرویس و نگه داری هر دستگاه ایکس ری 170 میلیارد ریال است.

مشاور رئیس کل سازمان گمرک در امور مجلس، اضافه کرد: براساس بازرسی های انجام شده از سرویس ارزیابی، در این سرویس کندی سیستم وجود دارد.

نظری کندی سیستم مذکور را مربوط به بسترهای مخابراتی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به روابط حسنه ای که با مجموعه وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد برطرف شدن این کندی سیستم در دستور پیگیری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دستورالعمل جدید سازماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور پس از 18 نشست از طرف وزیر کشور تصویب و ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: طبق این دستورالعمل، فرماندهی مرزها به گمرک ابلاغ و محول شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان و مجاورت شهر آستارای جمهوری آذربایجان قرار دارد و یکی از مرزهای پرتردد جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود به طوری که سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code