| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
از خیابان شریعتی تا تقاطع جانبازان؛
       کد خبر: 70572
نگاه ایران:حمل و نقل عمومی در شهرها چه به صورت انبوه آن یعنی از طریق قطار شهری یا به صورت خردتر از طریق اتوبوس ها، مزایای متعددی برای شهرها و شهروندان دارد. با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی در شهرها، علاوه بر اینکه سفرهای درون شهری با سرعت بیشتری انجام می شود، هوای پاک شهرها نیز از آلودگی مصون می ماند و در مصرف سوخت هم صرفه جویی می شود. به دلیل اینکه هزینه رفت و آمد در شهرها با استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی ارزان تر است، با ترویج آن به وضعیت اقتصادی شهروندان نیز کمک می شود. ترافیک خیابان های شهرها ـ که هر روز در شهری مثل رشت سنگین تر می شود ـ با وجود خیابان هایی که بافت آنها به حداقل 40 سال پیش برمی گردد، با توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی مدیریت و کمتر می شود. اگرچه باید فرهنگ استفاده از این ناوگان را نیز حلقه دیگر رسیدن به آرامش در خیابان های شلوغ رشت دانست. حال چند سالی است که این موضوع در رشت دوباره مورد توجه قرار گرفته است. رشت؛ عقب تر از دیگر شهرها بعد از اینکه «محمدعلی ثابت قدم» به عنوان شهردار رشت در شورای این شهر حاضر شد و به اعضای شورا گفت که «بی توجهی به ناوگان حمل ونقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی باعث شده که رشت از شهرهای همتراز خود عقب بیفتد. »، توسعه این ناوگان برای مدیریت شهری به اندازه اهمیتی که باید به آن داده می شد بازگشت. شهردار حتی وضعیت عقب ماندگی رشت در ناوگان اتوبوسرانی را وخیم تر ارزیابی کرده و در جمع اعضا گفته بود: «تنها 8 درصد تقاضای سفر شهروندان با ناوگان حمل ونقل عمومی پاسخ داده می شود و این عقب ماندگی به گونه ای است که شهرهایی که از رشت از لحاظ تراز شهری عقب تر هستند، نیز در توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی بسیار جلوتر هستند. » بر همین اساس توسعه ناوگان در اولویت های مدیریت شهری رشت قرار گرفت. نخستین قدم برای رسیدن به این هدف، راه اندازی خط ویژه اتوبوسرانی تندرو برای رشت بود که در خرداد 94 آغاز شد و در تیر سال 95 پس از عبور از فراز و نشیب های متعددی به سرانجام رسید. اکنون این خط اتوبوسرانی با 12 اتوبوس نو که در روزهای انتهایی بهار امسال به رشت رسید، در حال جابه جایی شهروندان هستند. این خط تندرو اتوبوسرانی در مسیر میدان دکتر حشمت تا میدان مصلا برقرار است که اگرچه با مخالفت های متعددی مانند جلوگیری از قطع درختان واقع در مسیر و همین طور تأخیر در تحویل اتوبوس های نو از یک شرکت مونتاژکننده اتوبوس در اردبیل مواجه شد اما اتوبوس های آن از 3 ماه پیش در رشت در حال تردد هستند. اتوبوس های تندرو  درخیابان دکتر شریعتی این خط به گفته شهردار رشت، نخستین فاز از اجرای خطوط تندرو اتوبوسرانی در رشت است. ثابت قدم در مراسم آغاز به کار خط ویژه تندرو مسیر میدان دکتر حشمت در این باره گفت: بافت مرکزی رشت نیازمند توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی است. رشت بسیار گسترده شده است و توسعه آن چشمگیر به نظر می آید، به همین دلیل توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی می تواند تسهیل کننده جابه جایی شهروندان باشد. وی افزود: تلاش می کنیم تا پایان امسال، 2 فاز بعدی خطوط اتوبوس تندرو را در شهر افتتاح کنیم. به گفته وی خط تندرو در خیابان دکتر شریعتی تا روگذر جانبازان به همراه اجرای این پروژه در در خیابان آیت الله طالقانی (بیستون) فازهای دوم و سوم پروژه خطوط اتوبوس تندرو در شهر رشت هستند. حال با گذشت 3 ماه از آغاز راه اندازی فاز نخست خط اتوبوس های تندرو، فاز دوم این پروژه تأثیرگذار در ساماندهی ترافیک خیابان های همیشه شلوغ و پر از گردشگر شهر رشت، از سوی شهرداری این شهر به مناقصه گذاشته شده است. فاز دوم این پروژه شامل خیابان دکتر شریعتی تا روگذر جانبازان است. معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در این باره می گوید: اجرای این خط از سوی مشاور حمل ونقل شهرداری رشت مورد تأیید بود و مطالعات آن به اتمام رسیده ، به همین دلیل برای اجرای آن، شهرداری مناقصه عمومی را به اجرا گذاشته است. «فرامرز جمشیدپور» می افزاید: این خط اتوبوس تندرو با توجه به ترافیک بالای ورودی شهر از سمت جاده لاهیجان به سمت بافت مرکزی رشت اندیشیده شده است و می تواند ترافیک مسیر را به نحو مناسبی ساماندهی کند. بنا به گفته های وی، برای اجرای این پروژه که در بودجه امسال شهرداری نیز پیش بینی شده است به غیر از تملک برخی املاک واقع در مسیر یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهرداری رشت درباره تعریض مسیر فوق برای اجرای این پروژه اظهار می کند: به غیر از 300 متر از مسیر که نیاز به تملک دارد مابقی مسیر با نقشه ای که تهیه شد قابلیت اجرای خط اتوبوس تندرو را داراست. جمشیدپور بیان می کند: در حال حاضر مشاور مطالعات حوزه حمل ونقل و ترافیک شهرداری در حال بررسی درست بودن اجرای خط اتوبوسرانی تندرو در خیابان آیت الله طالقانی است و در صورتی که بررسی های وی به نتیجه مثبت نرسد، ممکن است فاز سوم در خیابان آیت الله رودباری اجرایی شود. به نظر می رسد پس از سال ها که رشت در حوزه حمل ونقل عمومی نسبت به شهرهای همتراز خود دچار عقب ماندگی شده است، این روزها تلاش های مدیریت شهری برای رسیدن به این هدف شتاب بیشتری گرفته است. اگرچه باید منتظر به ثمر رسیدن فازهای دوم و سوم خطوط اتوبوسرانی تندرو این شهر بود و استقبال شهروندان و گردشگران از آن و مدیریت ترافیک خیابان های شلوغ رشت را با گذشت زمان سنجید.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code