| شنبه، 08 اردیبهشت 1403
جلوه‌های نازیبا و آسیب به برند گردشگری رشت در اطراف عمارت کلاه فرنگی:
       کد خبر: 52242
نگاه ایران/گروه اجتماعی: چادر اولی برپا نشده مقدمات برپایی «اسپیس فریم» بعدی آماده می شود. مدتهاست شهروندان رشتی و مسافرانی که سری به پارک محتشم (پارک شهر) قدیمی رشت می زنند اطراف عمارت کلاه فرنگی یکی از برندهای گردشگری رشت را بدون چادر و داربست های فلزی نمی بینند. به گزارش نگاه ایراندر ظاهر این موضوع می تواند جای خشنودی داشته باشد که در پارک شهر نمایشگاه برگزار شده است. نمایشگاهایی که انتظار می رود بازتاب دهنده فرهنگ و ارایه کننده انواع صنایع دستی گیلان باشند اما تاکنون در کمتر چادری شاهد این موضوع بوده ایم و اجناس عرضه شده در چادر ها عموما بدلیجات و ادویه جات است که صد متر آن سو تر در مغازه های کوچک و بزرگ رشت به راحتی در دسترس است. نگاه ایران برای کسب اطلاع از چگونگی برگزاری این قبیل نمایشگاه ها به سراغ یعقوب امیری شهردار منطقه دو رشت رفت و از او سوال کرد: در شهرداری منطقه دو رشت مجوز برگزاری این قبیل نمایشگاه ها چگونه صادر می شود؟ امیری با ذکر این نکته که ما در منطقه دو شهرداری رشت منتقد این رویه هستیم گفت: برنامه ریزی جهت برگزاری این نمایشگاه ها و استفاده از فضای پارک به این منظور از سوی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت انجام می شود و صرفا درباره برگزاری این نمایشگاه ها با شهرداری مناطق هماهنگ می شود. شهردار منطقه دو رشت با ذکر این نکته که برنامه ریزی های اشتباه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت باعث می شود که به عمارت کلاه فرنگی یکی از برندهای گردشگری شهری رشت آسیب وارد شود گفت: به بهانه برگزاری نمایشگاه، سازه های اسپیس و چادر پیرامون این عمارت تاریخی برپا می شود که محیط و جلوه های بصری منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد که این عدم درک صحیح از ظرفیت گردشگری و نداشتن نگاه جامع را نشان می دهد. امیری درباره نمایشگاههای اخیری هم که در پارک محتشم و در جوار کلاه فرنگی برپا شده به نگاه ایران توضیح داد: درخواست برگزاری و زمان نمایشگاه سه ماهه بوده اما شهرداری منطقه دو با این موضوع مخالفت و اعلام کرده که حداکثر مدت زمان برپایی نمایشگاه باید یکماهه باشد. یعقوب امیری1 شهردار منطقه دو اما از چالشی تازه در این ارتباط هم خبر می دهد و می گوید مجری این نمایشگاه برای جذب درخواست های غرفه نمایشگاهی تبلیغات سه ماهه انجام داده بود که شهرداری منطقه دو نسبت به جمع آوری اقلام تبلیغاتی اقدام کرد اما مطلع شدیم که سازمان فرهنگی طی نامه ای به شهردار رشت و اعلام بدهکاری به این شرکت، درخواست کرده تا مدت زمان نمایشگاه به سه ماه افزایش یابد و ایشان هم موافقت کردند. امیری توضیح داد: اما به نظر من اینکه بگوییم سازمان فرهنگی به شرکت برگزار کننده بدهکار است، نمی تواند موجب شود که ما نسبت به داشته های فرهنگی و ظرفیتهای شهرمان بی توجه شویم و پیرامون آن با هر فعل و انفعالی موافقت کنیم. شهردار منطقه دو اضافه کرد برگزاری غرفه های فروش کالاهای دوهزارتومانی و ادویه جات و موارد از این دست گواه نگاه صرف اقتصادی برگزار کنندگان آن است و ای کاش حداقل مشاهده می کردیم که در این فضا نمایشگاههای فرهنگی یا صنایع دستی برگزار می شد. شهردار منطقه دو رشت به تعطیلات تابستان اشاره کرد و گفت: مطمئنا در تابستان گردشگران زیادی به رشت سفر می کنند و چنانچه بخواهند توقفی در رشت داشته باشند حتما از باغ محتشم هم دیدن می کنند که این آشفتگی و نازیبایی بصری در اطراف عمارت معروف کلاه فرنگی به هیچ وجه قابل قبول نیست. امیری تاکید کرد دلیل انتقاد و مخالفت ما در منطقه دو نه مخالفت با برگزاری نمایشگاه که انجام اصولی کارهاست. یعنی اگر قرار است نمایشگاهی هم در جوار یک اثر تاریخی برگزار شود با برنامه ریزی اصولی و پیوست فرهنگی و اقتصادی همراه باشد و نه فقط یک جانبه نگری.