| جمعه، 31 فروردین 1403
نگاه ایران: امروزه استفاده از حمل ونقل ریلی برای انتقال مسافر و کالا به دلیل مزایای آن یکی از راه های ارتباطی مهم در توسعه و پیشرفت جوامع است. گرانی حمل ونقل هوایی و مشکلات شبکه حمل و نقل جاده ای به لحاظ ایمنی جاده ها و هزینه های سوخت باعث شده تا بسیاری از کشورها برای افزایش سرعت ارتباطات حمل و نقل و بهبود امکانات رفاهی برای توسعه شبکه ریلی خود سرمایه گذاری های خوبی انجام دهند. در ایران نیز برای توسعه شبکه راه آهن کشور مصوبات خوبی ایجاد شده و پروژه های متعددی در این زمینه در کشور فعال است. اما در گیلان که یکی از قطب های گردشگردی ایران است فقدان این مساله سال هاست که برای مردم و مسئولین مشهود است. مردم استان بیش از یک دهه است که منتظر افتتاح خط راه آهن ریلی رشت به قزوین هستند. پروژه راه آهن رشت به قزوین به طول 164 کیلومتر از سال 1386 آغاز شده است. اما دلیل این همه تاخیر و تعویق در بهره برداری از آن چیست؟ طبق آخرین اظهار نظر «ماکان پدرام» مجری شرکت ساخت و توسعه راه های کشور تاکنون برای این خط ریلی 12 هزار و580 میلیارد ریال هزینه شده و 5 هزار و 360 میلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است. وی در سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید رسانه ها و مسئولان از این پروژه با اشاره به پیشرفت92/4 درصدی پروژه راه آهن قزوین به رشت گفته بود ریل گذاری 58 کیلومتر انجام شده و 130 کیلومتر دیگر نیز آماده ریل گذاری است. به گفته پدرام قرار است این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد و این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و 3 میلیون مسافر را جابه جا کند. پیشرفت 94 درصدی راه آهن در این خصوص با چند تن از مسئولان گیلانی گفت و گو کرده ایم. طبق آنچه مسئولان پیش تر اعلام کرده بودند تکمیل پروژه راه آهن رشت به قزوین تا پایان سال جاری انجام می شود و اتمام فازهای بعدی آن یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان است. مدیر کل راه و شهر سازی گیلان از روند فعالیت پیمانکاران در این پروژه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود با تامین اعتبارات، این پروژه تا پایان سال 95 به اتمام برسد. «شعبانعلی خاوری» با اشاره به پیشرفت 93 تا 94 درصدی این پروژه افزود: به رغم مشکلات موجود در تهیه ریل تاکنون 55 درصد ریل گذاری انجام شده است و برای اتمام این پروژه 550 میلیارد اعتبار لازم است. وی در خصوص اهمیت حمل و نقل ریلی و تاثیر آن بر ساختار اقتصادی گفت: مزایای حمل و نقل ریلی در مقایسه با هزینه های حمل و نقل جاده ای و هوایی به جهت کاهش هزینه ها و افزایش امنیت بر کسی پوشیده نیست. خاوری افزود: هزینه حمل بار با واگن 1/7 هزینه بار در جاده است. توسعه شبکه ریلی به لحاظ ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای یکی از مزایای این پروژه با توجه به سهم گردشگری گیلان در کشور و ورود سالانه 30 تا 36 میلیون گردشگر به استان خواهد بود. مدیر کل راه و شهر سازی گیلان در ادامه تصریح کرد: خط ریلی راه آهن رشت به قزوین سالانه قادر به جابه جایی 3 میلیون مسافر و 10 میلیون تن بار در سال است. خاوری در خصوص راه آهن رشت به انزلی نیز گفت: این مسیر 41 کیلومتر و این پروژه نیز در فاز اول به طول 18 کیلومتر در حال اجراست و برای اجرای فاز دوم کارهای مناقصه آن در حال انجام است. مدیر کل راه و شهر سازی گیلان با توجه به اهمیت خط ریلی بین المللی مسیر راه آهن رشت به آستارا اظهار کرد: توجه و نگاه ویژه به این پروژه به لحاظ اهمیت آن در باربری ضرورت دارد. وی افزود: حدود 8 کیلومتر کار ریل گذاری از طرف آذربایجان انجام شده است، اما بخش ریل گذاری داخلی در مرحله فاینانس بوده با جدیت دنبال می شود. افتتاح، بعید به نظر می رسد در ادامه نماینده مردم شهر رشت در مجلس نیز در خصوص بهره برداری از این پروژه گفت: متاسفانه بعضی ها دانسته یا ندانسته در این زمینه به مردم وعده افتتاح خط ریلی راه آهن رشت به قزوین را هر ساله می دهند. وی افزود: این پروژه بسیار سنگین بوده و با مشکلات مالی مواجه است. مهندس «جبار کوچکی نژاد» در ادامه تصریح کرد: با توجه به مشکل تامین اعتبارات و مسائل فنی بعید به نظر می رسد که این پروژه در سال 95 افتتاح شود. وی افزود: همه مسئولان و دولتمردان برای تحقق و بهره برداری از این پروژه نهایت تلاش خود را انجام می دهند. مهندس کوچکی نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت شبکه ریلی در شمال کشور بیان کرد: ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه بسیار مهم است. کوچکی نژاد با بیان اهمیت طرح خط ریلی رشت به آستارا برای بسیاری از کشورهای منطقه گفت: احداث خط آهن رشت به آستارا نیازمند تامین اعتبار بوده و پیشنهاداتی از چین، روسیه و آذربایجان برای مرحله فاینانس ارائه شده، ولی هنوز مذاکرات در این زمینه ادامه دارد. تلاش برای افتتاح پروژه در زمان مقرر یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس در خصوص خط ریلی قزوین به رشت اظهار کرد: در سال گذشته این پروژه بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده است. «غلامعلی جعفرزاده» با اشاره به تغییر مکانیزم فنی و اجرایی این پروژه گفت: برای تسریع ریل گذاری به جای ریل های کوتاه از ریل های بلند استفاده می شود. نماینده مجلس شهر رشت در ادامه تصریح کرد: راه آهن قزوین به رشت صرفاً مورد مطالبه نماینده های مجلس نیست، بلکه راه آهن قزوین- رشت و راه آهن انزلی - آستارا جزو مطالبات نمایندگان استان است که از لحاظ ترابری توجیه اقتصادی دارد. وی در خصوص افتتاح این پروژه بیان کرد: افتتاح خط ریلی راه آهن همانند افتتاح بیمارستان یا بخش های دیگر نیست که با راه اندازی چندین بخش انجام شود. وی افزود: حتی اگر جزئی ترین مساله مانند یک پیچ هم در خط ریلی ناقص باشد مانع افتتاح پروژه خواهد بود. جعفرزاده ضمن تشکر از زحمات استاندار گیلان و نمایندگان مجلس دوره نهم و دهم اظهار کرد: آنچه مورد توافق مجمع نمایندگان قرار دارد این است که این پروژه تا پایان سال 95 افتتاح بشود، اما اگر چنین نشود، شکی نیست که در سال 96 به اتمام می رسد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code