| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:نمایشگاه گروهی عکس «بازارمج» با آثار دانشجویان رشته عکاسی در نگارخانه مارلیک مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء رشت برگزار شد. در این نمایشگاه که حدودا 3 هفته قبل برپا شد، 30 عکس با موضوع بازار از 10 نفر از دانشجویان رشته عکاسی دانشگاه فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته شد.
حضور فعال عکاسان جوان در مسیر معرفی عکس به عنوان یک رسانه جامع و پویا در جامعه با موانع و مشکلات خاص خود روبه رو است. برپایی نمایشگاه عکس باعث شد تا پای صحبت های این جوانان بنشینیم و از نزدیک با موضوع عکس و مشکلات آنان آشنا شویم. عباس عاشوری، هلنا هواجوی، شهین رحمتی، سحر صبورا جوانان عکاسی هستند که به سوالات همشهری پاسخ دادند.
لطفا درباره سوژه نمایشگاه عکس بازارمج توضیح دهید. علت انتخاب این موضوع چه بود؟
عباس عاشوری: بازارمج یا بازارگرد کاسب دوره گردی است که جای ثابتی ندارد. او هر روز کالای حاصل دسترنج خود را از مزرعه و باغ به بازار می برد و به فروش می رساند. بازارهای محلی بهترین مکان برای فروش محصولات بازارمج ها به مشتریان و خریداران است. آنها از قدیم الایام در سراسر بازار می چرخند و با صدای بلند کالای متناسب با هر فصلی را به مردم عرضه می کنند. البته در گذشته بیشتر شاهد بازامج ها در بازارهای محلی گیلان بودیم و این مساله امروز کم رنگ تر شده و به نوعی جای خود را به گاری داده است. بازارمج ها در ایامی نه چندان دور در بازارهای گیلان محصولات خود از قبیل صیفی، تخم مرغ و اردک، ماکیان و مرکبات را در 2 زنبیل می گذاشتند و زنبیل ها را در 2 طرف چوب چانچو آویزان می کردند و برای فروش راهی بازار می شدند. اما امروزه تعداد بازارمج ها نسبت به گذشته خیلی کم شده است و خیلی از آنها در جای ثابتی مانند دکه، مغازه یا پشت وانت ها محصولات خود را برای فروش ارائه می کنند. انتخاب بازارمج هم برای موضوع عکاسی با هدف ارائه فرهنگ دیرینه مردم این خطه سرسبز انجام گرفته است.
فکر می کنید عکاسی با موبایل از بازارمج ها بهتر نبود تا با دوربین حرفه ای؟
شهین رحمتی: ما زمانی که می خواستیم از بازارمج ها عکس بگیریم بعضی از آنها مخالف بودند و برخی از آنها خوشحال می شدند. من فکر می کنم با موبایل همه می توانند عکس بگیرند، اما بدون شک برای عکاسی با دوربین حرفه ای باید آموزش دید. به نظر من دانستن نکات آموزنده و مفید در زمینه عکاسی ضروری است و به کار بردن ظرافت و دقت در عکاسی با دوربین حرفه ای از اهمیت خاصی برخوردار است. عکاسی مستند همیشه با دغدغه هایی همراه است؛ اما عکاسان می توانند با توجه به آموزه ها و خلاقیت خود در این مسیر به درستی حرکت کنند، تا بتوانند با توجه به موضوع عکس در جذب مخاطب موفق عمل کنند. عباس عاشوری: به نظر من عالم هنر همیشه با محدودیت های خاص خود روبه رو است. بازارمج هم مجموعه عکس گروهی از دانشجویان عکاسی بود که با تمرکز بر مساله ای که مردم به طور مستمر با آن در ارتباط هستند، انتخاب شد. اما من فکر می کنم در کل نمی توان منکر ورود تکنولوژی به دنیای هنر شد، همان طور که در زمان قدیم دوربین های آنالوگ وجود داشت و بعدها دوربین های دیجیتال به زندگی مردم راه یافت. امروزه عکاسی با موبایل هم یکی از شاخه های عکاسی است. تا جایی که امروزه مسابقه عکاسی با موبایل در اینستاگرام نقش پررنگی در رقابت بین عکاسان ایفا می کند.
فکر می کنید عکاسی از مستندات اجتماعی با چه محدودیت هایی مواجه است؟
سحر صبورا: من عکاسی مستند اجتماعی را خیلی دوست دارم. البته به عکاسی پرتره هم علاقه مندم. اما فکر می کنم عکاسی مستند واقعیت را به مردم نشان می دهد و مخاطب با آن ارتباط بهتری برقرار می کند. البته عکاسی از مستندات اجتماعی با محدودیت ها و قوانین خاص خود همراه است. ضمن این که باید فرهنگسازی هم در بین عامه مردم شکل بگیرد، چون بعضی از مردم عادی واکنش های خوبی نسبت به عکاسان نشان نمی دهند.
نقش انجمن عکاسان در حمایت از جوانان علاقه مند به این حرفه را چگونه می بینید؟
هلنا هواجوی: انجمن عکاسان با برگزاری تورهای گیلان گردی و بازدید از مناطق تاریخی و سرسبز و بازارهای محلی گیلان گام موثری در ارتقای سطح عکاسی علاقه مندان به این حرفه بر می دارد و مشکلات تکنیکی زیر نظر استادان رفع می شود. انجمن عکاسان گیلان هر هفته در فضای مجازی با یک موضوع مشخص اقدام به برگزاری مسابقه می کند. قرار است در آینده نزدیک به منتخبین هم جوایزی اهدا شود. به نظر من برگزاری این مسابقات در فضای مجازی جوانان را ترغیب به عکاسی می کند و ایجاد فضای رقابتی باعث می شود که کیفیت عکس ها در بین شرکت کنندگان بهتر شود. چون در این مسابقات عکس ها مورد نقد واقع می شوند و علاقه مندان می توانند نواقص کار خود در اصلاح کنند. همچنین در سال گذشته همایش بزرگی در زمینه نقد عکس توسط انجمن عکاسان گیلان برگزار شد که خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت.زمینه های پیشرفت در گیلان «هلنا هواجوی» عکاس جوان استان در پاسخ به این که «در گیلان چقدر فضای پیشرفت برای عکاسان جوان وجود دارد؟» می گوید:  در گیلان مناظر خیلی خوبی وجود دارد. در این زمینه کلاس های آموزشی بسیار خوبی هم با حضور استادان حرفه ای نظیر استاد الوند رضازاده، کفایت آریایی فر، کمیل شریفی وجود دارد. از لحاظ بازار کار نیز شاهد موفقیت های دوستان خود در این زمینه هستیم.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code