| جمعه، 31 فروردین 1403
با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ بخشنامه توسط میرزاده صورت گرفت:
       کد خبر: 3596
به گزارش نگاه ایران: دکتر حمید میرزاده؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «ساختار و شرح وظایف دبیر، دبیرخانه و کمیسیون های هیأت امناء و شوراهای تخصصی استان» را ابلاغ کرد که بر اساس این بخشنامه به استناد مصوبه هیأت امناء مرکزی دانشگاه مبنی برحذف ساختار و پست های سازمانی نمایندگان تام الاختیار و معاونان هماهنگی استانها، ساختار جدید استانی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ «دانشگاه آزاد اسلامی استان» تاسیس می شود.
به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مقدمه این بخشنامه با تاکید بر کاهش بوروکراسی، چابک سازی سیستم اداری، صرفه جویی هزینه ها و آمادگی بیشتر مجموعه دانشگاه آزاداسلامی برای تحقق اهداف مندرج در اساسنامه و اسناد بالادستی و اثر بخشی بیشتر در توسعه علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی به عنوان اهداف این طرح تصریح می کند: به استناد مصوبه هیأت امناء مرکزی دانشگاه مبنی برحذف ساختار و پست های سازمانی نمایندگان تام الاختیار و معاونان هماهنگی استانها، ساختار جدید استانی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان تاسیس شده و این بخشنامه شرح وظایف دبیر، دبیرخانه و کمیسیون های هیأت امناء استان و شوراهای تخصصی و کمیته های اجرایی وابسته و ساختار سازمانی آن را ترسیم می کند.
ماده یک این بخشنامه با نام «واحدهای سازمانی ساختار تشکیلاتی» به چگونگی ساختار تشکیلاتی پرداخته که اهم موضوعات مطرح شده در این این ماده به اختصار به شرح ذیل است:
دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان
به استناد بند 2 ماده 1 مصوبه 721 مورخ 2/8/91 شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس بزرگترین واحد مرکز استان بعنوان دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان، علاوه بر مسئولیت دبیری هیأت امناء استان و مدیریت دبیرخانه هیأت امناء استان، وظایف هماهنگی واحدهای استان و شوراهای استانی برابر نمودار تشکیلاتی پیوست این بخشنامه و حل مشکلات و تنظیم مناسبات واحدها و مراکز آموزشی استان را در چارچوب مقررات دانشگاه و شرح وظایف پیوست عهده دار می باشد.بر این اساس رئیس بزرگترین واحد دانشگاهی مرکز استان بصورت استانی در سه حوزه :
الف : عملکرد حاصل از انجام وظایف واحد دانشگاهی مرکز استان
ب : عملکرد حاصل از انجام وظایف دبیری هیأت امناء استان
ج : عملکرد حاصل از انجام وظایف هماهنگی استان
مسئولیت دارد و عملکرد ایشان بر همین اساس ارزیابی خواهد شد و حکم انتصاب قطعی به عنوان رئیس بزرگترین واحد مرکز استان پس از احراز شرایط و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس دانشگاه آزاداسلامی صادر می شود.
دبیر هیات امنای استان
به منظور پیگیری و اجرای امور استانی هیأتامناء استان، دبیرخانه هیأتامناء استان زیر نظر دبیر هیأتامناء استان حداکثر با 4 نیروی انسانی با پست سازمانی کارشناس و 2 پست متصدی (حسب پراکندگی و تعداد واحدها و مراکز آموزشی استان که تعداد آن قابل کاهش است) ، پس از تائید ساختار توسط معاونت برنامه ریزی دانشگاه، با مسئولیترئیس دبیرخانه هیأتامناء استان در بزرگترین واحد مرکز استان تشکیل می شود.
شورای دانشگاه استان
به منظور هماهنگی بین واحدهای استان، شورای دانشگاه استان با ریاست دبیر هیأت امناء و رئیس دانشگاه استان و عضویت رؤسای واحدها و مراکز آموزشی، رؤسای شوراهای تخصصی استان و نماینده سازمان سما استان تشکیل می شود تا در محدوده مقررات و ضوابط دانشگاه نسبت به هماهنگی، تبادل نظر و حل مشکلات و مسائل مختلف دانشگاه در استان اقدام کند.
بر اساس این بخشنامه شورای های تخصصی استان نیز شامل، شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، شورای دانشجویی ، فرهنگی و ورزشی ، شورای پژوهش و فناوری ، شورای اداری و مالی ، شورای عمرانی ، شورای برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان و شورای زنان فرهیخته استان خواهد بود.
همچنین بر اساس این بخشنامه کمیسیون معاملات استان و کمیته انتصابات استان از جمله دیگر ساختار تشکیلاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان خواهند بود.
ماده دو بخشنامه مذکور نیز در 39 بند به شرح وظایف و مسؤولیت ها پرداخته که برخی از موارد مهم آن عبارتند از:
تشکیل دبیرخانه هیأت امناء استان در بزرگترین واحد مرکز استان
پیشنهاد رئیس دبیرخانه هیأت امناء استان به مرکز هماهنگی امور استان ها و هیأت های امناء استانی دانشگاه و صدور حکم وی پس از تایید مرکز مذکور توسط دبیر هیأت امناء استان.
رئیس کمیسیون دائمی هیأت امناء استان که دبیر هیأت امناء استان خواهد بود
تهیه وتنظیم دستور جلسه هیأت امناء استان برابر ماده 2 مصوبه شماره 721 مورخ 2/8/91 شورای عالی انقلاب فرهنگی
در بخش دوم ماده دو نیز به وظایف رئیس دبیرخانه هیأت امناء استان پرداخته شده است .
بخش سوم ماده دو نیز به وظایف روسای شوراهای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی استان توجه شده و وظایف روسای تمامی شوراهای تخصصی و همچنین وظایف دو کمیته نظارت بر مصوبات هیأت امناء استان و کمیسیون دائمی هیأت امناء استان در آن بیان شده است.
در ماده سوم یعنی ماده پایانی این بخشنامه نیز به ساماندهی نیروی انسانی و امکانات ستاد هماهنگی سابق استان اشاره شده است.
در ابتدای این ماده آمده است: نظر به اصلاح تشکیلات استانی ضروری است وضعیت افراد شاغل در ستاد هماهنگی استانی و ساختمانها و دفاتر در اختیار آنها به شرحی که در ادامه بیان می شود از سوی دبیر هیأت امناء استان زیر نظر مرکز هماهنگی امور استانها و هیأتهای امناء استانی دانشگاه مطابق مقررات تعیین تکلیف شود.
گفتنی است «آیین نامه شوراهای تخصصی استانی دانشگاه آزاد اسلامی» نیز در 6 ماده به عنوان ضمیمه این بخشنامه ابلاغ شده است.
با تشکیل «دانشگاه آزاد اسلامی استان» هیچ واحدی منحل و یا تعطیل نمی شود
دکتر میرزاده تشکیل «دانشگاه آزاد اسلامی استان» را راه حلی برای چابک سازی و هم افزایی برشمرد و تاکید کرد: با تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، هیچ واحدی منحل و یا تعطیل نخواهد شد.
به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده با اشاره به 24 خرداد و یادآوری حضور به یاد ماندنی مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، این رویداد تاریخی را در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر امانت و حق الناس بودن رای مردم دانست و رای تاریخی به دولت تدبیر و امید را نشانگر خواست عمومی مردم جامعه مبنی بر حاکمیت قانونمندی، رفع تبعیض، بازگشت نشاط سیاسی و علمی به کشور ، تدبیر و تعامل در عرصه جهانی بر شمرده و آن را طلیعه رویکردی جدید در فضای سیاسی کشور قلمداد کرد.
دکتر میرزاده همچنین در ادامه با اشاره به تحولات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته در خصوص اجرای طرح تجمیع دو در این دانشگاه، گفت: پایش و بررسی وضعیت دانشگاه در این مدت نشان داده است که اگر چه بخشی از مشکلات مالی حل شده ولی هنوز این مشکل گریبانگیر دانشگاه است و باید برای حل موثر آن در مسیر کاهش هزینه ها گام برداریم.
رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان افزود: با سیاست های اجرا شده در دو سال گذشته منابع مالی مناسبی در اختیار دانشگاه قرار گرفته است و مسلما این منابع صرف توسعه کیفی دانشگاه خواهد شد لیکن نمی توان تمام آن را در بخش های جاری دانشگاه هزینه کرد.
وی با اشاره به اجرای توسعه کیفی، تقویت هرم هیات علمی و اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه، تاکید کرد: منابع حاصل از توسعه دانشگاه باید در همین راستا هزینه شود.
دکتر میرزاده با بیان اینکه باید واقعیت کمبود و محدودیت منابع مالی را بپذیریم، گفت: یکی از مهمترین هدف های ما در حوزه مدیریت، کاهش هزینه های دانشگاه است و بخشی از این مهم با چابک سازی و کوچک کردن ساختار، و استقرار انضباط مالی دانشگاه امکان پذیر خواهد شد چرا که عمق بخشیدن به فعالیت های دانشگاهی با این حجمِ بسیار بزرگ غیر ممکن خواهد بود.
وی بازآرایی تشکیلاتی دانشگاه را نیاز روز دانشگاه خواند و ادامه داد: بر اساس برآوردهای اولیه اجرای طرح تجمیع دو، حداقل در حدود 80 میلیارد تومان برای دانشگاه کاهش هزینه به همراه خواهد داشت که اگر این مساله را در کنار مزایای دیگر اجرای این طرح قرار دهیم به ضرورت اجرای آن بیش از پیش پی خواهیم برد.
دکتر میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از مقاومت ها در برابر اجرای طرح تجمیع دو گفت: به صورت طبیعی اجرای این طرح ها در تمامی سازمان ها با مقاومت ها و مخالفت هایی روبرو می شود که امری طبیعی است زیرا ممکن است عده ای که به منافع و مصالح دانشگاه توجه ندارند، این طرح را در مغایرت با منافع خود ببینند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر می خواهیم دانشگاه آزاد اسلامی توسعه یابد باید هزینه ها کاهش یابد. هزینه های کنونی دانشگاه مربوط به سالهای گذشته و حضور قابل توجه دانشجویان در این دانشگاه بوده است و این هزینه ها با شرایط کنونی که تنها نیمی از ظرفیت دانشگاه در حال فعالیت است تطابقی ندارد.
وی همچنین به تشریح نتایج اجرای طرح تجمیع دو پرداخت و گفت: با اجرای این طرح، نمایندگان تام الاختیار به عنوان افراد باتجربه با دفتر هیات موسس به همکاری خود ادامه خواهند داد. همچنین معاونان هماهنگی نیز بر اساس بخشنامه صادره و مذاکره در جلسه با دبیران هیات امنای استانها در «دانشگاه آزاد اسلامی استان» فعالیت خواهند کرد.
تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، راه حلی برای چابک سازی و هم افزایی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی استان، مشکلات واحدها در استان برطرف خواهد شد و این واحدها در برابر اختیاراتی که دریافت می کنند مسئولیت نیز خواهند داشت بنابراین با اجرای این طرح چابک سازی و هم افزایی بیشتری در تمامی واحدهای استان ایجاد خواهد شد و هیچ واحدی منحل و یا تعطیل نخواهد شد.
دکتر میرزاده تشکیل دانشگاه آزاداسلامی استان را اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و گفت: بر اساس مصوبه این شورا باید دانشگاه آزاد اسلامی استان تشکیل می شد که با اجرای طرح تجمیع دو این اتفاق به وقوع پیوست که از این پس شاهد تمرکز زدایی از مرکز و سپردن امور به واحدهای استان خواهیم بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: شرایط کنونی اجرای این طرح را اجتناب ناپذیر کرده است و کسانی که به منافع و مصالح دانشگاه می اندیشند باید با این طرح همراهی و همیاری کنند تا هر چه زودتر شاهد کاهش هزینه های بسیار بالای دانشگاه در بخش های غیر ضروری باشیم.
amirteymooriگفتنی است بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، به موجب بخشنامه جدید، دکتر علیرضا امیرتیموری رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با توجه به اینکه بزرگترین واحد استان است به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان منصوب می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code