| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
رضا مسرور در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران رسانه ها در تهران:
       کد خبر: 34261
نگاه ایران: به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی مهندس رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل این سازمان در جریان مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاریهای سراسری در تهران به بیان توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده و  عملکرد سازمان  متبوع خود پرداخت. ایجاد و تکمیل پروژه های عمرانی مهمترین اولویت منطقه آزاد انزلی مهندس رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ایجاد و تکمیل زیرساخت های لازم برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری از مهمترین عوامل موفقیت یک منطقه آزاد است که حتی از موقعیت جغرافیایی آن نیز حائز اهمیت تر می باشد افزود: برهمین اساس این سازمان بیش 80 درصد از درآمدهای خود با رقمی در حدود 100 میلیارد تومان را صرف احداث و تکمیل پروژه های عمرانی نموده که نسبت به سال گذشته 57 درصد و در قیاس با سال 92 رقمی در حدود 720 درصد رشد داشته است. وی به برشمردن پروژه های عمرانی منطقه متبوع خود پرداخت و گفت: طی دو سال از عمر دولت تدبیر و امید این سازمان موفق به تکمیل و بهره برداری از ساختمان اداری سازمان، مرکز نمایشگاه ها و همایش های بین المللی منطقه، تقاطع غیرهمسطح شهید نامجوی که مکمل مجتمع بندری کاسپین است و بزرگترین مرکز تفریحات دریایی در شمال کشور به عنوان زیرساخت  گردشگری منطقه  احداث شده است. مسرور با تصریح براینکه فعالسازی احداث  بزرگترین بندر ایران در دریای خزر مهمترین پروژه زیرساختی این منطقه است که طی این مدت بعد از دو سال رکود در مسیر تکمیل قرار گرفته، اضافه کرد: مجتمع بندری کاسین که بعد از پروژه پل خلیج فارس بزرگترین پروژه عمرانی زیرساختی مناطق آزاد کشور است و بعد از مهندسی ارزش صورت گرفته که کاهش یکصد میلیارد تومانی در هزینه احداث آن را موجب شد به سرعت در حال ساخت است و  موج شکن شرقی آن از سال 93 تا کنون 72 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همزمان ساخت یک پست اسلکه آن از سوی این سازمان آغاز شده که تا پایان سال آینده آماده پهلوگیری کشتی می شود و در عین حال ساخت 4 پست اسکله دیگر با سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی آغاز شده که امیدواریم یک پست آن در نیمه دوم 95 آماده بهره برداری باشد. توجه به الزمات اقتصاد مقاومتی مهندس رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه با اشاره به راهبرد استراتژیک تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی به منظور حمایت از تولید ملی در عرصه داخلی و خارجی اضافه کرد: فعال کردن واحدهای تولیدی صنعتی غیرفعال و واحدهای تجاری راکد در محدوده فاز تجارت منطقه از مهمترین بخش های عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در مسیر اجرایی نمودن اقتصاد مقاومتی است که در این میان بیش از 30 واحد صنعتی  فعال شده است و همچنین در دوسال اخیر  با مزیت های خلق شده هزار واحد تجاری در مجتمع های منطقه راه اندازی شده اند. وی اضافه کرد: در همین راستا این سازمان اقدام به بهره گیری از توانمندیهای محلی و روستایی نمود که شروع به کار کارگاه تولید ورمی کمپوست و طرح های کشاورزی با همکاری این سازمان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مهمترین این برنامه ها می باشد. منطقه آزاد انزلی مرکز ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر مسرور در مصاحبه مطبوعاتی پایان سال 94 خود با نمایندگان رسانه های دیداری و شنیداری در تهران، با بیان اینکه فلسفه وجودی منطقه آزاد انزلی ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر بوده، موضوعی که مهمترین راهبرد ارتباطی این سازمان در عرصه فرامنطقه ای است، افزود: برگزاری نشست سفرای چهار کشور حاشیه دریای خزر در منطقه و انعقاد تفام نامه با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسیه و اکتائو قزاقستان را زمانیکه با میزبانی اولین اجلاس شورای همکاری مناطق آزاد کشور های حاشیه دریای خزر در سال 95 در این منطقه کنار یکدیگر قرار دهیم به جدیت این سازمان در مسیر ایفای نقش مرکزی در ارتباط با این کشور پی  می بریم. وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این تفاهم نامه ها به تسهیل و توسعه روابط اقتصادی تجار ایرانی با این کشورها منتهی شود، تصریح کرد: از سوی دیگر این سازمان میزبان پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر بوده و در عین حال جلسات تخصصی با سفیر و کنسول روسیه درخصوص برطرف نمودن مشکلات تجار ایرانی در بنادر روسیه برگزار نموده ایم. اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی یعنی فعال سازی کریدور شمال جنوب مهندس مسرور با بیان اینکه اتصال مجتمع بندری کاسپین به شبکه ریلی کشور و خط آهن قزوین-رشت-انزلی از مهمتری اولویت های پروژه های زیرساختی منطقه متبوع وی می باشد، اضافه کرد: مسیر ریلی از ایستگاه پیربازار رشت به سمت منطقه 16 کیلومتر است که 2 کیلومتر آن در محدوده این منطقه واقع شده و از سوی سازمان مراحل اولیه آزادسازی اراضی مسیر به منظور ساخت آن در حال انجام است و در خارج از محدوده به دلیل ممنوعیت قانونی امکان هزینه از سوی این سازمان وجود نداشته، بنابراین نیازمند حمایت وزارت راه و شهرسازی هستیم. وی با تصریح بر اینکه با اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور گام موثری در فعال سازی کریدور شمال جنوب برداشته می شود، گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیتی-تجاری شمال جنوب (نوستراک)، با تکمیل زنجیره های حمل و نقل، زمینه درآمدزایی برای کشور به میزان درآمدهای نفتی فرآهم می شود، در نتیجه این مهم هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای درآمدزایی  ملی است. افزایش صادرات محصولات تولیدی در منطقه آزاد انزلی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه صادرات مهمترین سنگ محک میزان عملکرد و موفقیت یک منطقه آزاد است، گفت: در سال 92 و در آغاز دوران حضور دولت تدبیر و امید صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد انزلی رقمی در حدود 2 میلیون دلار بوده که در سال 93 به 8 میلیون دلار و در یازده ماه سال جاری به 40 میلیون دلار بالغ شده است. وی به آسیب شناسی صادرات محصولات تولیدی در ایران در مقایسه با سایر کشورها پرداخت و افزود: از آنجا که هزینه های مترتب بر حمل و نقل و انرژی یکی از مهمترین هزینه های اضافی بر فرآیند سودآوری و رقابت در بازارهای دیگر کشورها می باشد که می توان همچون دیگر کشورها با پرداخت یارانه انرژی و حمل و نقل به صادرکنندگان گام موثری در این مسیر برداشت. مسرور اضافه کرد: عدم تشکیل و فعالیت شرکتهای مدیریت صادرات دیگر مشکل صادرات در ایران می باشد که این موضوع در این منطقه با تشکیل اولین شرکت مدیریت صادرات از سوی بخش خصوصی برطرف شده و هم اکنون یک شرکت دیگر نیز در مرحله اخذ مجوز است، اهمیت این شرکت زمان مشخص می شود که بدانیم در تمامی نقاط دنیا واحدهای تولیدی در زمینه صادرات فعالیت نمی کنند و این امر از سوی چنین شرکتهایی انجام می شود. وی عدم تطابق استاندارهای محصولات تولیدی با کشورهای دیگر را دیگر مشکل پیش روی صادرات در کشور اعلام کرد و گفت: باید زمینه های لازم برای صادرات  محصولات تولید شده در ایران با استانداردهای کشورهای منطقه  را فراهم کنیم  چراکه اگر محصولات تولیدی با استاندارهای آن کشورها تطابق نداشته باشد ،کالاهای ایرانی در مبادی ورودی این کشورها با مشکل مواجه می شود که دراین زمینه با سفیر و سرکنسول روسیه مذاکراتی صورت گرفته که توافق شد با حضور رئیس استاندارد این کشور در سال آینده این مشکل برطرف شود. عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه  اقتصادی در سال 94 مهندس رضا مسرور در خصوص شاخص های عملکرد سازمان متبوع خود در یازده ماه سال جاری در حوزه اقتصادی، از رشد 62 درصدی در زمینه ارزش ریالی تعداد مجوزهای سرمایه گذاری با رقم 1989 میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت: تعداد مجوزهای اقتصادی صادره در این مدت 1125 فقره بوده که نسبت به سال گذشته 64 درصد رشد داشته و با ثبت 302 شرکت در اداره ثبت شرکتهای منطقه آزاد انزلی در قیاس با یازده ماه سال 93  افزایشی 6 درصدی را تجربه نموده است. وی با اشاره به این نکته که واردات از طریق منطقه آزاد انزلی برخلاف سایر نقاط کشور مواد اولیه و واسطه ای کارخانجات و واحدهای تولیدی در کشور است افزود: در این مدت کالاهای وارداتی دارای ارزشی 689 میلیون دلاری بود که در مقایسه با واردات سال گذشته 38 درصد کاهش یافته است، موضوعی که ناشی از افزایش تعرفه های واردات فرآوردهای آهن می باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه طی یک سال اخیر تعداد واحدهای صنعتی فعال در دو شهرک صنعتی این منطقه از 95 واحد به 147 واحد افزایش یافته، گفت: در حالیکه در سطح استان و کشور با رکورد ساخت و ساز مواجه هستیم در این منطقه طی یازده ماه سال 93 شاهد صدور 195 پروانه ساخت و ساز واحد صنعتی و تجاری  می باشیم که نسبت به سال گذشته با رشد 20 درصدی همراه شده است. وی از رونق گردشگری در منطقه متبوع خود گفت و اضافه کرد: در این مدت و با بهره برداری از مرکز تفریحات دریای منطقه آزاد انزلی و رونق گرفتن مجتمع های تجاری شاهد رشد 18 درصدی گردشگران ورودی به محدوده فاز تجارت و گردشگری منطقه هستیم که تعداد گردشگران ورودی به فاز تجارت و گردشگری منطقه در یازده ماهه سال جاری 2 میلیون و 183 هزار گردشگر می باشد. منطقه آزاد انزلی مبدع کریدور جدید چین-قزاقستان-بندر انزلی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سازمان متبوع وی طرح ایجاد مسیر تجاری جدید میان ایران و چین را مطرح نموده، در خصوص این طرح گفت: این مسیر تجاری از ارومچی در غرب چین شروع شده و از طریق خط ریلی چین-قزاقستان به بندر اکتائو در این کشور رسیده و با طی مسیر در دریای خزر به بندر انزلی وصل می شود، مسیری که زمان و هزینه کمتری نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران را در برخواهد داشت. مسرور اضافه کرد که با بهره برداری از بزرگترین بندر ایران در دریای خزر، ظرفیت صادراتی و به ویژه ترانزیتی کشور چند برابر می شود. وی به بیان متخصاتی از مجتمع بندری کاسپین پرداخت و افزود: این مجتمع بندری با 22 پست اسکله، توانایی تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا در یک شیفت کاری را دارا می باشد که با تکیه به پسکرانه بزرگ خود قابلیت انبارداری و سایر خدمات بندری، ترانزیتی را در خود محفوظ داشته است. در عین حال فاصله دو بال موج شکن های آن 2600 متر خواهد بود که حوضچه آرامش آن را به 200 هکتار بالغ می کند. منطقه آزاد انزلی کانون حضور سرمایه گذاران خارجی مهندس مسرور با بیان اینکه بعد از اجرایی شدن برجام بدلایلی همچون قرار گرفتن این منطقه در مسیر نوستراک، نزدیکی به پایتخت کشور و تعاملات بین المللی انجام شده با کشورهای حوزه خزر بهمراه شرایط مناسب آب و هوایی، مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته، افزود: علاوه بر تفاهم نامه هایی که به آن اشاره شد، هیأت های اروپایی، آسیایی متعددی نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه ابراز علاقه نموده اند که بدلیل عدم انعقاد قرار نهایی و عملیاتی شدن توافقات اولیه، گزارشهای آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد و در این میان مهمترین توافقات صورت گرفته  با محوریت سرمایه گذاری در مجتمع بندری کاسپین است که امیدواریم در بهار سال آتی تعدادی از این مذاکرات به امضای  قرارداد منجر شود. وی با اشاره به اینکه فرآیند جذب و حضور سرمایه گذار خارجی بدون همراهی بانکهای بین المللی تکمیل نمی شود، اظهار داشت: درخواست بانک ترک از سوی این سازمان به بانک مرکزی ارائه شده و موضوع در حال بررسی است و همچنین در حال مذاکره با بانکهای اروپایی برای حضور در منطقه هستیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی در رابطه با برداشتن فنس کشی گمرکی اطراف مجتمع تجاری این منطقه چنین توضیح داد که با همکاری گمرک ایران محدوده 70 هکتاری فاز تجارت و گردشگری منطقه، محدوده اعمال مصوبه کالای همراه مسافر خواهد شد که هم اکنون عملیات فنس کشی و احداث ساختمان گمرک مربوطه در حال انجام است. وی با تأکید براینکه درآمدزایی از طریق واردات خودرو مورد توجه این سازمان نمی باشد، گفت: در سال جاری تعداد مجوزهای صادره خودرو از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی 30 درصد کاهش داشته و در عین حال از زمان شروع به کار مرکز خودروی منطقه در چهار سال پیش تا کنون تعداد خودرهای وارداتی پلاک شده در این منطقه در حدود 6800 دستگاه بوده است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code