| یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403
نگاه ایران/ مریم صابری: نام شهرداری منطقه یک رشت امسال با برگزاری جشنواره شمعدانی ها بر سر زبان ها بود. گردهمایی که شور و نشاط خاصی در شهر ایجاد کرد و جز معدود برنامه هایی بود که با مشارکت شهروندان و شهرداری انجام شد. این ابتکار با همراهی محمد پورناصرانی مدیر جوان این منطقه به عنوان اقدامی مثبت در برنامه شهرداری رشت ثبت شد که بازتابی گسترده در سطح ملی داشت که می توانست نویدی برای تغییرات اساسی در نظام مدیریت شهری رشت باشد. پور ناصرانی در گفتگو با نگاه ایران از نگاه شهرداری به مشارکت شهروندان در امورات شهر و آمادگی شهرداری برای همکاری با شهروندان صحبت کرد. او با انتقاد از شرایط ایجاد شده برای بعضی از شهرداری های کشور گفت نباید این ذهنیت برای شهرداران ایجاد شود که اعضای شورا دنبال نوعی مچ گیری هستند چون این نگاه باعث می شود که مدیر کاری انجام ندهد و فقط به دنبل تمام شدن دوره مدیریتش در کمال آرامش باشد. گفت وگوی نگاه ایران با شهردار منطقه یک رشت در ادامه می آید:   با توجه به اینکه شهردار رشت بر بحث سرمایه گذاری و تلاش مناطق برای جذب سرمایه گذاری تاکید زیاد دارد ظرفیت در منطقه یک چطور بوده؟ آیا جذب سرمایه گذاری در منطقه در یکسال گذشته رضایت بخش بوده یا خیر؟ نگاه شهردار بر اساس مشارکت پذیری شهرداری و شهروندان است. شهردار به دنبال آن است تا فضای آشتی را به وجود آورد و سرمایه گذار اطمینان خاطر را برای سرمایه گذاری داشته باشد. این امر میسر نمی شود مگر به خواست شورای شهر و شهرداری. در بسیاری از شهرها امید به صدور پروانه که مردم با سرمایه خود ورود کنند یا ساختمان های در حال احداث تخلفی انجام دهند تا با رأی کمیسیون ماده 100 بتوانند درآمدی کسب کنند از ذهن شهرداری ها کلاً خارج شده است. طبیعتاً شهرداری رشت با پوست اندازی که داشته است، با نگاه ویژه ای که شهردار دارد از ابتدای امسال به مسیرهای مشارکت پذیری شهرداری با شهروندان شکل جدیدی داد و دستورالعمل و ضوابطی برای آن تدوین کرد. اکنون رشت آمادگی کامل دارد تا پذیرای شهروندانی باشد که می توانند حداقلهای سرمایه گذاری را برای هر منطقه با توجه به شرایط را فراهم کنند. با توجه به آنکه یک حداقل میزان سرمایه گذاری در سطح و مساحت و عوارض ها در نظر گرفته شده بستر آماده است و شهرداری آمادگی مشارکت را دارد . همین امروز که من در خدمت شما هستم در محدوده منطقه یک 4 پروژه مشارکتی را در دست احداث داریم. امیدوارم این تعداد بیشتر بشود تا بتوانیم با کسانی که قصد دارند در شهر سرمایه گذاری کنند ارتباط بیشتری داشته و در چرخه اقتصادی نقش مؤثر داشته باشیم.   یکی از مشکلاتی که نه فقط رشت که در کل کشور وجود دارد این موضوع است که مردم شهر را برای خودشان نمی دانند و بنابراین همراهی و همکاری لازم را با شهرداری انجام نمی دهند. آیا روند رو به رشد در این زمینه وجود دارد و تغییری در نگاه مردم به شهر به وجود آمده است؟ هر رضایتمندی یکطرفه به شکست می رسد. شهرداری روزی فقط به دنبال آن بود که بگوید من توانستم بودجه را تحقق ببخشم و به این موضوع هم ببالد. سال های گذشته این نگاه بود و مردم هم در پروژه های عمرانی دخالتی نداشتند و محکوم به اجرای پروژه ها بودند. این نگاه فقط باعث رضایتمندی در حاکمیت می شود. در شهرداری رشت با آمدن آقای ثابت قدم رشت شاهد افتتاح 5 سرای محله در 5 منطقه بود تا در قدم اول یک آشتی با مردم داشته باشیم. ما دنبال هدف های بزرگتری هستیم. هدف ما آن است تا مردم در تمام امورات تصمیم گیرنده باشند. ما هر کارکوچک یا بزرگی را انجام دهیم شاید آنقدر خودشان را دخیل نمی داستند اما امروز در کل شهر پروژه های زیادی در دست است و مردم خودشان را دخیل می دانند. مردم قبلاً خودشان را بیگانه می دانستند. شهرداری دیگر قادر نیست تمام امورات شهری را به تنهایی بدون مشارکت مردم انجام دهد و موفق هم باشد. اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است. در بودجه های سال گذشته دیده شده است هر محله ای درآمدی کسب کند در همان محله هزینه شود. به طور مثال ما هر شب جمع آوری زباله داریم. اگر ماهیانه صد میلیون تومان هزینه می کنیم اگر مردم مشارکت کنند تفکیک از مبدا را انجام دهیم و جمع آوری زباله یک شب درمیان باشد هزینه ها صد میلیون تومان به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. آن صرفه جویی برای همان محله هزینه خواهد شد. برای نگهداری پارکها آنها را به پیمانکاران می سپاریم. چقدر خوب است تا نگهداری پارکها را به معتمدین محلات بپردازیم. خود افراد محلات بیایند و کار را بر عهده بگیرند. ما فقط ناظر باشیم. خود مردم ناظرین خیلی خوبی هستند. اگر بدانند اموال برای خودشان است به خوبی از آن نگهداری می کنند. ما با سرای محلات به دنبال برقراری آشتی هستیم. در ایام ماه رمضان در هر سی شب به مساجد سطح شهر رفتیم این حضور به ما کمک کرد تا غالب خواسته های مردم را بشناسیم که در چه حوزه ای است. حتی بخش دریافت عوارض می تواند به خود مردم برگردد. در گذشته یکی از ضعف های بزرگ شهرداری عدم شفاف سازی بوده است. در بخش درآمدها و هزینه شفاف سازی نبود و مردم نیز خودشان را دخیل نمی دانستند اگر قرار بر این باشد که هزینه در هر محله در پس کسب هزینه همان محله باشد باید آن شفافیت باید رعایت شود. باید اطلاع رسانی شود که چقدر توانستم درآمد کسب کنم و چقدر توانستم هزینه کنم. اگر این هزینه ها به چشم مردم بیاید با ما همراه خواهند شد. با نزدیک تر شدن به مردم در ادامه کار این مشارکت ها را تقویت می کنیم. نواحی شهرداری به شدت از نظر نیرو و امورات نرم افزاری و سخت افزاری در حال تقویت است. امورات از سال دیگر به نواحی واگذار می شود تا مردم راحت تر خدمات دریافت کنند.  سال دیگر برای صدور پروانه ها نیز برنامه زمان بندی داریم تا به برون سپاری برسیم و مردم راحت تر بتوانند در این حوزه ها به پاسخ برسند.   زیبا سازی فضای شهر یکی از برنامه های شهرداری است. آیا شهرداری در بحث شکل و نمای ساختمان های سطح شهر نیز وارد عمل خواهد شد؟ اوایل امسال به دستور شهردار امور زیباسازی به خود سازمان محول شده بود اما به دلیل تداخل دوره موفقی را سپری نکردیم و گاها به دلیل مداخلات کارها به سمت مثبتی پیش نرفت و نتوانستیم کارهایمان را به طور کامل انجام بدهیم. از ماه گذشته امورات مربوط به زیباسازی در دل خود مناطق اتفاق  افتاد و ما برنامه ریزی هایی را انجام دادیم تا درآن مکان هایی که آمادگی و استعداد نقاشی دیواری با نگاه به بومی سازی و مرتبط با شهر رشت است بتوانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. هوای شهر رشت در این فصل مساعد برای نقاشی دیواری نیست و ما در مرحله شناسایی و مطالعه هستیم تا در این حوزه هم رنگ و بوی جدیدی را به شهر بدهیم. همچنین از سال 93 تاکنون ساختمان هایی که در حال احداث هستند مکلفند تا طرح نما و منظرشان را به شهرداری ارائه کنند تا در کمیته نما و منظر مورد بررسی قرار گیرد. مالکین بعد از اجرای نمایی که مورد تأیید قرار گرفته است، پایان کار را دریافت خواهند کرد. هدف دیگر شهرداری تغییر تابلوهای نامنظم املاک تجاری که با رنگ اصلی ساختمان همخوانی ندارد یا تابلوهای که به طور ناهماهنگ در طبقات نصب شده خواهد بود. این موارد چهره شهر را زشت کرده است. در ابتدای امسال در این مورد بررسی های خوبی صورت گرفت. دستورالعمل هایی را آماده کردند و معاونت محترم خدمات شهر به کمک سازمان زیباسازی مجموعه ای را برای ابلاغ و مصوبه شورای شهر آماده کردند تا بتوانیم در این حوزه ها هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و بی نظمی که در منظر دیده می شود را ساماندهی کنیم. جشنواره شمعدانی به عنوان یک کار مثبت  بود که نه تنها در منطقه یک که در کل شهر دیده شد. در مورد برگزاری این جشنواره توضیح دهید و این که آیا می توانیم یکبار دیگر شاهد برگزاری چنین برنامه هایی با حمایت شهرداری منطقه یک باشیم؟ جشنواره شمعدانی تمرین و درسی برای همه ما بود که می توانیم شهروندان و شهرداری را در کنار هم ببینیم. مردم ثابت کردند که می توانند با ساختار اداری هم مشارکت داشته باشند. شهرداری هم اثبات کرد که اگر بخواهد می تواند به این مشارکت ها رنگ و بوی جدیدی بدهد. برای اولین بار با یک درخواست مردمی مواجه شدیم. با ما مذاکره کردند و خودشان طبق برنامه سعی کردند برنامه ها را بچینند و فقط امکانات شهرداری در اختیار آنها قرار داده شد. ما امیدواریم موضوعات اینچنینی را در آینده نزدیک داشته باشیم. اگر مباحث نظیر این به شهرداری ارائه بشود ما این مشارکت را تقویت خواهیم کرد.   در چند ماه اخیر بارها در شورای شهر و کمیسیون بهداشت درباره حقوق عقب افتاده پاکبانان صحبت شده است. چرا این بی نظمی در پرداخت وجود دارد و آیا شهرداری مناطق متولی پرداخت حقوق هستند؟ پاکبانان طرف قرارداد با پیمانکاران شهرداری هستند. این کار برون سپاری شده است. شهرداری با این پرسنل ارتباط مستقیمی ندارد. پیمانکاران در مناقصه شرکت کردند و به عنوان پیمانکار شهرداری انتخاب شده اند. تمام سعی ما این است تا حق و حقوق پیمانکاران را پرداخت کنیم. در کل کشور مشکلات اقتصادی وجود دارد و ما پروژه های زیادی در دست اجرا داریم و این روند مستلزم کسب درآمد است. تلاش شهرداری بر این بوده است تا این دسته از عزیزان کمترین آسیب را ببینند. پیمانکاران مکلف هستند حتی اگر مبالغ را دو ماه نقد از شهرداری نگیرند خودشان دوماه حقوق پاکبانان را پرداخت کنند. کم کاری شرکت های پیمانکار باعث شده تا این نارضایتی ها ایجاد شود. البته این مورد به شهرداری نیز برمی گردد که باید در قراردادهایی که با پیمانکار انعقاد می شود دقیق تر باشد تا پیمانکاران سوء استفاده نکنند. البته با این دسته از پیمانکاران نیز برخورد می کنیم. شهرداری نیز در ادامه مسیر پیگیری این وضعیت را دراولویت اولش قرار می دهد. پاکبانان رفت و روب شهر را انجام می دهند و سختی های زیادی متحمل می شوند، و نهایت تلاش خودمان را انجام می دهیم تا این عزیزان متضرر نشوند. آقای پورناصرانی یکی از دلایل توسعه نیافتگی رشت را به عدم ثبات مدیریتی مربوط می دانند؛ نظر شما در اینباره چیست؟ بیشترین آسیب هایی که شهر رشت با آن مواجه بوده و تن رنجوری پیدا کرده است از عدم ثبات مدیریتی و عدم مدیریت واحد شهری است. موضوع دوم به کل کشور برمی گردد ولی مبحث اول به خود شهر رشت برمی گردد. حواشی ها باعث می شود که شهردار نتواند به فکر توسعه و عمران و آبادانی شهر باشد. شهردار اگر ذهن متمرکزی داشته باشد و با همراهی همه جانبه استانی در تمام حوزه ها می تواند با یک برنامه ریزی و طراحی خوب از رودخانه های شهر بهره ببرد. این دو رودخانه موهبت الهی هستند و با وجود آنها چرخه اقتصادی تقویت می شود و این شهر هرگز بیکاری را به خودش نمی بیند. سال هاست نتوانستیم نتیجه خوبی در شهر رشت بگیریم و این امر به عدم ثبات در مدیریت شهری برمی گردد. خیلی خوب است که شورای شهر بر امورات شهرداری نظارت داشته باشد اما اعضای شورا باید با شهردار همراه باشند تا در نهایت شهری متحول شده را شاهد باشیم. شهردار اگر حاشیه امنیت کار کردن را داشته باشد اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.  هیچ شهرداری دوست ندارد وارد تنش و حواشی شود. این ذهنیت باعث می شد تا خیلی از شهردارها دنبال کار کردن نباشند و فقط تصدی شهرداری برای آنها اهمیت داشته باشد و به دنبال سپری کردن زمان حضور خودشان باشند. اما حالا شهرداری داریم که این موضوع برایش حائز اهمیت نیست و کار کردن را سرلوحه کارهایش قرار داده است. تمام شهرداری را مکلف کرده تا با تمام توان نهایت بهره را برای شهر به وجود آورند.  این حجم کاری که اکنون در شهر در حال انجام است در دوره های گذشته سابقه نداشته است. این ثبات باید حفظ شود و همراهی وجود داشته باشد تا شهر بهتری را برای مردم از لحاظ اجتماعی و اقتصادی به وجود آوریم. مردم اکنون در شرایط اقتصای سختی به سر می برند. اعتقاد راسخ دارم که این طرح و برنامه ها باعث می شود تا سطح زندگی مردم ارتقا یابد الته اگر به امورات مهم شهری نگاه فردی و کوتاه مدت نداشته باشیم.  
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code