| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
آیت‌الله اشکوری در دیدار با جمعی از روحانیون کشور ترکیه:
       کد خبر: 26799
نگاه ایران: آیت الله سید علی حسینی اشکوری شب گذشته در دیدار با جمعی از روحانیون کشور ترکیه گفت: دولت ترکیه برای خوشامد دولت نامشروع عربستان نه تنها علیه شیعیان کشورش بلکه علیه مصالح ملی اش نیز دست به یک سری اقدامات می زند.

وی افزود: دولت ترکیه نباید خود را اسیر مشتی جوان تازه به دوران رسیده که حکومت عربستان را در دست گرفته اند کند چون این سیاست ها به ضرر مردمش تمام می شوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: عجیب است که کشور ترکیه با آن وسعت و جمعیت، از کشوری تاثیر می پذیرد که همواره در پی ایجاد تفرقه، چالش و جنگ است.

وی با بیان اینکه روحانیون ترکیه نباید در برابر سیاست مداران کشورشان ساکت باشند، ابراز کرد: دیگر آن دورانی که روحانیون کنج مسجد و مدرسه می نشستند و کاری به جامعه نداشتند گذشت و باید نسبت به آنچه در کشورشان می گذرد و تصمیماتی که مسئولین می گیرند احساس مسئولیت کنند و به روشن گری بپردازند.

حسینی اشکوری دولت ترکیه را همسوی اسرائیل توصیف کرد و گفت: دولت ترکیه ابتدا ادعا می کرد که دشمن اسرائیل است اما با رخ دادن جنگ های فلسطین و سوریه ثابت کرد که همسوی صهیونیسم است.

وی با اشاره به اقدامات ضد وحدت دولت ترکیه اظهار کرد: سال هاست که در کشور ترکیه شیعه و سنی زندگی مسالمت آمیز دارند اما سیاست مداران این کشور به پیروی از عربستان در پی ایجاد تفرقه های مذهبی است.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه کرد: یکی از وظایف مهم روحانیون ترکیه تبیین حقایق و حفظ وحدت از راه فعالیت هایی همچون سخنرانی و مقاله نویسی است.

وی تصریح کرد: اختلافات اعتقادی شیعه و سنی باید در فضاهای علمی و محترمانه مطرح شوند نه اینکه با کشاندنشان میان مردم به ایجاد درگیری بیانجامد.

حسینی اشکوری بر لزوم اهتمام مسلمانان به امور یکدیگر تاکید کرد و گفت: ما به عنوان یک مسلمان از آوارگی و رنج بردن اهل سنت سوریه و همه کشورهای جنگ زده متاسف و ناراحتیم چون احادیث اهل بیت به ما آموخته اند که نسبت به اهل سنت و سایر انسان ها بی تفاوت نباشیم.

وی با اشاره به کنگره خطر جریانات تکفیری اذعان کرد: انتقاداتی که بعضی ها به بهانه دفاع از حریم تشیع به این کنگره وارد می کنند دقیقا بر خلاف روایات اهل بیت (ع) است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صادق(ع) می فرمایند بپرهیزید از کاری که سبب شود ما اهل بیت(ع) را مورد سرزنش قرار دهند و البته روایات این چنینی و همچنین احادیثی که ما را به احترام به اهل سنت و رعایت حقوق شان دعوت می کنند بسیارند.

وی ادامه داد: داعیه داران دفاع از مکتب تشیع هفته وحدت، دعوت از علمای اهل سنت برای شرکت در کنگره ها و اقداماتی از این دست را دست برداشتن از عقاید شیعه می نامند درحالی که وحدت به این معنا نیست.

حسینی اشکوری با اشاره به معنای وحدت تاکید کرد: وحدتی که توسط آیت الله بروجردی، امام خمینی و سایر علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ مطرح شده به معنای هم زیستی مسالمت آمیز پیروان فرقه های مختلف برای حفظ مصالح اسلام است نه پذیرش عقاید دیگران.

وی تعبیرهای نادرست از وحدت را مورد توجه قرار داد و گفت: بعضی ها وحدت شیعه و سنی را وحدت حق و باطل تفسیر می کنند و می گویند مگر چنین چیزی امکان پذیر است؟ درحالی که ما می گوییم وحدت به معنای کنار آمدن با طرف مقابل و جلوگیری از درگیری است نه دست برداشتن از اعتقادات خود و پذیرش عقاید آن ها.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه توهین به مقدسات دیگر مذاهب جان شیعیان مظلوم در جای جای جهان را به خطر می اندازد، بیان کرد: این افراد اگر واقعا داعیه دفاع از مکتب تشیع را دارند به مناطقی که در تصرف داعش هستند بروند و این سخنان را بگویند.

حسینی اشکوری با اشاره وجود مباحث مهم قابل طرح تصریح کرد: این کاش این افراد به جای دامن زدن به اختلافات، درباره اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و مسائل سیاسی پیش رو همچون انتخابات سخن بگویند و به اسم دفاع از مکتب تشیع، به این مذهب ضرر نرسانند.

استاد حوزه علمیه قم رشد تشیع در جهان را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: شیعه شدن 20 میلیون نفر در نیجریه و میلیون ها نفر دیگر در سایر کشورها همگی از برکات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: رونق بی نظیر مجالس اهل بیت و راهپیمایی عظیم اربعین تنها یکی از رخدادهایی است که به برکت انقلاب اسلامی سبب دیده شدن فرهنگ تشیع در دنیا شد آن وقت بعضی ها با نمک نشناسی انقلاب را نسبت به مذهب تشیع بی تفاوت می دانند.

حسینی اشکوری ابراز کرد: آیا گسترش مذهب تشیع با ضرب و شتم رخ می دهد یا با مدارا و گفت وگوی علمی؟ این افراد خودشان در زمینه ترویج تشیع در کشورهای اسلامی چه دستاوردی داشته اند؟

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: احادیثی که ما را به احترام گذاشتن به اهل سنت دعوت می کنند به قدری زیادند که جای هیچ شبهه ای در این زمینه باقی نمی گذارند

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code