| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
در سفر رئیس اتاق بازرگانی گیلان به استان چلیابینسک روسیه صورت گرفت:
       کد خبر: 26262

نگاه ایران: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در سفر به استان چلیابینسک روسیه موافقتنامه همکاری های مشترک تجاری ایران با رئیس اتاق بازرگانی جنوب اورال را امضا کرد.

هادی تیزهوش تابان امروز در حاشیه حضور خود در استان چلیابینسک روسیه با اشاره به سفر خود به این استان، اظهار کرد: این سفر در راستای شناخت بیشتر توانمندی های کشور روسیه و به منظور توسعه همکاری ها بین مناطق دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفته است.

وی آشنایی بیشتر با ظرفیت های موجود، توسعه روابط و همکاری های مشترک بین دو استان گیلان و چلیابینسک را از اهداف سفر به این استان روسیه عنوان کرد و افزود: این سفر به منظور بررسی زمینه های سرمایه گذاری مشترک بین دستگاه ها و فعالان اقتصادی در دو منطقه صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان به نشست مشترک با رئیس اتاق بازرگانی جنوب اورال اشاره کرد و گفت: این نخستین سفر هیئت گیلان به استان چلیابینسک بوده که نشان دهنده علاقه به همکاری بیشتر بخش های خصوصی دو کشور است.

وی با بیان اینکه گیلان و استان چلیابینسک می توانند نقش مهمی در توسعه روابط ایران و روسیه داشته باشند، تصریح کرد: در این نشست که با حضور مسئولان اتاق بازرگانی و صنعت جنوب اورال و معاون توسعه اقتصاد خارجی استانداری چلیلبینسک برگزار شد، «دگتیارف» رئیس اتاق مذکور  ایران را یکی از مهم ترین همسایگان روسیه دانست.

تیزهوش تابان با اشاره به اینکه دگتیارف توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایران و روسیه را همواره در اولویت دانست، ادامه داد: وی سفر هیئت گیلان به استان چلیابینسک را بسیار مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که این سفر بتواند فصل و چشم انداز مناسبی را در مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو استان گیلان و چلیابینسک در دوران پساتحریم باز کند.

وی حجم فعلی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه را از نگاه رئیس اتاق بازرگانی جنوب اورال رضایت بخش ندانست و خاطرنشان کرد: انجام این سفرها و اجرای توافق های حاصله موجب افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور می شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان از امضای موافقتنامه همکاری توسط رؤسای دو اتاق مذکور خبر داد و یادآور شد: در این موافقتنامه همکاری «طرفین» موافقت کردند تا زمینه های همکاری های مورد نظر را در اولویت قرار دهند.

وی تحکیم و توسعه روابط اقتصادی و تجارت خارجی گیلان و استان چلیابینسک، گسترش همکاری های متقابل درباره تبادل اطلاعات، مشاوره و بازاریابی، همکاری در زمینه اطلاع رسانی و آموزش و تبادل تجربه را از مفاد موافقتنامه مذکور ذکر کرد.

تیزهوش تابان، مساعدت در سازماندهی و اجرای مأموریت های تجاری، اقتصادی، همایش ها، ملاقات های تجاری، برپایی نمایشگاه ها، تبادل هیئت های تجاری، معرفی شرکت ها، محصولات و خدمات آنها را از دیگر مفاد موافقتنامه مذکور برشمرد.

استان چلیابینسک در مرکز روسیه و مرز اروپا و آسیا در منطقه اورال جنوبی واقع شده و دارای زمستان سرد و طولانی است.

مساحت استان چلیابینسک حدود 90 هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 3.5 میلیون نفر بوده و تولیدات آن سنگ آهن، مس، روی، طلا، مواد خام نسوز و گرافیت، تجهیزات معدن و ذوب آهن، تراموا، تراکتور، اتومبیل های باری، بلدوزر، گریدر و جرثقیل و اصلی ترین زمینه فعالیت استان چلیابینسک متالورژی فلزات سیاه «آهن و فولاد» و ماشین سازی است.

حجم مبادلات استان مذکور با ایران در سال 2014 به میزان 369 میلیون دلار بوده و صادرات به میزان 368.7 میلیون دلار و واردات به میزان 0.3 میلیون دلار بوده است.

براساس اطلاعات اداره ثبت استان چلیابینسک، سه شرکت تجاری در این استان به ثبت رسیده که مؤسسان آنها افراد حقیقی و حقوقی ایرانی هستند.

 

 
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code