| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
گفت‌وگو با حسن محمد‌پور،شهردار تالش:
       کد خبر: 24631

نگاه ایران/ طاها عبداللهی: شهر تالش که در گذشته هشتپر خوانده می شد از جمله شهرهاست که در منطقه ای باریک میان دریا و جنگل بنا شده است. این شهر که با سو مدیریت های گذشته به صورت باری به هر جهت رشد کرده و از یک توسعه متوازن در آن خبری نیست. همین سو تدبیرها موجب شده تا این شهر در مقایسه با شهرهای دیگر غرب گیلان پیشرفت چندانی نداشته باشد. وزیدن نسیمی تازه در مدیریت شهری با روی کار آمدن یک مدیر بومی دیده می شود. تالش بر روی نقشه و عکس هوایی به هیچ شکل هندسی شباهت ندارد و همین مسئله در برنامه ریزی ها مواردی را ایجاد می کند. حسن محمدپور شهردار این شهر در پاسخ به این مورد به خبرنگار فرهیختگان گیلان اظهار کرد: مشکل خطی بودن این شهر همانند سایر شهرهای ساحلی است که به سالهای نخستین پایه گذاری آن باز می گردد و ما همچنان میراث دار معضلات سالهای قبل هستیم. حسن محمدپور وی همچنین گفت: طرح جامع و تفضیلی اصلاح شده است و از تابستان امسال به شهرداری ابلاغ شده است که با اجرای آن تا اندازه ای این شکل بهبود خواهد یافت. ساخت و سازها در تالش و عدم رعایت ضوابط شهرسازی محور سوال دیگری بود که محمدپور اظهار امیدواری کرد: با اجرای صحیح این طرح و رعایت ضوابط و تغییرات احتمالی که بر اساس کمیسون ماده 5 پیش بینی شده از صدور پروانه و ساخت و سازها بر خلاف ضوابط جلوگیری کنیم تا سیمای شهری مناسبی را ترسیم کنیم و اصول شهرسازی رعایت شود. وی با نشان دادن نقشه جدید به چندین اولویت در برنامه های کاری خود اشاره کرد. شهردار تالش حل مشکل ترافیک را از معضلاتی ذکر کرد که می بایستی حل شود. وی در این مورد تصریح کرد: بار ترافیکی سنگینی در جنوب شهر در محدوده میدان کوچک نماز مشاهده می شود و از مشکلات چندین ساله ماست که برای برطرف کردن قسمتی از آن، خیابان های نواب صفوی و جمهوری اسلامی به هم متصل می شود که دو دهنه پل به همین منظور احداث گردیده است. محمدپور در ادامه به اشکالات طراحی معابر موجود نیز اشاره کرد. وی اصلاح ابتدای بلوار آیت الله طالقانی را یک اقدام هوشمندانه توصیف کرد که موجب شد تا با کم کردن عرض بلوار به میزان 1 متر از هر طرف تردد خودروها تسهیل شود.وی همچنین اصلاح تقاطع خیابان های چمران، مصطفی خمینی و پاسداران را برنامه بعدی این سازمان اعلام کرد. احداث مجتمع انبارهای شرکت دخانیات در دهه 40 و اختصاص زمینی بزرگ برای این شرکت در مرکز تالش و کاربری آینده آن مورد دیگری بود که در فهرست سوالات خبرنگار فرهیختگان بود. حسن محمدپور در این زمینه با بیان مالکیت شرکت دخانیات بر این مجموعه تاکید کرد که در برنامه های آینده استفاده از زمین به عنوان یک فضای سبز در نظر گرفته شده که فقر فضاهای سبز شهری در تالش تا اندازه ای بهبود یابد. وی اضافه کرد: در صورت علاقه و همکاری این شرکت شهرداری تالش آمادگی تهیه زمینی را در خارج از محدوده شهر برای این منظور دارد. وی افزود: البته این امر به راحتی ممکن نخواهد بود زیرا به هماهنگی و همکاری چندین سازمان و اداره های ذی ربط مورد نیاز است. فروش زنده دام در جوار شهرهای کشور از جمله شهرهای شمالی قسمتی از اقتصاد این شهرها محسوب می شود و دام فروشان تالشی با هزینه های بسیار دام های خریداری شده را در داخل شهر و جوار پل رودخانه کرگانرود در مکانی نامناسب عرضه می کنند. همین مسئله در هر عرصه انتخاباتی مطرح و سپس به فراموشی سپرده می شود. شهردار تالش با بیان طرح این مجموعه برای استفاده از حاشیه رودخانه برای مقاصد گردشگری و زیباسازی شهر اظهار کرد: احداث میادین دام و طیور در شهرها از وظایف شهرداری هاست که این مهم تاکنون در برنامه ریزی ها مورد غفلت قرار گرفته و سیمای نامناسبی در محل تردد شهروندان ایجاد نموده است. کم و بیش اقتصاد روستایی و دامپروری اطراف بر پایه عرضه محصولات خود پابرجاست و به همین دلیل ضرورت دارد تا یک میدان دام در شهر تالش نیز احداث شود. وی از ضرورت همکاری خود دام فروشان نیز سخن گفت که در این زمینه همکاری لازم را مبذول دارند. حسن محمدپور تهیه زمینی مناسب که ضوابط لازم در آن رعایت شود را از دغدغه های خود برای احداث چنین مکانی برشمرد تا یک روند مناسب برای توسعه طی شود که به نوعی در دست مطالعه قرار دارد. احداث پیاده راه در کشور در کلان شهرها مورد توجه قرار گفته است تالش نیز گامی در این جهت برداشته است. این مسوول شهری ضمن بیان انجام یک پروژه در حاشیه رودخانه کرگانرود که قسمتی از آن محل استقرار دام فروشان است گفت. رایزنی هایی را با ساکنان اطراف محل انجام پروژه صورت گرفته است و در سال 1395 شاهد شکوفایی این طرح خواهیم بود. وی همچنین اظهار کرد: این پیاده راه در سمت شمالی رودخانه اجرا می شود و محیطی مناسب برای توسعه فضاهای عمومی شهری است که می تواند ظرفیتی برای گردشگری نیز محسوب شود. وی در ادامه از اجرای قسمت دیگری از همین طرح در جنوب رودخانه نیز خبر داد که می تواند چهره آن را تا اندازه زیادی متحول کند. شهردار تالش توسعه پیاده راه را در مرکز شهر یکی دیگر از قسمتهای این طرح ذکر نمود که چند خیابان برای این کار به مهندسین مشاور معرفی شده است. وی اختصاص خیابان هایی که شناسنامه شهر تالش محسوب می شوند را یک گام مثبت برای حفظ اصالت آنها اعلام کرد. محمدپور رعایت ملاحضات ترافیکی را از ملزوماتی عنوان نمود که در طرح ریزی ها مورد مطالعه قرار می گیرد تا روند عبور و مرور مختل نشود. سند بودجه تالش آخرین سوالی بود که مطرح شد. وی از بیان مبلغ این سند خودداری کرد. وی در عین حال از محاسبه کارهای عمرانی که قسمت عمده ای از مسئله را شامل می شود خبر داد. شهردار تالش در پایان از کم کاری های صورت گرفته در برگزاری مناسب برنامه های فرهنگی گلایه کرد و سال پیش رو را سال تحول در برنامه فرهنگی - اجتماعی و عمرانی این مجموعه خواند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code