| سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: فیاض زاهد  درباره تخریب ها علیه سیاست خارجی دولت یازدهم گفت :آنچه نقطه قوت آقای روحانی محسوب می شود سیاست خارجی است که بزرگترین دست آورد دولت پرونده هسته ای ایران و اجرای برجام تلقی می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه رسانه های بین المللی و دولت های ظالم قدرتمند تلاش می کنند تا چهره ای خشن و بی مسئولیت و قانون گریز از دولت ایران القاء کنند گفت:به طور مرتب سعی می کنند بر طلبل این بی اعتباری بکوبند و ایران را کشوری حامی تروریسم و گروههای افراطی و ناقض حقوق بشر جا بزنند.اما این توسط سیاست خردمندانه آقای ظریف و تیم حرفه ای اش کاملا نقش برآب شد و نمونه بارز آن مقایسه رفتار دولت های عربی قدرتمند در منطقه و دول اروپایی و صاحب قدرت در جهان در مورد واقعه حمله بسیار غلط و مشکوک به سفارت عربستان و مقایسه اش با حمله مشکوک و ضد منافع ایران به سفارت انگلیس است .

وی تصریح کرد:وقتی به سفارت انگلستان حمله شد عملا زمینه های تحقق بیانیه ها و قطعنامه های شدید شورای امنیت علیه ایران فراهم شد و ایران در جامعه جهانی به شدت زیر فشار قرار گرفت بسیاری از دولت ها رابطه اشان را نسبت به ایران خصمانه تر کردند .

باید مدیون دولت روحانی و سیاست خارجی آن باشیم

زاهد ادامه داد: اما عملکرد مثبت دولت یازدهم سهم بسزایی بر این مدعا که دولت ایران قدرت چندانی برای کنترل تندروهاندارد بود و به جز چند کشور کوچک و کم اهمیت کشورهای دیگر عرب منطقه در زمین عربستان بازی نکردند و از آن مهمتر نشانه های روشن عکس العمل کشورهای بزرگ اروپایی نسبت به این حادثه بود که به هیچ وجه در دام بازی دوسر باخت دولت عربستان قرار نگرفتند .

وی با بیان اینکه این نشانگر این است که وضعیت ایران در بازی منطقه ای و بین المللی بسیار مطلوب شده است تاکید کرد: از این بابت باید مدیون دولت روحانی و سیاست خارجی آن باشیم و مطمئنا در دو سه ماه آینده دولت عربستان تلاش می کند این گنده گویی و اظهارات غلط خود را پس بگیرد .

این تحلیل گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی جای شیطنت و ماجراجویی و غوغا سالاری نیست، گفت : باید مهره های این شطرنج را هوشمندانه برداشت و این سیاست هوشمندانه این است که ما در عراق و سوریه و یمن دست بالاتر را داریم و در جامعه جهانی دولت مسئولی شناخته می شویم .

آنهایی که منتقد سیاست خارجی هستند تیرشان به سنگ خورده است

زاهد با اشاره به آزادی تفنگداران امریکایی در روز گذشته گفت:رفتار دولت جمهوری اسلامی با تنفنگداران آمریکایی همراه با خردمندی بود و به جای آن که مانند گذشته که در ماجرای ملوانان انگلیسی مشهود بود، به جای اهدای کت و شلوار هاکوپیان و پسته ، با عزت و اقتدار سپاه پاسداران بیانیه ای صادر کرد و عذرخواهی آنان را پذیرفت و به جامعه جهانی نشان داد ایران به دنبال جنجال و ماجرا آفرینی نیست و فکر می کنم این ظرفیت قابل تاملی است و ازاین بابت باید ازسیاست خارجی دولت تشکر کرد .

وی با بیان اینکه آنهایی که منتقد سیاست خارجی هستند از این جهت ناراحتند که تیرشان به سنگ خورده است،افزود:دلواپسانی که به سفارت عربستان و کنسولگری عربستان حمله کردند به دنبال سیلی زدن به دولت روحانی بودند. اقدامی که از سوی نهادهای عالی ایران محکوم شد و امیدوارم قوه قضاییه به شدت با این عوامل خودسر برخورد کند .

این استاد دانشگاه عنوان کرد:رفتاری که دولت در برابر تخاصم های بیرونی دارد هوشمندی دولت را می رساند که از اقدامات نسنجیده پرهیز کرده است به طور مثال در جنگ تحمیلی با اینکه خاک ما مورد تجاوز قرار گرفت صدام حسین به تمام مرزهای جنوبی غربی ایران حمله کرده بود اما وزیر خارجه اش در سازمان ملل دم از صلح می زد و اما ما در جنگ در حال دفاع از مرزهایمان بودیم با این وجود شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر می دادیم و اگر کسی در جریان نبود فکر می کردایران به عراق حمله کرده است .

عملکرد دولت عین آزادگی است نه وادادگی

وی در واکنش به اینکه برخی هوشمندی رفتار دولت در سیاست خارجی را به وادادگی تعبیر می کنند گفت :اگر وادادگی در قبال غرب این است که کشور ایران از قطع نامه های شورای امنیت و از فصل هفت منشور سازمان ملل رها شده و دولت، ایران را از جنگ دور کرده است باید گفت این عین آزادگی است نه وادادگی . هنوز عراق از زمان صدام حسین نتوانسته خود را از این قطع نامه ها نجات دهد، در حالی که با آمریکا پیوند استراتژیک دارد.

زاهد با بیان اینکه اگر قرار است که سیاست خارجی اینگونه باشد که به وزیر خارجه در سنگال در هواپیما حکم عزل داده شود و قطع نامه ها را کاغذ پاره بنامیم آن سیاست خارجی نه تنها به جایی نرسید که همان دولت برای دولت جیبوتی پارلمان ساخت و هزینه داد و برای سودان میلیونها پول هزینه کرد اما نتیجه اش این شد که آنها در زمین عربستان بازی کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:باید به منافع ملی و اقتدار منطقه ای خود توجه داشته باشیم و این جز با عقل و خرد و درایت و تدبیر حاصل نمی شود .

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code