| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:  گیلان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه گردشگری دریایی است و ایجاد تأسیسات گردشگری دریایی و راه اندازی خطوط کشتیرانی از انزلی و آستارا تا بندر ترکمن می تواند در اقتصاد این استان تحول ایجاد کند.

با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم برای راه اندازی خطوط دریایی کشتیرانی، نشست مشترکی بین نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی، گمرک و کاپیتان سید حسن گیتی پسند مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت های بزرگ خصوصی و کارشناس گردشگری دریایی در گیلان برگزار شد.

خرید دو کشتی مسافری برای ایجاد گردشگری دریایی در گیلان

کارشناس گردشگری دریایی از آمادگی لازم برای راه اندازی خطوط گردشگری دریایی در گیلان خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای خرید دو کشتی مسافری هستیم.

کاپیتان سید حسن گیتی پسند با بیان اینکه پنج سال در مجموعه گردشگری دریایی فعالیت می کند، تصریح کرد: ترافیک گردشگری دریایی را از آستارا تا بندر ترکمن و امیرآباد و حوزه کشورهای همسایه شمالی ایران هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان به عنوان پایلوت گردشگری دریایی است، اظهار کرد: گردشگری نوار ساحلی دریای خزر یک طرح ملی است و در ایجاد اشتغال نقش بسیار مهمی دارد.

کارشناس گردشگری دریایی با اشاره به اینکه اقدام های پروژه مذکور در دولت احمدی نژاد صورت گرفته است، افزود: در دولت گذشته کمک هایی در این زمینه صورت گرفت.

وی کارشناسی گردشگری دریایی در آمایش سرزمین را از اقدام ها عنوان کرد و ادامه داد: در گیلان طرح ایجاد گردشگری دریایی به مسئولان استان از جمله استاندار و آیت الله قربانی معرفی شد و در این زمینه همکاری کردند و اکنون در حال خرید دو فروند کشتی مسافری هستیم.

گیتی پسند برای اجرای کامل طرح گردشگری دریایی در گیلان را نیازمند ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی دانست و گفت: در ادامه مسیر راه نیاز به کمک داریم.

وی درباره ویژگی های کشتی های مسافری در حال خرید، گفت: کشتی ها مبله است و با آب دریا سازگاری دارد و می تواند به عنوان چارتر استفاده شود.

این مسئول کاهش هزینه سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان را از ویژگی های راه اندازی گردشگری دریایی عنوان کرد و افزود: هزینه نگه داری راه سه استان مذکور 870 میلیارد تومان است ضمن اینکه با گردشگری دریایی حوادث و تصادفات کاهش می یابد و در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

وی کاهش تخریب محیط زیست، ارتقای گردشگری دریایی با همسایه های شمالی ایران و... را از دیگر مزایای راه اندازی گردشگری دریایی در گیلان برشمرد.

گیتی پسند با اشاره به اینکه از طریق دریا بهتر می توان مسافران را جابه جا کرد، یادآور شد: دریا راه ترانزیتی بسیار مهم و به صرفه برای کشورهای همسایه است.

وی اسکله «رورو» برای جابه جایی کامیون ها در بندر انزلی را آماده دانست و یادآور شد: هر کشتی مسافری ظرفیت پذیرش 120 نفر را دارد ضمن اینکه برای فعالیت گردشگری دریایی برون مرزی با جمهوری آذربایجان و روسیه رایزنی می شود.

کارشناس گردشگری دریایی پایگاه آستراخان روسیه را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه مشترک دریایی در آستراخان برای گیلان مهم است.

وی اضافه کرد: راه اندازی کشتی «مارینا» در بندرگاه های بین راهی از آستارا تا بندر ترکمن از جمله اقدام ها است و محوریت گردشگری دریایی با گیلان انجام می شود.

وی ایجاد ایستگاه و سازه دریایی را گام بعدی برای راه اندازی گردشگری دریایی ذکر کرد و یادآور شد: اگر زمین مورد نیاز در اختیار ما گذاشته شود با دانش خود ایستگاه ها را با سرعت ایجاد می کنیم.

گیتی پسند منطقه چمخاله لنگرود و بندر کیاشهر را گزینه بسیار خوبی برای ایجاد ایستگاه دریایی بیان کرد و گفت: در کنار این پایگاه ها، متل هایی احداث می شود که می تواند در رونق اقتصاد گیلان تاثیرگذار باشد.

وی پروژه های سرمایه گذاری در دریا را بین چهار تا شش ماه قابل بازدهی دانست و خاطرنشان کرد: می توانیم ایستگاه آبی داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت دریایی، کاهش شدید خروج ارز، جذب گردشگر داخلی و خارجی به صورت بسته های جامع دریایی ـ زمینی، ساماندهی و بهینه سازی سفرهای شرق و غرب دریای خزر، ارتقای کسب و کار محلی و بومی جوانان در شاخه های مختلف را از جمله مزایای گردشگری دریایی ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد آموزش های مختلف جوانان در رشته دریانوردی، غواصی، صنعت دریایی و خدمات مربوط به طرح مذکور از دیگر مزایای ایجاد گردشگری دریایی است.

گیتی پسند اشتغال حدود 17 هزار نفر در سه استان ساحلی شمال ایران و جذب سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد تأسیسات گردشگری دریایی در استان های مذکور و... از جمله مزایای گردشگری دریایی است.

وی خواستار تشکیل کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی گیلان شد و تصریح کرد: می توانیم از وجود آب بندان ها برای تبدیل به سفره خانه های گردشگری و سازو کار آبی استفاده کنیم.

آمادگی گمرکات گیلان برای همکاری در ایجاد گردشگری دریایی/سرعت اینترنت ایجاد مشکل می کند

ناظر گمرکات گیلان نیز با استقبال از ایجاد گردشگری دریایی در این استان اظهار کرد: آماده همکاری برای ایجاد گردشگری دریایی هستیم.

محمد شهبازی سرعت اینترنت در گیلان را بسیار پایین عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه گیلان پایلوت گردشگری دریایی می شود مسئله اینترنت در سیستم های الکترونیکی مهم است.

وی امضای گمرکی را یکی از مزایای سیستم الکترونیکی ذکر کرد و یادآور شد: سیستم آی تی گمرکات گیلان جامع بوده و تشکیلات فنی و علم فنی نیز بیشتر است.

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه عوارض گمرکی نداریم، خاطرنشان کرد: عوارض ها غیر گمرکی بوده و سیستم مذکور دارای کارآیی قابل توجه است.

نقش مهم گردشگری دریایی در رونق اقتصادی گیلان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان نیز با اعلام آمادگی برای همکاری های لازم در ایجاد گردشگری دریایی اظهار کرد: راه اندازی گردشگری دریایی می تواند در رونق اقتصادی گیلان و کشور تأثیرگذار باشد.

هادی تیز هوش تابان، راه اندازی خط آهن و اتصال بندر انزلی به آستارا را موجب رونق بیشتر در ایجاد گردشگری دریایی دانست و تصریح کرد: گیلان طالب راه اندازی خطوط گردشگری دریایی است.

وی سیاست اتاق بازرگانی گیلان را تعامل استانی و کشوری عنوان کرد و یادآور شد: اتاق به عنوان یک بخش خصوصی قوی در زمینه ایجاد گردشگری دریایی با قدرت ورود می کند و آماده همکاری است.

 گیلان برای اجرای طرح گردشگری دریایی و مسافری از آستارا تا بندر ترکمن و کشورهای همسایه شمالی ایران پایلوت می شود.

 
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code