نگاه ایران: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر ایجاد ساز و کار لازم برای عرضه تولیدات صنایع دستی گفت: گردشگران می بایست در همه نقاط گردشگری استان به تولیدات صنایع دستی دسترسی داشته باشند.
سلمان شاه محمدی افزود: حضور فروشندگان محصولات صنایع دستی در نقاط گردشگری علاوه بر فروش مطلوب کالا ها، زمینه آشنایی گردشگران با هنرهای بومی و محلی گیلان را فراهم می آورد.
وی با تاکید بر این موضوع که صنایع دستی بخشی از گونه گردشگری فرهنگی را تشکیل می دهد و گونه گردشگری امروز مخاطبان بسیاری دارد بیان کرد: اهتمام به کیفیت افزایی و تلاش برای خلق محصولات کاربردی با استفاده از مواد طبیعی و با کیفیت می بایست بیش از همیشه مد نظر تولیدکنندگان هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین برندسازی صنایع دستی باید به عنوان یک مقوله مهم مورد توجه هنرمندان و مسئولان حوزه صنایع دستی قرار گیرد.
شاه محمدی مناطق توریستی را جایگاهی مناسب برای عرضه کالاهای صنایع دستی و هنرهای سنتی خواند و افزود: حضور فروشندگان محصولات صنایع دستی در نقاط گردشگری علاوه بر فروش مطلوب کالا ها، زمینه آشنایی گردشگران با هنرهای بومی و محلی گیلان را فراهم می آورد.
وی به جلسات مکرر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با مسئولان استانی و کشوری برای رفع مشکلات بیمه ای هنرمندان اشاره و بیان کرد: معاونت میراث فرهنگی این اداره کل با جدیت برای رفع مشکل بیمه و اخذ تسهیلات صنعتگران صنایع دستی تلاش می نماید.
وی رفع مشکلات بیمه هنرمندان صنایع دستی و تسهیلات بانکی را از مهم ترین خواسته هنرمندان صنایع دستی استان عنوان کرد.
از ۹۰ رشته صنایع دستی گیلان ۷۱ رشته فعال است و تاکنون شش هزار و ۲۹۸ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، کدوی منقوش، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، می نای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی و …برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.