| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403

با وجود اینکه برخی از استارتاپ‌های سفارش آنلاین غذا انحصار این حوزه را در دست گرفته‌اند، اما شرکت‌های وجود دارند که همچنان در این حوزه فعالیت می‌کنند و ممکن است با گسترش فعالیت و حمایت از آن‌ها انحصار یک برنامه از بین برود.

به گزارش نگاه ایران به نقل از تجارت‌نیوز، در چند سال اخیر برخی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها امکان سفارش آنلاین غذا را فراهم کردند تا افراد بتوانند از راه دور و بدون دغدغه، غذا سفارش بدهند و هزینه آن را بپردازند.

در ایران نیز استارتاپ‌های زیادی در این حوزه فعالیت خود را شروع کردند. اما برخی از آن‌ها به دلیل انحصار یک شرکت، فعالیتشان متوقف شد و برخی دیگر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

اسنپ فود
اسنپ فود شناخته‌ شده‌ترین اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا در کشور است. چرا که این استارتاپ توانسته است که با اکثر رستوران‌های سراسر کشور همکاری کند. با این حال از آنجایی که به نظر می‌رسد یک رستوران نمی‌تواند با استارتاپ دیگری قرارداد داشته باشد، بنابراین این اقدام باعث انحصار می‌شود.


اسنپ فود در ابتدا توانست رضایت کاربران زیادی را به خود جلب کند، اما تاخیر ارسال غذا در بعضی از شهرها گلایه‌ای است که به تازگی مشتریان اسنپ فود نسبت به آن دارند و این اعتراض‌ها به نظر می‌رسد که رو‌به افزایش است.

استارتاپ فیدیلیو
این استارتاپ حدود ۱۲ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند. حوزه فعالیت فیدیلیو بیشتر معرفی رستوران‌هاست، اما سفارش غذا هم دارد.

فیدیلیو مجله‌ای و اطلاعاتی از رستوران‌های کشور را منتشر و به کاربران در انتخاب رستوران مورد نظرشان کمک می‌کند.


 دلینو
دلینو نام یکی دیگر از سایت‌های سفارش آنلاین غذا در ایران است که به تازگی روند روبه رشد خوبی را پشت سر گذاشته است. حوزه فعالیت دلینو شباهت فراوانی با اسنپ فود دارد و در حال حاضر یکی از رقبای آن به شمار می‌آید.

با این حال اگر کاربران از اپلیکیشن‌های دیگر فعال در حوزه سفارش آنلاین غذا حمایت کنند و البته اپلیکیشن‌ها کیفیت خدمات‌رسانی خود را افزایش دهند، می‌توان از انحصار یک برنامه جلوگیری کرد.


استارتاپ مامان پز
مامان پز وب سایت سفارش غذای خانگی در ایران است. در این وب سایت برخلاف دیگر اپلیکیشن‌ها که کاربران از رستوران‌ها سفارش غذا می‌دهند، غذاها توسط خانم‌های خانه برای خریداران ارسال می‌شود.

این وب سایت برای افراد خانه‌دار این امکان را مهیا کرده است که بتوانند از طریق آشپزی در خانه کسب درآمد داشته باشند. وب سایت مامان پز فعلا تنها در تهران فعالیت می‌کند.

 چکاو
چکاو بر اساس فلسفه ارائه غذاهای متفاوت به وجود آمده است. از طریق سایت یا اپلیکیشن چکاو کاربران می‌توانند صبحانه، فینگرفود و سینی‌های پذیرایی را آنلاین سفارس دهند.

کاربران چکاو می‌توانند چندین هفته قبل با مشخص کردن تاریخ و ساعت دقیق، سفارش خود را ثبت کرده، در صورت تمایل تزیینات ویژه را بر روی آن اعمال کنند.

استارتاپ‌های فراوانی مانند ریحون، چنگال، چیلیوری و … در صنعت سفارش آنلاین غذا وجود داشتند که به دلایل مختلف از جمله کرونا و انحصار یک شرکت خاص، برای همیشه از رده خارج شدند. به همین علت است که برخی مخالف انحصار اسنپ فود در این حوزه هستند.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code