| جمعه، 07 اردیبهشت 1403

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه طی ۲ روز گذشته میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود که در این سفر، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف روند توسعه استان، بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه نیز به استان اختصاص یافت که میتواند رهاوردی کم نظیر باشد.

 

 به گزارش نگاه ایران ،به نقل از ایرنا،معاون رییس جمهوری که همواره آذربایجان غربی یکی از مقاصد مهم سفر وی در راستای رسیدگی به وضعیت طرح های اجرایی و اختصاص اعتبار ویژه طی سال های گذشته بوده، شامگاه دوشب قبل یکشنبه نیز به همراه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و همچنین مدیران حوزه های اعتباری به این استان سفر کرد.

در ابتدای این سفر، نشست ویژه ای با حضور نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی در استانداری برگزار شد که در این جلسه ویژه، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف توسعه ای همه شهرستان های شمال و جنوب استان، برنامه ریزی های ویژه ای نیز برای توسعه بخش های مختلف انجام شد.

۲۵ هزار میلیارد ریال رهاورد سفر معاون رییس جمهوری به آذربایجان غربی بوده است

استاندار آذربایجان غربی  با اشاره به اینکه سفر دکتر نوبخت یکی از با برکت ترین سفرها به استان بود، گفت: از این میزان، ۱۹ هزار میلیارد ریال مربوط به طرح های زیربنایی دولت در شهرستان های مختلف استان بوده است.

محمدمهدی شهریاری اضافه کرد: همچنین در بازدید از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای کامل طرح اختصاص یافت که رقم بسیار مناسبی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: همچنین در بازدید از طرح های دانشگاه علوم پزشکی، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اختیار این دانشگاه قرار گرفت.

۳۶ طرح اولویت دار برای توسعه آذربایجان‌غربی تعریف شده است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه که تا ساعت یک بامداد روز دوشنبه ادامه داشت، گفت: ۳۶ طرح بزرگ اولویت دار با نیاز اعتباری ۶۳۷ میلیارد تومان برای توسعه آذربایجان‌غربی و افتتاح در ۶ ماه آینده تعریف شده است.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه اتمام ۳۶ طرح نیمه تمام در اولویت این سازمان قرار دارد، از تلاش نمایندگان مردم قدردانی کرد و افزود: به طور قطع درخواست ها و مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس نیز ابتدا اولویت بندی و سپس اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: در ماه آتی نشست مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در تهران برای بررسی آخرین روند اجرایی درخواست های نمایندگان برگزار می‌شود

تخصیص اعتبار لازم برای طرح ها نیمه تمام راهسازی، محورهای مواصلاتی بین المللی، توسعه کشاورزی، آسفالت راه‌های روستایی، اراضی پایین دست سدها، آبیاری پیشرفته، مدرسه سازی، مدیریت شهری، مراکز بهداشتی و درمانی، صادرات سیب، قطار بین شهری از عمده مسائلی بود که نمایندگان طرح کردند.

در آغازین جلسه روز دوم سفر نوبخت به آذربایجان غربی، جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان برگزار شد که در این نشست، علاوه بر تبیین وضعیت توسعه استان و برخی کم و کاستی ها، اخبار خوشی از سوی معاون رییس جمهوری ارائه شد.

۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بودجه زیربنایی به آذربایجان‌غربی تزریق می‌شود

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه با اشاره به اهتمام دولت برای اتمام طرح های مصوب در سفرهای رییس جمهوری و هیات دولت به آذربایجان‌غربی گفت: ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال برای تحقق این امر در نظر گرفته شده که این اعتبار برای توسعه زیربنایی استان تزریق می‌شود.

نوبخت افزود: ما خود را موظف می دانیم تا طرح های وعده داده شده را تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور و آذربایجان غربی به اتمام برسانیم.

وی بیان کرد: در ۲ سفر رییس جمهوری و هیات دولت به آذربایجان غربی ۱۱۱ طرح برای این استان تعریف و اعتبار مربوط به آنها ۲۵ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که البته با وجود هزینه کرد ۵۶ هزار میلیارد ریالی، همچنان ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال دیگر مورد نیاز ۳۶ طرح باقی مانده از آنهاست.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: البته برای این ۳۶ طرح باقی مانده، ۱۹ هزار میلیارد ریال مورد نیاز بوده که حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافته و در صدد واگذار کردن باقی مانده آن هستیم.

نوبخت همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و اهتمام دولت مبنی بر انجام اقدامات لازم برای تحقق فرمایشات معظم له در این خصوص، اظهار کرد: در این راستا اتمام ۲۲ طرح تولیدی در آذربایجان غربی در دستور کار دولت قرار گرفته که برای اتمام آنها پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار با همراهی بخش خصوصی و بانک ها نیاز است.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح ها برای ۹۵۰ نفر در آذربایجان غربی فرصت شغلی ایجاد می شود که امیدواریم در تحقق این امر مثمر ثمر باشیم.

پس از این جلسه فشرده صبحگاهی، سفرهای هوایی معاون رییس جمهوری به شمال و جنوب آذربایجان غربی آغاز شد.

مقصد نخست سفر رییس سازمان برنامه و بودجه، قطور خوی بود، او در مقصد این سفر، یک هزار واحد مسکونی زلزله زدگان اسفند سال گذشته این منطقه را افتتاح کرد.

در حالی که زلزله قطور خوی، در اوایل اسفند سال گذشته اتفاق افتاده بود، در کمتر از یک سال، هزار واحد در این منطقه برای زلزله زدگان تحویل داده شد تا بخش زیادی از وعده های داده شده در روزهای اول زلزله، تامین شود.

مقصد بعدی نوبخت در این سفر، نقده و تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بود؛ این تونل که بیش از ۹۵ درصد آن به اتمام رسیده، در پنج درصد باقی مانده با مشکل فوران آب از حوزه های آبرفتی مواجه شده که این امر، روند احداث تونل را به شدت کند کرده است.

نوبخت با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست کشور، از این تونل بازدید کرد تا از نزدیک در جریان این مشکل قرار گیرد.

ارومیه، مقصد آخر سفر هوایی معاون رییس جمهوری در روز دوم حضور در آذربایجان غربی بود، او ابتدا از ستاد در حال ساخت دانشگاه علوم پزشکی استان و سپس ازبیمارستان ۳۰۰ تختخوابی جامع زنان مهزاد ارومیه که در آستانه افتتاح قرار دارد، بازدید کرد و در جریان احداث آنها قرار گرفت.

تالار مرکزی ارومیه، دیگر طرح نیمه تمامی بود که مورد بازدید نوبخت قرار گرفت که در این بازدید، مشکلات این طرح نیز از نزدیک احصا شد.

در آخرین برنامه کاری دکتر نوبخت، علاوه بر تحویل کلید ۷۸ هزارمین واحد مسکونی مقاوم شده توسط بنیاد مسکن به یکی از روستاییان آلمان آباد در حومه ارومیه، کلنگ احداث نخستین واحد مسکونی از سه هزار واحد مسکن محرومان که مربوط به همسر شهید نیز بود، بر زمین زده شد.

تامین همه تعهدات مالی دولت برای تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه 

نوبخت در پایان این سفر در گفت و گو با خبرنگاران به تشریح نتایج مهم این سفر پرداخت و اظهار کرد: همه تعهدات مالی دولت برای احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه پرداخت شده و اضافه بر آن، مساعدت ویژه ای برای حل مشکل آبرفتی بخش پایانی این تونل صورت می گیرد.

وی افزود: به خاطر اتفاق پیش آمده در خصوص وجود مشکل پمپاژ آب به داخل تونل به خاطر طبیعت آبرفتی منطقه، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای کامل طرح اختصاص یافته که از این میزان هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال این هفته پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: ۲ کیلومتر از ۳۶ کیلومتر تونل، با آبرفت تلاقی می کند  که کار را مشکل کرده و امیدواریم با همت مهندسان این مشکل برطرف شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در صدد هستیم پیش از پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، این ۳۶ کیلومتر به اتمام برسد و برای احیای دریاچه ارومیه مورد بهره برداری قرار گیرد.

نوبخت همچنین با اشاره به بازدید از بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی جامع زنان ارومیه اظهار کرد: این بیمارستان به زودی افتتاح می شود و می تواند علاوه بر تامین نیاز درمانی آذربایجان غربی، در گردشگری درمانی نیز موثر باشد.

در این سفر، اتفاقات بسیار خوبی برای آذربایجان غربی شکل گرفت و قرار شد تا در ۶ ماه پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید، ارقام مهم اعتباری برای توسعه استان تزریق شود که می‌تواند گام بلندی برای پیشرفت استان در عرصه های مختلف باشد.

 
  

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code