| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
رسانه اسپانیایی:
    ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۱۲:۰۰    کد خبر: 213434

با انعکاس خبر اثرگذاری ۱۰۰درصدی واکسن «کوو برکت ایران» بر نمونه‌های جدید ویروس کرونا از جمله ویروس‌های جهش‌یافته موسوم به انگلیسی و آفریقای جنوبی، رسانه‌های اسپانیولی زبان به بازتاب این خبر پرداختند.

به گزارش نگاه ایران ،به نقل از ایرنا، خبرگزاری اروپاپرس اسپانیا درباره واکسن ایرانی نوشت: ایران اطمینان داد که واکسن تولیدی این کشور علیه کووید ۱۹ در برابر انواع ویروس های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی هم ۱۰۰ درصد کارایی داشته و نتیجه مثبتی در نابودی انواع ویروس های کرونا از خود نشان داده است.

اروپاپرس در ادامه آورد: واکسن ساخت ایران به نام «کوو ایران برکت» در برابر انواع جهش یافته ویروس های کرونا موسوم به انگلیسی و آفریقای جنوبی نیز اثربخش بوده است.

این رسانه اسپانیایی همچنین به نقل از «مینو محرز» سخنگوی ایرانی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نوشت: واکسن تولیدی ستاد فرمان امام خمینی(ره) توانایی مقابله با ویروس انگلیسی را دارد. وزارت بهداشت ایران نمونه ای از این نوع ویروس جهش‌یافته که قدرت سرایت آن ۷۰ درصد بالاتر از کرونای معمولی است را تهیه کرده و در اختیار محققان دارویی این نهاد قرار داد. سپس پلاسمای خون ۳ داوطلب اولی  که واکسن "کوو ایران برکت" را دریافت کرده بودند را با این ویروس مورد امتحان و آزمایش قرار دادیم که ۱۰۰ درصد اثرگذاری از خود نشان داد و توانست بدن افراد واکسن زده را در برابر جهش‌های انجام گرفته ایمن کند.

 

این خبرگزاری اروپایی همچنین به نقل از «حسن جلیلی» مدیرکل تحقیقات واکسن ایرانی نوشت: آزمایش ها نشان داد که پلاسمای خونی اولین افرادی که در کارآزمایی های بالینی، واکسن ایرانی را دریافت کرده بودند توانسته ویروس جهش یافته انگلیسی را کاملا غیرفعال کند.

دیگر رسانه های اسپانیایی زبان همچون نشریه اینفوبائه آرژانتین و درگاه خبری  وُرد نیوز و مِنِئامه نیز در گزارش های مشابه این خبر را انعکاس دادند.

در همین رابطه «مصطفی قانعی» دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا شنبه درباره تولید واکسن در ایران گفت: توانمندی دانشمندان ایرانی در بخش تولید واکسن کرونا بسیار بالا است و مردم به این توان داخلی اعتماد کنند.

به گفته مقامات ایران واکسن ایرانی کرونا که در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ساخته شده درحال طی کردن مراحل ارزیابی خود، بر اساس فرایند کاملا علمی است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code