| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
وزیر نفت:
    ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۰:۵۳    کد خبر: 213417

بیژن نامدار زنگنه گفت: من دلم می‌خواسته که تولید نفت ایران به ۶ میلیون بشکه در روز برسد، ما باید نفت تولید کنیم و بفروشیم، اما این که پول آن را چگونه مصرف کنیم مهم است، اما برای این کار باید اندیشه‌ها را اقناع و عوض کرد.

به گزارش نگاه ایران، وزیر نفت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: ما باید صندوق توسعه ملی راتوسعه دهیم، با تولیدوزیر نفت: دلم می‌خواست تولید نفت به ۶ میلیون بشکه برسد نفت بیشتر، ما در حقیقت باید بتوانیم یک سرمایه زیرزمینی تجدید ناپذیر را به یک سرمایه رو زمینی تجدیدپذیر تبدیل کنیم، برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت، هم باید همین راه را برویم، صنعت نفت می‌تواند ده‌ها هزار و صد‌ها هزار شغل ایجاد کند.

بیژن نامدار زنگنه گفت: من موافق نبودم که تولید نفت کاهش یابد، اول انقلاب ما بالای ۵ میلیون بشکه تولید داشتیم که بعد به ۱.۸ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.

او با اشاره به افزایش ذخایر نفت و گاز و کشف میدان‌های جدید بعد از انقلاب گفت: صنعت گاز ما بعد از انقلاب رشد کرد و الان ذخایر گاز ما بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب است و صنعت گاز به خصوص با پارس جنوبی جهش کرد.

وزیر نفت با بیان این که در ساخت تجهیزات و در زمینه‌های سخت افزاری وضعمان خوب است افزود: ما الان بیش از ۸۵ درصد تجهیزات غیر دورانی مان را در ایران می‌سازیم و یکی دو قلم است که در ایران نمی‌سازیم که آن‌ها را هم ظرف ۲ سال آینده می‌سازیم.

نامدار زنگنه با بیان این که در مجموع وضع کشور قابل مقایسه با ۱۵ سال پیش هم نیست گفت: ما الان توانایی لوله گذاری یک کیلومتر در روز را در خلیج فارس داریم. قبل از انقلاب طراحی‌های مهندسی و مدیریت در لندن بود و ما آن را از لندن به ایران منتقل کردیم.

وزیر نفت در خصوص جهش صنعت پتروشیمی هم گفت: جهش صنعت پتروشیمی از سال‌های ۷۶، ۷۷ شروع شد و الان در منطقه یک قدرتیم، و پتروشیمی در دوران تحریم خیلی به ما کمک کرد.

نامدار زنگنه در بخش دیگری از صحبت هایش به برخورداری بیش از ۹۵ درصد جمعیت از گاز طبیعی اشاره کرد و افزود: با این روند مصرف، تامین انرژی کشور بسیار دشوار است و نمی‌شود تامین کرد، کار خیلی سختی است، متوسط مصرف کشور طی یکسال اخیر ۱۲ درصد رشد کرده و در تهران، مصرف ۱۵ درصد رشد داشته است، تولید ما امسال ۶۵ میلیون مترمکعب اضافه شد، اما با این مصرف انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

او علت مصرف بی رویه را با بحث قیمت مرتبط دانست و افزود: البته بخشی هم ارتباطی به مردم ندارد مثلا تولید خودرو با این کیفیت‌ها ارتباطی به مردم ندارد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سؤال مجری که نقطه ضعف خودش را چه می‌داند گفت: نقطه ضعفم این بوده که این دوره وزیر شدم.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code