| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
به گزارش نگاه ایران: فیروز فاضلی ظهر شنبه در جشن اردیبهشت تئاتر گیلان که همزمان با روز جهانی تئاتر در مجتمع فرهنگی - هنری نیمه تمام سردار جنگل برگزار شد، بیان کرد: گاهی تنها ساختن کارساز نیست بلکه خراب نکردن مهم است.

وی با اشاره به اینکه با کلنگ زنی نمایشی که ۶ سال پیش انجام شد این سالن به شکل کنونی درآمده است گفت: امیدواریم بتوانیم دوباره این سالن را با کمک خود اهالی تئاتر راه اندازی کنیم.

فاضلی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ فقط ۲۸ درصد بودجه ای که برای ساخت این مجتمع در نظرگرفته شده بود به ساخت آن اختصاص پیدا کرده بود افزود: در سال مالی ۹۳ بودجه این طرح با افزایش مناسبی همراه شد و ۷۷ درصد بودجه این مجتمع برای ادامه ساخت و ساز آن مورد استفاده قرار گرفت.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا هنر ذاتاً اخلاقی است و یا اخلاق هم می تواند جز هنر باشد گفت:  هنر در مشرق زمین ذاتاً اخلاقی بوده و ماهیتی اخلاق مدارانه دارد.

فاضلی با اشاره به وضعیت نامناسب سالن نمایش سردار جنگل اعلام کرد: تلاش می کنیم که تا پایان تیرماه این سالن آماده اجرا شود.

وی ادامه داد : در سال ۹۴ خبرهای خوشی برای هنر استان گیلان خواهیم داشت.

43259

در ادامه مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به وضعیت نامناسب سالن اجرای مجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل گفت: وضعیت فعلی تئاتر کشور نیز مانند وضعیت این سالن از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه یکی از نشانه های توسعه یافتگی توجه به هنر است افزود: یونسکو یکی از معیارهای میزان توسعه یافتگی هر کشور را تعداد صندلی های سالن های تئاتر آن کشور می داند.

شفیعی با اشاره به اینکه در گیلان استعدادهای زیادی نهفته است که برای بروزشاننیاز به امکانات وجود دارد ادامه داد: همانطور که دیدیم برنامه های بسیار خوبی توسط گروه های تاتری استان اجرا شد که نشان از استعداد های خوب استان است اما امکانات نیز از لازمه های بروز استعداد است و سالنی سردار جنگل رشن نیز به عنوان یکی از امکاناتای که به بروز استعدادهای استان گیللان کمک می کند، نیاز به امکانات و تجهیزات دارد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی امسال را سال توجه به تئاتر و اهتمام برای حل مشکلات این هنر قرار داده است.

شفیعی در ادامه فضای تئاتر کشور را دارای حواشی بسیار دانست و گفت: تئاتر با توجه به بودجه اندک خود درگیر پروژه های پرهزینه شده است، بنابراین باید از حواشی کم کنیم و بر متن بیفزاییم.

وی اعلام کرد: از محل اعتبارت وزارت فرهنگ و هنر اسلامی با نظر وزیر اعتباری را برای تجهیز تئاتر شهر در ۸ استان تخصیص پیدا خواهد کرد که یکی از این استان ها گیلان خواهد بود.

شفیعی همچنین با اشاره به بازدید خود از تالار بزرگ رشت گفت: از پیمانکار طرح  خواسته می شود تا آن مجموعه فضایی هم به تئاتر اختصاص داده شود.

این مسئول با اشاره به اکبر رادی به عنوان یکی از قله های نمایشنامه نویسی کشور اظهار کرد: استان گیلان از دیرباز محل اجرای تئاتر بوده است و امیدوارم امکانات اجرای تئاتر نیز در حد و شان مخاطب استان باشد.

(گزارش تصویری این مراسم را از اینجا ببینید)

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code