| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوری گفت: ۷۰ شناور خدماتی برای سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته می شود. هادی حق شناس با بیان اینکه در آینده بنادر شمالی کشور رونق بیشتری خواهند داشت، افزود: مجموعا ۳۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر شمالی کشور ایجاد شده است که کمتر از یک پنجم آن مورد استفاده قرار می گیرد و بیش ۵۰ درصد بار ما در دریای خزر توسط ناوگان ملی با پرچم ایران حمل می شود. جابه جایی بار در دریای خزر در طول سالیان گذشته افزایش قابل توجه ای داشته است و در سال ۱۳۹۰، ۱۲ میلیون تن جابه جایی کالا در این منطقه صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه ایران در شمال و جنوب به آب های آزاد دسترسی دارد و این موضوع مزیت بزرگی برای حمل و نقل ایران است، اظهار کرد: در بین شقوق  مختلف حمل و نقل، حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی بالا، کوتاهی مسیر و حجم بالای بار مقرون به صرفه تر است و باید بدانیم کشتی هایی طراحی شده اند که ظرفیت ۲۲ هزار کانتینر بار دارند و این بدان معناست که می توانند بار ۲۲ هزار خودرو را جا به جا کنند. وی ادامه داد:  حدود ۸۰ درصدجابه جایی کالا در جهان از طریق دریا صورت می پذیرد و این در حالی است که در ایران این میزان  ۹۰ درصد است و اعداد یاد شده اهمیت بالای آبراه های بین المللی، بنادر و دریاها را نشان می دهد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در مورد طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خط تولید شناورهای این طرح، نیز، گفت: بر اساس طرح تحول صنعت دریایی طی مدت ۱۰ سال تقریبا ۱۵۰۰ شناور باید ساخته شود که مالکیت بخشی از شناورهای خدماتی بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است و مالیکت کشتی های تجاری نیز بر عهده ناوگان های ملی است. حق شناس افزود: این شناورها شامل یدک کش و شناورهای خدماتی است و قرار است ۷۰ شناور مربوط به سازمان بنادر و دریانوردی در طول سه سال ساخته شود. به گفته حق شناس ۴۰ درصد این شناورها در مجموعه های شناورسازی صنایع دریایی ساخته می شود و ۶۰ درصد دیگر ساخت شناورها توسط سایر شناورسازهای داخلی صورت می گیرد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code