| جمعه، 31 فروردین 1403
آذری جهرمی و توسعه استارت آپی
       کد خبر: 200748

 نگاه ایران / میرمحمد حسین انگشتری

استارتاپ : به زبان ساده استارتاپ شرکت موقت و نوپایی است که برای یک ایده اولیه تشکیل می شود و به سرعت رشد و پیشرفت می کند و به هدفش یعنی کسب درآمد می رسد.

یک شرکت استارت آپی که به اختصار «استارت آپ» و در زبان فارسی «کسب و کار نوپا» نامیده می شود، نوع خاصی از کسب و کار نوظهور است که از سرعت رشد تجاری بالایی برخوردار است. کسب و کارهای نوپا رشد خود را در بازار بسیار بزرگی از مشتریان خود در جامعه محقق می کنند. بازاری که نیازمند محصول، فرایند یا خدمات نوآورانه جذاب ارائه شده توسط آن شرکت است.

استارت آپ چند سالی می شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویداد های مختلف و گردهمایی های متعدد در طول سال های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند.

یونی کرن: واژه ایست که در یک سال اخیر در ادبیات اکوسیستم استارت آپی کشور جایگاه ویژه ای پیدا کرده است که شرکت های استارت آپی اسم رسم دار دررقابت اند تا خود را در لیست یونی کورن های برگزیده قرار دهند.

این رقابت پس از سخنان مهندس محمد جواد آذری جهرمی، در مراسم معارفه ی خود به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبنی بر اینکه 20 هزار شرکت کسب و کار نوپا، هزار شرکت متوسط، صد شرکت بزرگ و پنج شرکت بین المللی خواهیم داشت.

از یونی کرن شدن شرکت های استارت آپی مانند دیجی کالا، کافه بازار، علی بابا و شیپور در یک سال گذشته، خبرهایی شنیده شده است.اگر چه این شرکت ها جانب احتیاط را رعایت نموده و با اعلام میزان سرمایه جذب شده و میزان تقریبی ارزششان، اظهار داشتند که که در سال های پیش رو قطعا یکی از آن 5 یونی کرنی خواهند بود که مد نظر وزیر جوان دولت است.

اما در این میان شرکت اسنپ به اندازه رقیبان خود صبر نداشه و اردیبهشت ماه امسال در حاشیه ی بازدید وزیر ارتباطات از شرکت ایرانسل، اعلام کرده ارزشش از مرز یک میلیارد دلار گذشته و اسنپ اولین یونی کرن ایران است. این اظهارات باز خوردهای مختلف و عمدتا منفی از جانب مدیران دیگر شرکت های استارت آپی و فعالان این عرصه به همراه داشته است و آنها با زیر سوال بردن روش ارزش گذاری اسنپ، اعلام یونی کرن شدن این شرکت را بسیار زود هنگام، تبلیغاتی نشانه ی چراغ سبز به سرمایه گذاران دانسته اند؛ همچنین اعلام کردند به علت عدم حضور این شرکت ها در بازار بورس و به منظور شفاف سازی مالی تا زمانی که معامله ی رسمی در این بازار اتفاق نیفتد، نمی توان این ادعای اسنپ را جدی گرفت. با این وجود ژوبین علاقه بند، نائب رئیس هیئت مدیره ی اسنپ ارزش گذاری شرکتش را همچنان درست میداند و مدافع آن است و اظهار دارد : "ما این مقاسه را انجام دادیم و تعداد سفرهای روزانه ی اسنپ را که به یک میلیون و صد و سی هزار سفر رسیده و با یک سری دلایل کاهنده از قبیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، به رقمی بیش از یک میلیارد دلار رسیده ایم.

در این میان فیلترینگ های گاه و بی گاه کسب و کارهای آنلاین، شکایت بخش سنتی بازار از کسب و کارها نوپا و پلمپ این شرکت ها، عرصه را برای رشد این فعالان تنگ تر هم کرده است.

دور از ذهن نیست که در چنین شرایط اقتصادی و سیاست گذاری اکوسیستم استارت آپیِ غیر قابل پیش بینی، محقق شدن وعده های وزیر ارتباطات مبنی بر داشتن 5 شرکت بین المللی در سه سال آینده، بیش از پیش در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code