| چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
جوابیه شرکت توسعه حمل و نقل کشور به خبر ساخت دو خط آهن جداگانه در گیلان؛
       کد خبر: 197005
نگاه ایران:  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از اتمام راه آهن رشت-انزلی در سال 1401 خبر داد و اعلام کرد: در سال اول بهره برداری از این خط، 5 میلیون تن بار جابه جا می شود. چند روز قبل گزارشی با عنوان « تصمیم عجیب دولت/ ساخت دو خط آهن جداگانه برای یک مسیر واحد! » بر روی خروجی خبرگزاری مهر منتشر شد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با ارسال جوابیه ای، توضیحاتی در مورد یکی از این پروژه ها یعنی خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ارائه داد . متن توضیحات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مورد خط آهن قزوین- رشت-انزلی به این شرح است: احتراما پیرو درج خبر با تیتر « تصمیم عجیب دولت/ ساخت دو خط آهن جداگانه برای یک مسیر واحد! » در سرویس اقتصادی آن خبرگزاری، مورخ 97.5.5 با کد 4358023 جوابیه زیر تقدیم حضور می شود. مقتضی است این جوابیه برابر قانون مطبوعات در اسرع وقت در همان جایگاه و همان رده خبری درج شود. 1-عملیات اجرایی راه آهن قزوین- رشت- انزلی از سال 1386 آغاز شده و در سال جاری شاهد بهره برداری از فاز اول آن یعنی مسیر ریلی قزوین – رشت خواهیم بود. امتداد این مسیر از رشت به سمت آستارا نیز به منظور ایجاد کریدور ریلی سراسری شمال – جنوب از بندرعباس به سمت آذربایجان – گرجستان – روسیه و در نهایت کشورهای اسکاندیناوی تعریف شده و در اسناد مختلف بین المللی بر آن تاکید شده است. در همین راستا در دو سال گذشته اتصال ریلی شهر آستارای ایران به شهر آستارای آذربایجان با سرمایه گذاری طرف آذری در دستور کار قرار گرفته و بخش عمده آن تکمیل شده که با توجه به ساخت مسیر اصلی و بخش هایی از ایستگاه آستارا، مبادلات باری میان دو کشور ایران و آذربایجان در حال انجام است. 2- هدف از ساخت مسیر ریلی رشت – انزلی به طول 40 کیلومتر اتصال شهر و بندر انزلی به شبکه ریلی و تقویت حمل و نقل ترکیبی از دریا به ریل و بالعکس است. در این خصوص حمل و نقل بالغ بر 5 میلیون تن بار برای این خط ریلی در سال اول بهره برداری (سال 1401) پیش بینی شده است. 3-موضوع احداث بندر کاسپین خارج از حوزه عملیاتی و وظایف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بوده و در حوزه سازمان مناطق آزاد تجاری – صنعتی انزلی پیگیری می شود. 4-بندر امیرآباد در استان مازندران و در فاصله حدود 420 کیلومتری از بندر انزلی واقع شده که تسهیل دسترسی هر دو بندر امیرآباد و انزلی به شبکه حمل ونقل ریلی نه تنها اشکال تلقی نشده بلکه لازم است و انشان از اهتمام صنعت حمل و نقل ریلی به استفاده حداکثری از شبکه حمل و نقل ترکیبی دارد. در انتها بایست اعلام داریم که ضمن استقبال از نظرها و انتقادهای کارشناسان دلسوز حوزه حمل و نقل برای بهبود شبکه ترابری کشور، شایسته است پیش از درج این گونه اخبار و تزریق این نگاه که تصمیمات کشور در فضای غیرکارشناسی اتخاذ می شود، خبرنگار محترم آن خبرگزاری با تنی چند از کارشناسان خبره در این حوزه مشورت و نظرات ایشان را جویا شود تا شاهد چنین اخبار کذب و غیرکارشناسی نباشیم.  
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code