| جمعه، 07 اردیبهشت 1403
در نشست تخصصی انجمن علمی مددکاران اجتماعی عنوان شد؛
       کد خبر: 194519

نگاه ایران/گروه اجتماعی: عصر امروز اولین نشست تخصصی انجمن علمی مددکاران اجتماعی استان با موضوع تعامل و هم افزایی ظرفیتهای مددکاری اجتماعی در مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.

دکتر جواد اسماعیل پور با بیان اینکه گیلان جز 5 استان اول کشور در رتبه طلاق است گفت: نسبت طلاق به ازدواج 29 طلاق نسبت به 100 ازدواج است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی طلاق در کشور نارضایتی جنسی و اعتیاد است که از هر صد نفر 5/4 نفر اعتیاد دارند.

رییس انجمن علمی مددکاری گیلان تصریح کرد: نیم درصد از نوزادان معتاد به دنیا می آیند و طی ده سال گذشته آمار اعتیاد رو به افزایش است. دکتراسماعیل پور افزود: تجرد زیستی در کشور رو به افزایش است و تمایل زنان نسبت به این موضوع بیشتر از مردان و نیز رو به افزایش است. وی در مورد تعداد کودکان کار در کشور هشدار داد و گفت: 80درصد کودکان کار دارای خانواده هستند. اسماعیل پور با بیان اینکه حاشیه شهرها در معرض آسیب های اجتماعی زیادی هستند، گفت: امسال 5هزار پرونده همسرازاری مردان که توسط زنان کتک خورده اند، تشکیل شده است. وی گفت: 40درصد زنان در زندان هیچگاه ملاقاتی نداشته اند و 90درصد زنان زندانی برای اولین بار است که زندانی شده اند. او با اشاره به اینکه نشاط اجتماعی کم است افزود: بی تفاوتی نسبت به همنوعان در جامعه باید کاهش یابد و در این بین مددکاران و رسانه های فعال در حوزه های اجتماعی می توانند در این مسیر گامهای موثری بردارند. اسماعیل پور در ادامه این مطلب تاکید کرد: با فراهم آوردن زیر ساخت ها نظیر اشتغال، اوقات فراغت جوانان ، توجه به معنویت می تواند این آسیب ها را کاهش دهد و مسولین باید در این زمینه حساس تر شوند.

در ادامه این همایش کیمیا تنهایی رییس مرکز آموزش،پژوهش، توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما آموزش سیستماتیک نیست افزود: ما گرفتار نوعی اوتیسم یا امتناع از زمینه هستیم و  همه فکر می کنیم عقل کل هستیم این درحالیست همه در هر سطحی که باشیم، نیاز به آموزش روز داریم.

تنهایی خاطرنشان کرد: آموزش در بحث های مختلف از جمله کارآفرینی می تواند مشکلات جامعه را به حداقل برساند. وی با بیان اینکه همانطور که مددکاران به طور مرتب به خانواده ها آموزش می دهند، خودشان نیز باید به طور مستمر مورد آموزش قرار بگیرند افزود: این بخش باید در کشور ما به دیگر مراحل آموزش و توسعه گره بخورد.

در ادامه عصمت خالقی عضو انجمن مددکاران اجتماعی کشور در این همایش با بیان اینکه نقش مددکاران در جامعه بسیار مهم است افزود: علاوه بر پیشگیری، توانبخشی و نجات زنان آسیب دیده و دختران فراری از دیگر حوزه های کاری مددکاران است.

محسن رستم پور مددکار اجتماعی زندان مرکزی رشت با بیان اینکه بیکاری یکی از دلایل سرقت زندانیان است افزود: بسیاری از زندانی های گیلان فصلی هستند که با سرقت های کوچک این افراد وارد زندان میشوند. رستم پور با اشاره به اینکه با اجرا گذاشتن مهریه هر روزه جوانان وارد زندانها می شوند، خاطرنشان کرد: هر روز 50 نفر به زندانها وارد می شوند این درحالیست که خروجی های روزانه 2تا 3نفر است.

مسعود رضا شادروان بازرس اصلی انجمن علمی مددکاران اجتماعی استان نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه زحمات مددکاران خروجی های خوبی دارد افزود: در حال حاضر بالغ بر 190 مددکار در کمیته امداد استان گیلان داریم و برون سپاری یکی از اهداف پیش رو است. شادروان تصریح کرد: با رشد آسیب های اجتماعی مددکاران نیز باید تجهیز شوند و همگرایی و توامندیهایمان را بالا ببریم.

او با تاکید بر اینکه باید به دختران بازمانده از ازدواج روستایی توجه بیشتری شود اضافه کرد: حوزه اشتغال کمیته امداد وام های 4درصدی به واجدین شرایط می دهد و مددکاران در این زمینه فعالیت خوبی دارند.

هدی حلاج زاده استاد دانشگاه گیلان در این همایش گفت: آمار خشونت در گیلان روزانه افزایش می یابد. وی با بیان اینکه مددکاری نوعی حرفه و تخصص است و فقط دانش محض نیست افزود: باید بتوانیم دانشی که در دانشگاه کسب می کنیم در جامعه عملیاتی کنیم. حلاج زاده تصریح کرد: اگرچه ما مددکار تجربی هم داریم اما در واقع مددکاری مبتنی بر دانش است و مدکار باید مشاور و حقوقدان خوبی باشد. وی با اشاره به اینکه مددکاری در گیلان با دیگر استانها فرق می کند گفت: باید هر مددکار بر فرهنگ مناطق اطراف خود تسلط داشته باشد زیرا توسعه و تغییر اجتماعی و توانمندسازی افراد از اهداف مددکاری هستند که به دلیل عملکرد جزیره ای به این اهداف دست نیافته ایم. وی ادامه داد: ارتقای فرهنگ گفتمان، خشونت های خیابانی را کاهش می دهد و همینطور آموزش های صحیح جنسی می تواند آمار طلاق را کاهش دهد. حلاج زاده با بیان اینکه مددکاری اجتماعی همواره در حال پویایی است گفت: یک مددکار اجتماعی همواره باید برنامه ریزی کند و برای اجرای برنامه ها شجاع باشد.

این استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: احترام به تفاوت افراد در اولویت کاری مددکاری است وباید بر دانش بومی مددکاران تاکید شود. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه می بایست مشارکت افراد را باید بالا ببریم و برای تحقق این امر اعتماد فی ما بین را باید افزایش دهیم زیرا بر اساس مطالعات انجام شده مشارکت اجتماعی منجر به نشاط اجتماعی می شود.

اعظم آف تهیه کننده و برنامه ساز تلویزیون در حوزه خانواده در این همایش با بیان اینکه مددخواهی در ذات همه ما است افزود: کمک به هم نوع به ما احساس رضایت می دهد و همه ما وظیفه داریم مددکار باشیم. وی با اشاره به نقش تاثیرگذار صدا و سیما در مددکاری اجتماعی گفت: رسانه ها و ابزارهای رسانه ای انعکاس مشکلات مردم به مسولین را برعهده دارند و همه باید در جهت شناسایی افراد نیازمند استان به مددکاران تلاش کنیم.

عظیم عبادی مددکار اجتماعی بیمارستان روانپزشکی شفا رشت در ادامه این جلسه گفت: مددکاری خدمت به مردم و رشته ای است که فعالیت در آن عشق به مردم را می طلبد. وی با بیان اینکه جامعه ما احتیاج به مددکار و متخصصین توانمند در رشته انسانی دارد افزود: آموزش به مردم باید به معنای واقعی صورت بگیرد.

مددکار اجتماعی بیمارستان روانپزشکی شفا رشت با اشاره به اینکه سلامت اجتماعی در سلامت افراد بسیار مهم است و سهم 50 درصدی در این امر دارد گفت: تعریف سلامت با سلامت جسم، روح و سلامت اجتماعی گره خورده است.