| سه شنبه، 28 فروردین 1403

نگاه ایران/لیلا پاکیزه: همزمان با سالروز شورای نگهبان احمد قنبریان سرپرست دفتر نظارت و بازرسی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه در سخنانی بیان داشت: تاریخ ایران با  سه نهضت بیداری اسلامی نهصت مشروطیت ، ملی شدن صنعت نفت و نهصت انقلاب اسلامی مواجه بود که وجه بارز این سه نهصت مردم و روحانیت بوده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی استان گیلان خاطرنشان کرد: حضرت امام مد ظله العالی درسخنان خود بارها به تشابه بین نهصت مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران اشاره داشتند اما در عین حال راجع به مراقبت از انقلاب نیز بارها سخن رانده اند تا نهصت انقلاب اسلامی ایران دچار بلیه مشروطیت نگردد.

وی افزود: مشروطه خواهان اصرار به برگزاری مجلس ملی بودند که در این راستا تعدادی از معتمدین و صنوف اقشار جامعه نظارت بر انتخابات مجلس را برعهده داشتند قانون خوبی بودند اما متاسفانه ناظران انتخابات مجلس توسط حکام انتخاب می شد. که در این صورت نظارت ها غیر موثر بودند.ِ

او گفت: علیرغم اینکه در متمم قانون اساسی اصل دوم تاکید بر اسلامی بودن و حضور فقها در انتخابات بود متاسفانه در نهصت مشروطیت توجه ای در این زمینه نشد .

قنبریان دو نکته فوق را باعث انحراف مشروطیت خواند و تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ایران توجه به دو نکته فوق توجه ای ویژه شد و با تعریف نهادی مستقل در انتخابات به نام شورای نگهبان به دقت و ظرافت انتخابات بیشتر پرداخته شد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی استان نظارت بر انتخابات را یکی ازوظایف 13 گانه شورای نگهبان دانست و اظهار داشت: در قانون اساسی نظارت بر انتخابات جز انتخابات شوراهای شهر و روستا برعهده شورای نگهبان است لذا این نظارت نیازمند سازکار صحیح و درست است البته تا سال 79  ابتدا فقط یک ماه فرصت بررسی صلاحیت وجود داشت، اما پس از آن یک سری دفاتر به عنوان بازوی نظارتی شورای نگهبان تشکیل گردید .

وی افزود: در آن سال این دفاتر یک نهال نوپا و نحیف بود ، اما امروز شبکه نظارتی تبدیل به یک درخت تنومند پربار شده که ازروستاها شکل می گیرد.

او گفت: بخش عمده فعالیت این دفاتر رصد فضاهای سیاسی و رصد کاندیداهای انتخاباتی است و به واسطه این رصد ها نامزدی احتمالی رصد و مواضع و رفتارهای ان ها به صورت اشکار در این دفاتر ثبت و صبط می گردد.

قنبریان با تاکید بر عدم نظارت پنهانی نامزدهای انتخاباتی توسط دفاتر نظارتی یادآور شد: اکنون دفاتر نظارتی  یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی ازدستگاههای نظارتی و امنیتی در خصوص نامزدهدی خاص انتخابات دارد.

وی بررسی صلاحیت را یک فرآیند دانست و تصریح کرد: در این فرایندها با بررسی اجزای صلاحیتها به مراتب احتمال  خطا کاهش پیدا می کند

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی استان گیلان با تاکید بر نقش مستشاری دستگاههای مشورتی ببان کرد: تصمیم گیرنده اصلی در بررسی صلاحیتها هیئت های اجرایی و هییت های نظارتی هستند که در این پروسه نظر هییت های نظارتی بر هییت اجرایی اولی تر  هستند .

احمد قنبریان رصد فصاهای سیاسی و مجازی  و ارتباط با شبکه نظارتی درایام غیرانتخاب را یکی دیگر از وظایف دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات عنوان کرد و افزود: در شبکه نظارتی گیلان 15 هزار نفر  درسطوح مختلف نظارتی با دفاتر نظارتی همکاری دارند.

وی تصریح کرد: وزارت اطلاعات،قوه قصاییه ، نیروی انتظامی، ثبت احوال و اخیرا براساس مصوبه مجلس حفاظت اطلاعات سپاه نیز به عنوان مرجع استعلامی همکاری دارند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی گیلان در  اشاره به تخلفات انتخابات ادوار گذشته گفت: در انتخابات دوره گذشته تخلفات زیادی نسبت به ادوار گذشته داشتیم.

وی از ثبت 28 مورد تخلف در سطوح مختلف در انتخابات گذشته خبر داد و یاداور شد:  6 مورد فرماندار، یک معاون فرماندار سه بخشدار و یک مدیر کل در دوره قبل انتخابات تخلف داشته اند. که 5 نفر از 6 فرماندار، یک معاون و سه بخشدار و یک مدیرکل حکم محکومیت و مابقی تبریه شدند.

او گفت: بخشی از شکایات درسطوح استانداری بوده که به لحاظ قضا در استان قابل بررسی نبود که پرونده  برای تهران ارسال گردید.

وی افزود: بخش عمده در بررسی صلاحیت ها مربوط به اطلاعات مراجع 4گانه است و این اطلاعات پنهان نامزدهاست، لذا ممکن است ردصلاحیت نامزدی به گونه ای تلقی شود که وی مواضع سیاسی داشته است.

قنبریان تصریح کرد: برخی از افرادی که صدای بلند در مواضع سیاسی دارند از این صدای خود برای پوشش تخلفات و دلایل اصلی رد صلاحیت خود استفاده می کنند.

وی یادآور شد: در بررسی صلاحیت دیدگاه سیاسی هیچ نقشی ندارد مگر دیدگاهی که بر اصل نظام خدشه وارد کند.صرف داشتن دیدگاه سیاسی مبنای رد صلاحیت کسی نبوده است.

قنبریان خاطرنشان کرد: شاید کسی در بررسی صلاحیت اولیه شرایط رد صلاحیت را نداشته باشد و تایبد گردد اما ممکن است براثر مستندات و استعلام اطلاعات مبنی بر عدم صلاحیت رد خواهند شد.

او گفت: گاهی ممکن است که  دلیل رد صلاحیت فردی مرتفع و یا ممکن است که مستنداتی فاقد وجاهت در دور اول به دفتر نظارت ارسال گردد که پس از ارائه مستندات درست تایید صلاحیت گردند و یا بخشی نیز ممکن است عدم احراز باشند که دردور بعد مورد تایید قرار خواهند گرفت.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی استان شورای نگهبان را فصل الخطاب در بررسی صلاحیت ها عنوان کرد و گفت:  براساس مسستندات هیئت نظارت استان می تواند  رد یا تایید صلاحیت  فردی را داشته باشند و کسانی که رد شده باشند میتوانند درشورای نگهبان دفاع کنند که در این صورت ممکن است دفاع مقبول یا نقض گردد. و ما نیزازنظر نهایی شورای نگهبان تمکین می کنیم.

قنبریان در خصوص نتیجه حاصله  محکومین خاطرنشان کرد:  آنچه که وظیفه ما بود جلوگیری از تخلفات بود و انتظار آن است که حداقل در استانداری از متخلفین در انتخابات بعدی استفاده نگردد.

او قانون انتخابات را ناقص دانست و یادآور شد: برخی از تخلفات نامزدها قبل از ثبت نام قابل پیگیری نیست و نمیتوان مستقیم ورود کرد.

قنبریان از تدوین لایحه جامع انتخابات و ارائه آن به مجلس خبر داد و گفت: این لایحه در مجلس در حال بررسی است که در صورت عدم تحریف این لایحه توسط نمایندگان مجلس بسیاری و تصویب ان بسیاری از مشکلات موجود در انتخابات گذشته در انتخابات آینده مرتفع خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code