| جمعه، 31 فروردین 1403

نگاه ایران/شقایق نوشاد: جلسه شورای اجتماعی و امور بانوان شهرستان رشت به ریاست سید محمد احمدی فرماندار رشت و با حضور علیرضا انصاری معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری رشت، ام البنین انسان دوست رئیس اداره بهزیستی رشت و حمید مجتبی زاده معاون فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان رشت برگزار شد.

تهیه اطلس آسیب های اجتماعی در جهت مهار و پیشگیری مسائل اجتماعی

انصاری در شروع این جلسه با بیان این که آسیب های اجتماعی به مجموعه رفتار هایی اطلاق می شود که با موازین قانونی، اخلاقی، عرفی و اجتماعی یک جامعه در تعارض باشد،گفت: شورای اجتماعی به منظور مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی تشکیل شده است .

او ناهنجاری را جزء لاینفک جامعه اسلامی دانست و افزود: اگر شیوع و گستردگی این ناهنجاری ها به گونه ای باشد که به منابع مالی و میراث معنوی آسیب ها و صدماتی را وارد کند، آن وقت تحت عنوان آسیب های اجتماعی قابل بررسی است و باید برای مهار و کنترل آن تدابیری اندیشید .

انصاری در ادامه هدف کلی این شورا را اولا شناسایی علل، بستر و شرایط آسیب های اجتماعی و ثانیا ریشه ها و عوامل مرتبط با آن دانست و گفت: ما به دنبال تهیه یک اطلس و نقشه راه برای آسیب های اجتماعی هستیم که در این اطلس با ایجاد اولویت بندی، مشخص کردن راهکار ها و همچنین سهم هر دستگاه اجرایی برای پیشگیری این گونه آسیب ها بتوانیم به مهار این گونه مسائل بپردازیم.

وجود ۱۰ منطقه آسیب پذیر در رشت

ام البنین انسان دوست رییس اداره بهزیستی شهرستان رشت در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که اولین گام و اساسی ترین گام در جهت پیشگیری آسیب های اجتماعی شناسایی هر آسیب در هر منطقه است افزود: طبق آمار اعلام شده توسط فرمانداری و استانداری در گذشته ۱۰ منطقه آسیب خیز در شهرستان رشت شناسایی شد.

او با تاکید بر این که آمار های بدست آمده میدانی در هر محله به تدوین اطلس آسیب های اجتماعی کمک خواهد کرد، گفت:ضرورت تهیه اطلس آسیب های اجتماعی این است که این اطلس پراکندگی آسیب ها را با توجه به محدوده جغرافیایی برای ما مشخص می کند و یک متد علمی و نقشه راهی خواهد بود که که براساس آن می توانیم برای یک جامعه در حال توسعه طرح و برنامه داشته باشیم.

کاهش  رشد طلاق در استان گیلان

رییس اداره بهزیستی رشت ۷۵ مورد سازش در پرونده طلاق از کل تعداد پرونده های موجود در استان خبر داد و افزود: با توجه به این که استان گیلان جزء اولین ها در حوزه طلاق بود اما خوشبختانه در سال گذشته ما شاهد کاهش  رشد طلاق بودیم.

او با اشاره به آمار بالای خودکشی و کودک آزاری در سه ماهه اول سال ۹۷ ابراز نگرانی کرد و افزود: از رسانه های متولی خواستاریم تا همکاری و تعاملات لازم را با ما در جهت پیشگیری اینگونه آسیب ها داشته باشند.

او در انتها نقش صداسیما در پیشگیری و شناسایی پیامد های بعدی این گونه مسائل ضروری دانست و گفت: نقش ارتقاء سطح آگاهی خود مردم هم نقش بسزایی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی را در بر خواهد داشت.

در ادامه جلسه هر یک از مشاوران و مدیران در حوزه اجتماعی به بیان مشکلات و نقطه نظرات و کارهای انجام شده در جهت پیشگیری در حوزه مسئولیت های خود اعلام داشتند .

ضرورت تشکیل شورای فرهنگی عمومی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی

سید محمد احمدی در انتهای این جلسه آسیب های اجتماعی را بزرگترین مشکلی دانست که اکنون نظام را تهدید می کند و گفت: این مسئله به قدری قابل اهمیت و عمیق است که جلسات مرتبط با آسیب های اجتماعی به ریاست مقام معظم رهبری با حضور سران سه قوه و سایر اعضا در کشور برگزار می شود.

احمدی افزایش آسیب ها و کاهش سرمایه اجتماعی را از جمله چالش هایی که جامعه امروز به آن دچار است نام برد و گفت: در شهر رشت ۱۲ نقطه بسیار آسیب پذیر و آلوده داریم که نیاز به رسیدگی دارند.

فرماندار رشت اولین قدم را تهیه یک اطلس مورد تایید با اطلاعات منسجم در جهت شناسایی و پیشگیری درست و در ادامه کاهش آسیب های اجتماعی دانست.

احمدی در ادامه گفت: شورای فرهنگی عمومی باید فعال شوند و این شورا می تواند بسیار در جهت کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی مفید باشند.

احمدی در انتها به آسیب های نوپدید فضای مجازی اشاره داشت و افزود: ما بر روی این گونه مسائل هم باید تعامل بیشتری با نهاد های مرتبط داشته باشیم تا با مدیریت درست بر این گونه مسائل با آنها مقابله کنیم.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code