| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:  چندی پیش یک کشتی کانتینری از چین به وسیله ریل به بنادر آذربایجان وارد و از آنجا به بندر کاسپین منتقل شد ، بنابراین می توانیم با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی میزان ترانزیت خود را افزایش دهیم . با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی می توان میزان ترانزیت کالا را به طور قابل توجهی افزایش داد و همچنین با شناسایی ظرفیت بنادر موجود ، محصولات مازاد در بخش کشاورزی صنعتی را صادر کرد . هادی حق شناس ؛ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش توسعه صادرات دریای خزر در بیستم تیرماه ، گفت : با برگزاری همایش توسعه صادرات می توان در مورد کاهش هزینه صادرات در بخش دریایی به نقاط مشترک و قابل اجرا رسید . شناسایی ظرفیت های بنادر شمالی کشور که در مسیر توسعه صادرات به کشورهای همسایه هستند نیز در این همایش مورد ارزیابی قرار می گیرد . وی با بیان اینکه ایران به وسیله دریای خزر به چهار کشور همسایه متصل است ، افزود : کشورهای اطراف دریای خزر عمده محصولات کشاورزی خود را از کشورهایی اروپایی و ترکیه تأمین می کنند این در حالی است که می توانیم با ظرفیت سازی ، محصولات کشاورزی این کشورها را تأمین کنیم . ایران از جمله کشورهایی است که با ۱۵ کشور مرز زمینی و دریایی دارد و می تواند به واسطه آب به بسیاری از کشورها متصل شود ولی هنوز به نحو مطلوبی از این ظرفیت استفاده نکرده ایم . معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه اصلی ترین مشکل بخش بازرگانی ، توجه نکردن به کشورهای همسایه است ، اظهار کرد : بیشتر بازرگانان و تجار ایرانی به فکر صادرات و واردات به کشورهای اروپایی ، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی هستند . ایران در تولید محصولات باغی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست ، اما به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت های موجود ،کمترین محصولاتی که صادر می شود محصولات کشاورزی است . وی با اشاره به اینکه باید کریدورهای شمال به جنوب را فعال کنیم ، گفت : چندی پیش یک کشتی کانتینری از چین به وسیله ریل به بنادر آذربایجان وارد و از آنجا به بندر کاسپین منتقل شد ، بنابراین می توانیم با فعال کردن کریدورهای شمالی و جنوبی میزان ترانزیت خود را افزایش دهیم . باید با شناسایی ظرفیت بنادر موجود محصولات مازاد در بخش کشاورزی صنعتی را صادر کنیم . حق شناس با اشاره به اینکه به طور میانگین ۲۰ درصد از مجموع تخلیه و بارگیری کالاها مربوط به صادرات و ۸۰ درصد آن مربوط به واردات است ، گفت : هم اکنون ظرفیت بارگیری در بندرانزلی ۱۰ میلیون تن ، در بندر نوشهر ۵ میلیون تن ، در بندر امیرآباد ۱۰ میلیون تن و در بندر آستارا یک میلیون تن است . باید بتوانیم با فراهم کردن ظرفیت ها ، بازرگانان را تشویق به استفاده از ظرفیت های بنادر شمالی کنیم در همین راستا سازمان بنادر تخفیف هایی را برای تخلیه و بارگیری کالاها در نظر گرفته است .
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code