| پنجشنبه، 30 فروردین 1403

علیرضا خسروی

کارشناس ارشد عمران

گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا در جهان مورد توجه جهانیان قرار گرفته است و این صنعت بدون شک می تواند باعث بهبود و پیشرفت وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در شهرهای ایران شود.

از سویی این صنعت رونق کسب و کار ، سرازیرشدن ارز و بهبود وضعیت اقتصادی را به همراه دارد و از سویی دیگردر  زمینه  تبادل فرهنگ ها هم می تواند مثمر ثمر باشد.

عوامل متعددی در جذب گردشگر در شهرهذ نقش دارند من جمله این موارد می توان به مبلمان شهری ، فضای سبز ، فروشگاهای بزرگ و... اشاره نمود.

دربین این عوامل مبلمان شهری  برگ برنده ی مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود که توجه به آن حائز اهمیت است.

در این نوشته سعی بر این شده مقوله ی مبلمان شهری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در همین راستا بسیاری از شهرها در اقصی نقاط جهان با بهره گیری از فاکتورهای جذب توریسم همچون مبلمان شهری مناسب ، سعی بر بهبود جذب توریست دارند.

 مبلمان شهری و المان ها باید به گونه ای طراحی شود که شهر برای همه سنین معرف گردشگر پذیر بودن باشد

مبلمان شهری مجموعه تجهیزات و عناصر سازنده فضای شهر محسوب می شود  که به ویژگی های فرهنگی شهرها وابسته بوده و نقش مهمی در معرفی (هویت) شهر ،بخصوص در افزایش رفاه اجتماعی ایفاء می کند

استفاده از رنگ مناسب با بافت تاریخی و جنس مواد مناسب با اقلیم در طراحی مبلمان شهری سر زندگی در بین مردم را افزایش داده و میل و رغبت مردم برای استفاده از این وسایل بیشتر می کند

مدرن بودن،زیبا بودن،تنوع و... از مواردی است که در ذهن گردشگر نفوذ کرده و باعث می شود او در نگاه اول دوستدار شهر شده و دل سرد و بی رغبت به شهر نشود و به سوی ماندگاری در شهر بشتابد .

برای جذب گردشگر بین المللی عواملی همچون عدم جانمایی صحیح عناصر مختلف مبلمان شهری ، تنوع بیش از حد انواع مبلمان و خارج از فرهنگ منطقه و پراکنش فضایی را به عنوان برخی از مشکلات می توان برشمرد .

تجهیزات عمومی و رفاهی در فضاهای گردشگری شهر های ما هر کدام به شیوه ای انجام می گیرد و هیچ انسجامی در طراحی آن ها حتی در پارک ها و اماکن گردشگر پذیر شهر ها به چشم نمی خورد

به عبارتی می توان ایستگاه تاکسی،صندوق پست،نیمکت ها،سطل های زباله،ادوات آتشنشانی،آبنما ها و ... را با یک دید زیبایی شناسی مطلوب در راستای معرفی و فرهنگ شهر به نمایش گذاشت.

به طور مثال می توان به جای استقاده از درختان و گیاهان گران قیمتی که در  اقلیم شهر بی کاربرد بوده و هیچ سنخیتی با پیرامون و فرهنگ ما ندارند از گیاهانی همچون بوته ی چای،خوشه ی برنج در بخش کوچکی از فضای شهر به صورت نمادین و درختان میوه همچون آلوچه و... در فضای شهر استفاده نمود.

 در فصل برداشت محصول با برگزاری جشنواره هایی بصورت نمادین می توان از نعمت درختان بهره برده و باعث شورو هیجان در مردم شهر و جذب گردشگر در شهر ها شد

بجای استفاده از المان های غربی، بیگانه و حوصله سربر،نمادی از پیله ابریشم،بوته چای،خوشه برنج،چتر(نماد شهر بارانی)،تندیس بزرگان و... استفاده نمود

می توان روی سطح پیاده رو ها در داخل کادر هایی از متن های کوتاه،آموزنده،و شعرها و گویش محلی (گیلکی ، کردی ، فارسی ، مازندرانی ، ترکی و ... ) و یا اطلاعاتی راجع به شهر بهره برد

همچنین طرح باز آفرینی شهری که توسط دولت چندی است پیگیری می شود را نیز به جرات یکی از راه های موثر در جذب گردشگر می توان برشمرد که باعث کاهش فقر در محلات قدیمی شهر ها و همچنین باعث به اصطلاح روح بخشیدن به ساکنان محلات قدیمی خواهد شد

بازسازی خانه ها و بناهای قدیمی موجود در محلات با پرداخت تسهیلات و ایجاد اقامتگاه ها به سبک و سیاق سال هایی دور  مانند مهمانسرای شاه عباسی(واقع در اصفهان) نمود که گردشگران  با فرهنگ و اقلیم کهن این مرز بوم شناخت بیشتری پیدا کنند

و در پایان امید دارم با استفاده از فکر و ایده های  خلاق جوانان همین مرز بوم ، شهرهای کوچک و بی نظیر ایران در این رقابت جذب گردشگر که در نهایت باعث رضایت و بهره وری مردم  این سر زمین چهارفصل شود .

نگاه ایران: انتشار اخبار و یادداشت های دریافتی به معنای تائید محتوای آن نیست و صرفاً جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می شود.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code