| جمعه، 31 فروردین 1403
در نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان شد:
       کد خبر: 183346

نگاه ایران / شقایق نوشاد: نشست خبری بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی ظهر امروز 24 اردیبهشت با حضور رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی استان گیلان در موزه رشت برگزار شد.

علیزاده در ابتدا با بیان اینکه این نشست به منظور ارایه برنامه های سازمان میراث فرهنگی در روز موزه و موزه داری برگزار شده است افزود : شعار امسال با عنوان موزه های درهم تنیده، رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین المللی موزه ها در سال 2018 اعلام شده است .

او با اشاره به این که پنجمین سال تاسیس موزه رشت را هم در پیش داریم از اجرای 50 برنامه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی خبر داد .

او افزود : این 50 برنامه شامل همایش ها، نشست های تخصصی، نمایشگاه ها، افتتاحیه و مرمت آثار تاریخی، اجرای برنامه ها فرهنگی و آیین رونمایی از چندین جلد کتاب در حوزه میراث فرهنگی است .

علیزاده در ادامه از کشف آثار منحصر به فرد استان گیلان در تپه مارلیک بعد از 50 سال خبر داد و گفت: این اشیا در طول هفته میراث فرهنگی و موزه برای مردم استان گیلان به نمایش گذاشته می شود.

وی در ادامه با اشاره به این که ضرورت ایجاد موزه های منطقه ای و در خور شان استان گیلان پیش از پیش احساس میشود گفت: موزه جریان هویت ساز و تداوم بخش مباحث فرهنگی یک منطقه و یک کشور است.

علیزاده افزود: در همین راستا ما مصمم هستیم که در برنامه های پیش رو موضوع موزه های تخصصی استان گیلان را به جد دنبال کنیم .

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان گفت: درخواست من از شهردار محترم و دستگاه های اجرایی حوزه مرکز شهر این است که با قابلیت بخشی برخی ساختمان ها در بافت مرکزی شهر همچون ساختمان شهرداری و ساختمان پست به موزه، بتوانیم نقشی که بافت مرکزی شهر رشت دارد را به نحو احسن از آن بهره برداری کنیم.

او در پایان اعتبارات پیش بینی شده در حوزه موزه را بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی اعلام کرد و گفت: تخصیص اعتبارات به ما در بحث شکل گیری و توسعه موزه ها کمک خواهد کرد تا اقدام و رویکرد جدی تری در حوزه موزه ها صورت بگیرد .

افتتاح نخستین مرکز پژوهشی میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی دریای کاسپین

در ادامه ولی جهانی معاون اداره کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی وصنایع دستی وگردشگری استان گیلان در ابتدای سخنان خود از مرمت و بازسازی قدیمی ترین اثر تاریخی استان گیلان برای اولین بار در ارتفاعات شهرستان سیاهکل بعد از113 سال با نام امام زاده تورات خبر داد.

جهانی اعتبارات در نظر گرفته شده برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی استان را بیش از 10 میلیارد تومان عنوان کرد.

او در ادامه به تشریح برنامه های سازمان میراث فرهنگی در هفته موزه و میراث فرهنگی پرداخت و ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه ما افتتاح نخستین مرکز پژوهشی میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی دریای کاسپین است که همراه با رونمایی 10 جلد عنوان کتاب در حوزه موزه خواهد بود.

جهانی گفت: بر اساس توافقاتی که با شهرداری رشت انجام گرفته است قرار براین شد تا ساختمان شورا به موزه مشروطیت، خانه فرهنگ به موزه فرهنگ و همچنین ساختمان های هتل ایران،شهرداری و پست به موزه های منطقه ای و محلی استان گیلان تبدیل شود.

نمایش آثار مارلیک برای اولین بار در موزه رشت

قوامی مسئول موزه رشت نیز در این نشست گفت: تلاشی که در حال حاظر در بحث موزه های کشور وجود دارد این است که ما بتوانیم یافته ها و رویکرد های جدیدی را برای جذب مخاطبان جدید داشته باشیم.

او گفت: تلاش ما امسال بر این است که بتوانیم موزه های استان را پربارتر و پر جاذبه تر و با جذب مسافر بیشتر به اهدافی که داریم نزدیک کنیم.

قوامی ادامه داد: به همت مدیریت و معاونت و همکاری موزه ملی توانستیم برای اولین بار مجموعه آثار زرین وسیمین مارلیک را در استان به نمایش در بیاوریم که در بخش باستان شناسی موزه آماده بازدید است.

به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code