| شنبه، 01 اردیبهشت 1403
نگاه ایران: همایش تجاری نقش راه آهن آستارا در حمل و نقل بین المللی کریدورهای شمال - جنوب و شرق و غرب، صبح امروز (22 اردیبهشت) با حضور مسئولان سازمان ها و فعالان اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در هتل اسپیناس شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.(گزارش تصویری) هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: راه آهن آستارا - آستارا در توسعه مبادلات تجاری کشورهای همسود (CIS) مهم است و باید از این فرصت، به بهترین نحو استفاده کرد.راه آهن آستارا - آستارا فضای جدیدی در اقتصاد استان و کشور ایجاد کرده است. وی با اشاره به موضوع مطرح شده در نشست مشترک اخیر رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان تصریح کرد: این همایش با هدف آشنایی بازرگانان فعال در حوزه کشورهای همسود (CIS) با امکانات و خدمات حمل و نقل ریلی برگزار شده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان ادامه داد: لازم است از استاندار گیلان برای استقبال از برگزاری این همایش، فراهم سازی زمینه تحقق آن در شهرستان آستارا و حمایت های او قدردانی کنم. وی حمل و نقل را یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی عنوان و اضافه کرد: شبکه ریلی به دلیل نقش زیربنایی، تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشور دارد و دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه های تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات جریان دارد. تیزهوش تابان افزود: حمل و نقل بخش های مختلف جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می کند و واسطه ای میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطوح ملی و بین المللی است. وی خاطرنشان کرد: بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب، تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن است و در توسعه اقتصاد و تجارت جهانی، نمی توان نقش سیستم های حمل و نقل را در بهینه سازی هزینه ها ، سرعت جا به جایی ، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده انکار کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان صنعت حمل و نقل در ایران را طی دوره های مختلف، همراه با فراز و فرودهایی خواند و گفت: با توجه به موقعیت منطقه ای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران ، نقش ویژه ای دارد. به گفته تیزهوش تابان، حاضران این همایش دور هم جمع شده اند تا از مزایای ناشی از اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آگاه شوند و با ایجاد هماهنگی و برطرف کردن نواقص و کاستی ها، شرایط مطلوب برای گسترش سیستم حمل و نقل ریلی و ایجاد فرصت های جدید توسعه مبادلات تجاری کشورهای همسود (CIS) را فراهم آورند. تیزهوش تابان در خاتمه سخنانش، با قدردانی از تلاش های طرف آذری برای توسعه روابط تجاری و سرعت بخشیدن به تکمیل راه آهن آستارا - آستارا گفت: این خط راه آهن از طریق فاینانس مشترک با سرمایه گذاری ایران و آذربایجان در سال جاری تکمیل می شود و شبکه حمل و نقل را از طریق گیلان به اروپا متصل می کند. وی ابراز امیدواری کرد که با تبادل نظر و اندیشه بتوانیم چشم انداز روشنی برای آینده این زیر ساخت مهم حمل و نقل بین المللی ترسیم کنیم و با تلاش و همدلی دولتمردان و فعالان بخش خصوصی دو کشور ، شاهد شکوفایی رونق اقتصادی ناشی از آن باشیم.  فراهم شدن بستر الحاق راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی آستارا طی سه ماه آینده  استاندار با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید در تجارت پیش رو باشد گفت: دولت صرفاً نیازمندی های بخش خصوصی را فراهم و موانع احتمالی موجود را برطرف می کند. دکتر مصطفی سالاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اتصال راه آهن آستارا- آستارا افزود: اتصال این راه آهن که نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال- جنوب دارد، گام اول برای هم افزایی و افزایش سطح مبادلات تجاری بین 2 کشور است. وی اتصال راه آهن قزوین- رشت به آستارا را گام دیگری برای تکمیل کریدور شمال- جنوب دانست و خاطر نشان کرد: تسهیل مقررات بین 2 کشور برای استفاده از ظرفیت بارانداز موجود در آستارا برای ترانزیت کالا به غرب جمهوری اسلامی ایران گام سوم برای افزایش مبادلات تجاری است. نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تلاش ها و مذاکرات صورت گرفته با دولت برای الحاق بارانداز و ترمینال راه آهن آستارا به منطقه ویژه اقتصادی موجود اشاره و اظهار داشت: این اقدام مزیت هایی همچون معافیت های مالیاتی، تسهیل در ترانزیت کالا، روانسازی مقررات و بروکراسی برای انجام اقدامات اقتصادی دارد. وی بر لزوم تسریع مبادلات تجاری برای بازرگانان تأکید کرد و گفت: توافقاتی درخصوص تعرفه های گمرکی بین 2 کشور ایران و آذربایجان در کوتاه مدت انجام گرفته که به ارتقاء تراز تجاری 2 کشور کمک می کند. استاندار گیلان به گام های برداشته شده درخصوص مبادلات بانکی نیز اشاره کرد و افزود: باید تمامی بسترها را فراهم کنیم تا بخش خصوصی بتواند به راحتی اقدامات خود را پیش ببرد. وی خاطر نشان کرد: حضور بیشتر بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی، برگزاری نشست و کارگروه های مشترک به صورت منسجم و انتقال موانع احتمالی موجود به دولتی ها بخشی از انتظارات ما توسط بخش خصوصی است. دکتر سالاری حضور نمایندگان وزارتخانه ها در این همایش را نمادی از اهتمام ویژه دولت در حمایت از بخش خصوصی عنوان و اظهار داشت: به عنوان نماینده دولت در استان گیلان اطمینان می دهم که با جدیت مسائل موجود برای افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را پیگیری کنم. وی خاطر نشان کرد : خط آهن آستارا-رشت، حلقه اتصال کریدور شمال - جنوب است و باید از بارانداز راه آهن آستارا برای ارتباط با کشورهای همسایه به درستی استفاده شود و طی سه ماه آینده، بستر الحاق راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی آستارا فراهم خواهد شد. فعالیت713 شرکت اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان / ضرورت ایجاد پایانه مسافربری در راه آهن آستارای ایران رفعت محمداف رئیس سازمان توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان گفت: 713 شرکت اقتصادی ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال است و این امر، به توسعه روابط اقتصادی این کشورها کمک می کند. وی افزود: تاثیر توسعه روابط رئیس جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در اقتصاد منطقه مشهود است و سرمایه گذاری مشترک 2 کشور در حوزه اقتصاد افزایش یافته و اراده های سیاسی و اقتصادی آنها، سال به سال ارتقاء می یابد. وی اظهار کرد: ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت کارخانه خودروسازی در جمهوری آذربایجان، 20 میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند و با تکمیل این کارخانه با عرضه 10 هزار خودرو در سال، برای 2کشور سود اقتصادی ایجاد خواهد شد. محمداف ادامه داد: باکو از مقاصد گردشگری ایرانیان است و برای سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان به صورت الکترونیک روادید صادر می شود. رئیس سازمان توسعه صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان اضافه کرد: حمل و نقل ریلی مهم ترین مولفه اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان است و در کنار آن، ایجاد پایانه مسافربری در راه آهن آستارای ایران ضرورت دارد.  سرمایه گذاری 312 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان در ایران ابوالفضل کوده ئی نماینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان در قالب 25 طرح اقتصادی به میزان 312 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده و 104 میلیون دلار آن به چرخه اقتصاد کشور وارد شده است. وی افزود: جمهوری آذربایجان 500 میلیون دلار برای راه آهن رشت - آستارا و 60 میلیون دلار برای ساخت بارانداز آستارا سرمایه گذاری می کند و حجم تجارت این دو کشور از 405 میلیون و 342 هزار دلار در سال 95 به 662 میلیون و 350 هزار دلار در سال 96 افزایش یافته و بیشترین کالاهای تبادل شده سوخت، مواد معدنی، سبزیجات و محصولات سرامیکی است. وی اظهار کرد: با سرمایه گذاری مشترک جمهوری آذربایجان و ایران، کارخانه خودرو سازی در جمهوری آذربایجان ساخته می شود و ساخت سه هزار خودرو از طرف جمهوری آذربایجان و 2 هزار خودرو توسط بخش خصوصی سفارش شده است. کوده ئی بیان کرد: ایران برای توسعه روابط تجاری با جمهوری آذربایجان عزم جدی و در همکاری های اقتصادی و تفاهم با کشورهای همسایه نقش ویژه دارد و نتایج مثبت جلسه اسفندماه گذشته کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه های تجاری، حمل و نقل، انرژی و تکنولوژی را شاهد هستیم. نماینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: از هر گونه سرمایه گذاری خارجی در کشور استقبال می شود و یکی از ملزومات رفع دغدغه های تاجران، انعقاد موافقت نامه های دوجانبه بین المللی است و به توسعه روابط کمک خواهد کرد. او گفت: ارتقاء و گشایش روابط بانکی، توسعه زیرساخت ها و موافقت نامه ها و در نظر گرفتن مشوق های صادراتی برای استمرار روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ضروری است. ایجاد تحول درترانزیت ریلی غرب کشور با تکمیل کریدور شمال – جنوب مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور نیز با اشاره به اتمام زیرسازی خط ریلی قزوین به رشت اظهار کرد: تمام تلاش ها در راستای تکمیل خط ریلی قزوین به رشت است و با اتمام  خط ریلی آستارا به رشت، کریدور جاده ای شمال - جنوب کشور در استان گیلان تکمیل و نهایی می شود. علی اکبر مردی عملیات اجرای خط ریلی رشت به انزلی به طول ۴۰ کیلومتر  را یادآور شد و گفت: خط ریلی رشت به آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر است و هزینه ساخت و اتمام آن ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. وی تصریح کرد: تکمیل کریدور های شمال-جنوب  و جنوب-غرب ترانزیت ریلی کشور را متحول خواهد کرد. مدیران عامل و فعالان چند شرکت اقتصادی دیگر جمهوری آذربایجان نیز با تایید موقعیت مناسب خط ریلی آستارا و ضرورت توجه صادرکنندگان و واردکنندگان به آن، نقش این مسیر را در توسعه تجارت منطقه ای مهم دانستند. ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال 1395 برای گسترش مناسبات اقتصادی خود به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و با تکمیل راه آهن، شهرهای آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان به هم متصل شدند و این مسیر ریلی در فروردین ماه امسال همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، به بهره برداری رسید و تاکنون چندین قطار باری حامل تخته از روسیه و جمهوری آذربایجان به آستارا و بارانداز آن وارد شده است. بعد از تکمیل راه آهن رشت-قزوین و اتصال راه آهن آستارا به آن، کریدور ریلی شمال-جنوب ایران برای انتقال بار از بندرهای جنوب به آستارا و حمل به کشورهای حوزه قفقاز و برعکس فعال خواهد شد.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code