| پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
نگاه ایران:  صیادان گیلانی پس از 21 هزار مرتبه پره کشی تا رسیدن ماه مهر با خزر وداع گفته و تورهایشان را به ساحل آوردند . معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان در مصاحبه با ایرنا ، حاصل صید صیادان گیلانی از ابتدای فصل صید 20 مهر تا پایان مهلت صید یعنی 25 فروردین را دو هزار و 648 تن ماهیان استخوانی بدون تغییر نسبت به مدت مشابه اعلام کرد. اکبر ایلدرم در خصوص ترکیب صید اظهار داشت: 77 درصد صید را با دو هزار و 33 تن ماهی سفید، 20درصد با 552 تن ماهی کفال و سه درصد با 64 تن سایر گونه ها تشکیل می داد. وی ارزش ناخالص این میزان صید صورت گرفته توسط چهار هزار صیاد عضو 51 شرکت تعاونی گیلان را 863 میلیارد ریال براورد کرد. به گفته وی در این مدت همچنین یکهزار و 200 ماهی نارس خاویاری بعد از گیر افتادن در تور صیادان به دریا و چرخه حیات باز گردانده شدند. ایلدرم از ویژگی های این دوره از صید را کاهش صید انبوه عنوان و تصریح کرد : جز یکی دو مورد در شرق گیلان صید انبوه نداشتیم و این موجب شد نرخ ماهی از ابتدا تا انتهای صید سیر یکنواختی داشته باشد . عاملی که گرچه به نفع جامعه صیادی بود اما موجب شد در فصل صید گذشته طبقات متوسط و پایین کمتر قدرت خرید ماهی به ویژه ماهی سفید را داشته باشند. از سوی دیگر به گفته معاون شیلات گیلان در فصل صید گذشته اکثر ماهیان سفید صید شده بزرگ و دارای قوام خوب بودند. معاون شیلات گیلان یاداور شد: با توجه به نامناسب شدن شرایط رودخانه ها از نظر کم آبی و آلودگی برای تخمریزی ماهیان ، 90 درصد صید حاصل تکثیر مصنوعی ماهیان است . به گفته وی میانگین صید هر شرکت تعاونی صیادی در گیلان 52 تن بود ، منتهی کمترین صید را پره های حوزه غرب گیلان یعنی تالش و آستارا داشتند و بیشترین میزان صید در شرق گیلان در حوزه شهرستان چابکسر صورت گرفت. مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به استثنای معدودی از صیدگاه های شمال استان، از بیستم مهرماه تا بیستم فروردین ماه است که به دلیل شرایط آب و هوایی امسال تا 25 فروردین تمدید شد. چهار هزار صیاد در 300 کیلومتر آب های ساحلی خزر در محدوده گیلان از آستارا تا چابکسر در فصل صید به این حرفه اشتغال دارند. روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته می شود . تور مورد استفاده از 11 تکه پره با اندازه های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده است. عمل کشش تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود.
به اشتراک بگذارید:

نگاه شما:

security code